معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بر طبق بررسی‌های انجام شده حدود ۵۰ درصد از افراد واقع در سنین ۱۸ تا ۵۹ ساله در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در استان خراسان رضوی مبتلا به چاقی و اضافه وزن هستند.

۵۰ درصد ساکنان خراسان رضوی اضافه وزن دارند

به گزارش قدس آنلاین، دکتر مهدی قلیان افزود: اضافه وزن از عوامل اصلی ابتلا به بیماریهای غیر واگیردار از جمله امراض قلبی و عروقی، دیابت و سرطان به شمار می رود.

وی با بیان اینکه رژیم غذایی ناسالم نقش مهمی در ایجاد چاقی و اضافه وزن دارد ادامه داد: امروزه به دلیل افزایش شهرنشینی و تغییر سبک زندگی، عادات غذایی افراد به طور چشمگیری تغییر یافته است و ترکیبی از رژیم‌های غذایی ناسالم و سبک زندگی بی‌تحرک، افزایش نرخ چاقی را موجب شده است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به آغاز طرح بسیج ملی تغذیه با ترویج الگو و جایگزین‌های غذایی سالم در خراسان رضوی همزمان با سراسر کشور گفت: این طرح از ۱۴ تا ۳۰ دی ماه با همکاری سازمان‌ها و نهادهای موثر در سلامت به منظور ارتقای آگاهی، نگرش و عملکرد خانواده‌ها در خصوص تغذیه سالم و جایگزین‌های سالم مواد غذایی اجرا می‌شود.
قلیان، جلب حمایت سیاستگذاران و مسوولان مرتبط در حوزه غذا و تغذیه و جلب همکاری رسانه‌های جمعی برای آموزش مردم و فرهنگ‌سازی را از دیگر اهداف طرح مزبور برشمرد.

وی با اشاره به اینکه تغذیه صحیح یعنی رعایت دو اصل تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه گفت: یک رژیم غذایی سالم متشکل از میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات، مغزها، دانه‌ها و غلات سبوس‌دار و غذاهای کم چرب به خصوص از نظر چربیهای اشباع با قند و نمک کم است.

هم اکنون حدود پنج میلیون از جمعیت شش میلیون و ۴۰۰ هزار نفری استان خراسان رضوی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند و بقیه جمعیت استان توسط سایر دانشکده ها و دانشگاههای علوم پزشکی  مستقر در این استان شامل گناباد، سبزوار، تربت حیدریه، تربت جام و نیشابور خدمات‌رسانی می‌شوند.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.