نصرت‌الله تاجیک با تاکید بر اینکه ترور شهید سردار سلیمانی مشروعیت آمریکا و نیروهای این کشور را برای حضور در منطقه زیر سوال برده است گفت: جمهوری اسلامی ایران باید در یک حرکت منسجم سیاسی، دیپلماتیک و نظامی تحرکاتی را به نفع منطقه سازماندهی کند و می توان این خسارت را به یک برد سیاسی نظامی در بیرون کردن آمریکا از منطقه و حل مشکلات منطقه توسط کشورها تبدیل کرد.

 برد سیاسی ایران در منطقه با خون شهید سلیمانی رقم خورد/ ریسک حضور نیروهای آمریکا در منطقه به شدت بالا رفت

قدس آنلاین: نصرت‌ الله تاجیک در گفت‌وگو با قدس آنلاین گفت:  اشتباه محاسبه‌ای آمریکا در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی باید از سوی ایران و کشورهای منطقه به گونه‌ای پیگیری شود تا این اشتباه به نفع مقاومت و به ضرر حضور آمریکا در منطقه تمام شود و طراحی درست در زمینه پاسخ به این تعرض می‌تواند ضایعه شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی مهندس و همراهان را به  بردی سیاسی- نظامی در منطقه تبدیل کند.

 این کارشناس مسائل سیاسی و بین‌الملل  افزود: تبیین زوایای نگاه ما به این موضوع بسیار مهم است؛ چرا که  ماجرای حمله به خودروی حامل سردار قاسم سلیمانی نباید به عنوان ترور یک فرد عادی یا یک فرمانده جنگی دنبال شود، بلکه باید به شهادت فردی نگاه کنیم که نقش  ویژه‌ای در مبارزه با داعش و حفظ سرزمین عراق و سوریه از دست تروریست‌های دست پرورده آمریکا و رژیم صهیونیستی و رژیم سعودی داشته است؛ طبیعی است شهادت سردار قاسم سلیمانی بیزاری مردم عراق و سوریه را که قدردان زحمات و خدمات ضد تروریستی ایشان در کشورهایشان را برانگیخته است.

این دیپلمات با سابقه با بیان اینکه  قاطبه مردم عراق حامی اقدامات شهید سلیمانی بودند، لذا تقلیل دادن حمله به کاروان سردار سلیمانی به دلیل کشته شدن ایشان به عنوان یک فرمانده نظامی صرف درست نیست، چرا که اقدامات و تلاشهای ایشان در سطح منطقه در راستای منافع جهان اسلام و کل ملتهای منطقه بود.

سپاه پاسداران و سپاه قدس در فعالیت‌های ضد تروریستی بسیار کارساز و تاثیر گذار بوده‌اند؛ درست است که فردی چون سردار قاسم سلیمانی  نقش تعیین کننده‌ای در این مسیر مبارزه بر علیه جنایت و تجاوز آمریکا در منطقه داشته و مردم نیز حامی مواضع ایشان بوده‌اند؛ اما به این موضوع از این جهت باید بنگریم که شهادت سردار سلیمانی، احساسات ملتهای منطقه را برانگیخت و این احساسات همانگونه که در جریان حمله آمریکا به پایگاه‌های حشد الشعبی موجب حمایت همه جانبه مردم عراق از بسیج مردمی شد؛ ظرفیتی است که می‌تواند موجب انسجام مردم و حاکمیت در برابر تجاوز و رفتارهای تروریستی آمریکا در منطقه باشد.

وی خاطرنشان کرد:  جمهوری اسلامی ایران می‌تواند در اقدام و فعالیت همه جانبه بین‌المللی و با ابزارهای سیاسی و دیپلماتیک در تماس با کشورهای منطقه و مجامع بین‌المللی،  با ترسیم ابعاد جنایت تروریستی آمریکا و به چالش کشیدن اقدامات تروریستی این کشور افکار عمومی جهان را نسبت به جنایتی که رخ داده آگاه ساخته و این جنایت را پیگیری حقوقی کند.

قطعا کشورهایی که تا کنون با عنوان مبارزه با داعش و تروریسم در کنار آمریکا بودند بعد از این جنایت و ترور به سهولت در کنار آمریکا قرار نمی‌گیرند؛ چرا که اقدام یکجانبه و خودسرانه آمریکا در کشتن فرمانده سپاه قدس حتی از سوی سیاستمداران و مسئولان آمریکا و نمایندگان کنگره با نگرانی‌هایی همراه شده است؛ از سوی دیگر شبهات متعددی در اقدام خودسرانه  ترامپ در دستور شلیک به یک فرمانده بلند پایه کشور دیگری در  قوانین آمریکا وجود دارد که آیا ترامپ چنین قدرتی دارد؟ در عین حال از منظر حقوق بین‌الملل و نقض حاکمیت عراقی‌ها نیز مساله به صورت جدی باید در سازمان ملل دنبال شود چرا که آینده سیاسی عراق که مساله نگران کننده این روزهای این کشور بوده نوید بخش آن است که آمریکایی ها با چنین اقدام نابخرانه‌ای نتوانند به حضور خود در عراق ادامه دهند.

نصرت الله تاجیک  با تاکید بر اینکه ترور شهید سردار سلیمانی مشروعیت آمریکا و نیروهای این کشور  را برای حضور در  منطقه زیر سوال برده است گفت: جمهوری اسلامی ایران باید در یک حرکت منسجم سیاسی، دیپلماتیک و نظامی تحرکاتی را به نفع منطقه سازماندهی کند و  می توان این خسارت را به یک  برد سیاسی نظامی در بیرون کردن آمریکا از منطقه و حل مشکلات منطقه توسط کشورها  تبدیل کرد. آمریکایی‌ها باید بدانند که آقای ترامپ مقصر اصلی این فاجعه است و آنچه به عنوان تبعات احتمالی بعد ازاین جنایت رقم می خورد ناشی از خودسری های رئیس دولتی است که نه تنها برای کشورش آمریکا بلکه برای کشورهای اروپایی نیز دردسر می آفریند! لذا آمریکا نمی‌تواند از تبعات یا مسئولیت های ناشی از جنایت کشتن سردار قاسم سلیمانی شانه خالی کند.

کارشناس مسائل بین الملل گفت: آمریکا با این تصمیم خطوط قرمز را رد و ممکن است تنش هایی بین ایران و آمریکا به نقطه بدون بازگشت برساند که گریبانگیر سیاستهای آمریکا در منطقه شود. این اتفاق  ادامه حضور نیروهای آمریکا در منطقه را سخت تر و پر ریسک‌تر کرده است و دیپلمات و نیروهای نظامی آمریکا در منطقه را آسیب پذیر و همچنین پیشبرد اهداف و سیاستهایش در منطقه را دچار مشکل خواهد کرد.   یقینا چنین ملاحظاتی و رایزنی سیاسی دیپلماتیک با مجموعه بین المللی و مقامات سایر کشورهای منطقه و از جمله عراق که حاکمیت سرزمینی و سیاسی اش نقض گردیده همراه با سایر عوامل و پارامترها مد نظر قرار خواهد گرفت و در تعیین نوع و سطح عکس العمل ایران دخیل هستند و ایران صرفا به جنبه احساسی شهادت این نظامی برجسته بسنده نخواهد کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.