مدیر مرکز پژوهش‌های موسسه مطالعات فرهنگ و جامعه ایران باستان گفت: طبق شواهد تاریخی مستند می‌توان ثابت کرد نخستین نیروی دریایی جهان در دوره داریوش هخامنشی تاسیس شده است.

نخستین نیروی دریایی جهان در زمان هخامنشیان تأسیس شد

قدس آنلاین: آوی باخنهایمر Avi Bachenheimer روز سه‌شنبه در نشست تخصصی دریانوردی در امپراتوری هخامنشی به همت پژوهشکده باستان شناسی با تاکید بر اهمیت مطالعه روابط ایرانیان و منابع آبی در دوره هخامنشی تصریح کرد: با وجود اسناد تاریخی و باستان شناسی درباره تعامل ایرانیان با منابع آبی، کمتر به نوع و ماهیت آن پرداخته شده است.
وی ادامه داد: در واقع هخامنشیان نه تنها به مدیریت و بهره برداری از منابع روزمینی جهان اطراف خود مشغول بودند بلکه با فرستادن ناوگان های اطلاعاتی به کاوش در دریاهای اطراف خویش، رودخانه ها و اقیانوس ها نیز می پرداختند.
باخنهایمر با تاکید بر اینکه نخستین نیروی دریایی ثابت جهان در دوران داریوش یکم هخامنشی تاسیس شده است گفت: هخامنشیان در دوران خود در یک کشاکش جغرافیای سیاسی گرفتار بوده اند که نقطه اتکا و ثقل آن دریانوردی در مدیترانه بوده است.


محقق زبان شناسی خاور نزدیک موسسه مطالعات تاریخ و جامعه ایران باستان Institute for the Study of Ancient Iranian Society and Culture با اشاره به اینکه در دوران هخامنشیان بخش مهمی از منابع انسانی و مادی در ساحل دریاهای آزاد قرار داشته گفت: منابع تاریخی به ما نشان می دهد هخامنشیان تا چه حد بر مدیریت منابع آبی تاکید داشته و چگونه به کاوش در ساحل شرقی آفریقا و سواحل رودخانه سند پرداخته اند.
وی به مطالعات صورت گرفته در مورد سکه شناسی در حوزه دریانوردی اشاره کرد و افزود: نقوش منقوش بر روی سکه ها به ما نشان می دهد که ناوگان هخامنشی از چه اجزایی تشکیل و چگونه سازمان دهی شده است.
این دانش آموخته باستان‌شناسی از دانشگاه وسترن استرالیا و کمبریج سرعت کشتی های دوران هخامنشی را بین ۴ تا ۱۴ کیلومتر تخمین زده و گفت: یکی از ابداعاتی که در ساخت کشتی در دوران هخامنشی اتفاق افتاده ساخت کشتی های ۳ ردیف پارویی بوده که در جنگ ها از سرعت و قابلیت دفاعی ویژه ای برخوردار بودند.

همچنین نمایشگاه انسان و دریا در موزه‌ ملی ایران تا ۲۵ بهمن‌ماه ۱۳۹۸ دایر است. موضوع این نمایشگاه که برای اولین بار برپا شده است، فرهنگ دریایی و ارتباط انسان و دریا با تکیه بر یافته‌های باستان‌شناختی است. این نمایشگاه از ۲۵ آذرماه هم‌زمان با روز ملی حمل و نقل، در بخش ایران باستان موزه‌ی ملی ایران گشایش یافته است.

نمایشگاه انسان و دریا هم‌زمان با روز ملی حمل و نقل با حضور مقامات عالی رتبه‌ی وزارتخانه‌ی میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، سازمان بنادر و دریانوردی و پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی گشایش یافت. هدف از این نمایشگاه که با همکاری سازمان بنادر و دریانوردی برپا شده است، نشان دادن ارتباط بین انسان و دریا در فرهنگ مادی است.

جبرییل نوکنده، رئیس موزه‌ ملی ایران در مراسم گشایش نمایشگاه بیان کرد: آثار به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه و همچنین یافته‌های جزایر از حوزه‌یدریای کاسپی تا خلیج فارس، تجارت‌های گسترده‌ی ایران با کشورهای راه دور از جمله چین و کره را به واسطه‌ی دریا به اثبات می‌رساند. اشیا و اسناد جمع‌آوری‌شده از موزه ملی ایران و استان‌های گلستان، گیلان و خوزستان با حمایت سازمان بنادر و دریانوردی مشتی از خروارها اطلاعاتی است که در حوزه دریا در سواحل ایران موجود است.

در این نمایشگاه ۱۶۰ قلم شی از دوران پیش از تاریخ، تاریخی و دوره‌های متأخر اسلامی شامل آثار تاریخی از محوطه‌هایی مانند غار یافته و ال تپه، شوش، چغامیش، سیراف، دیوار گرگان، هرمز، قشم در معرض نمایش قرار دارد و علاقه‌مندان برای بازدید می‌توانند تا ۲۵ بهمن‌ ۱۳۹۸ همه روزه از ساعت ۹صبح تا ۱۷ به موزه‌ ملی مراجعه کنند.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.