رئیس کمیسیون اقتصادی شورای شهر مشهد گفت: یکی از آفت‌ها در مشهد اختلاف‌نظر در بافت پیرامون حرم است. شورای پنجم تغییر رویکرد ایجاد کرده و احیا بافت پیرامون حرم را در دستور کار خود قرار داده است.

یکی از آفت‌ها در مشهد اختلاف‌نظر در بافت پیرامون حرم است

به گزرش قدس آنلاین، احمد نوروزی، امروز ۱۳ بهمن‌ماه در نشست خبری که در سالن جلسات شورای شهر برگزار شد، اظهار کرد: اگر آزادی بیان و شفافیت در جامعه نباشد، مجموعه‌های ما دچار فساد خواهند شد. باید امکان طرح موضوع‌ در تمام زمینه‌ها وجود داشته باشد و اطلاعات به طور شفاف در اختیار عموم قرار گیرد.

وی در مورد مساحت فعلی پروژه سارا خاطرنشان کرد: پروژه سارا تنها پروژه‌ای است که از ابتدا تمام مسائلش مشخص بود. پروژه سارا بیش از ۱۵ هزار متر مربع وسعت آزاد کرده است. طرح آن بر اساس یک مسابقه معماری که شاخصین معماری کشور داور آن بوده‌اند، تهیه شده و پروانه برای آن صادر شده است. ساختمانی که ساخته شده بر اساس طرح مصوب بوده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص مصوبه سوت‌زنی که به شهرداری گزارش داده می‌شود، افزود: آمار سوت‌زنی را باید از شهرداری استعلام گرفت. به جایزه رسیدن یک گزارش مستلزم زمان است. اگر سوت‌زنی مستنداتی اعلام کرده و برای آن اقدامی صورت نگرفته است، می‌تواند اعلام کند تا کمیته شفافیت پیگیری کند. به پاداش رسیدن، مشروط به وصول است. اگر کسی اعلام کند در جایی حقی تضییع شده بلافاصله به او پاداش تعلق نخواهد گرفت. باید مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد.

مشهد روزانه ۵ میلیارد تومان هزینه دارد

نوروزی در خصوص به روزرسانی عدد پی در پروانه‌های ساختمانی ادامه داد: روزی که در مشهد آغاز به کار کردیم، شهر مشهد روزانه سه میلیارد تومان هزینه داشته است، اما در حال حاضر مشهد بدون توجه به افزایش قیمت‌هایی که اخیرا رخ داده، روزانه پنج میلیارد تومان هزینه دارد. قطار شهری در هر کیلومتر با ۲۵۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسید، اما این رقم در حال حاضر ۶۵۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان است. به همین مراتب تمام هزینه‌های دیگری که با مسائل شهری مرتبط است، افزایش پیدا کرده است.

وی یادآور شد: مانور می‌دهند که حقوق شهرداری باعث افزایش قیمت‌ها شده است. در یک سال گذشته شهرداری هیچ افزایش قیمتی نداشته است، اما آیا قیمت‌ها افزایش پیدا نکرده است؟ شهرداری، بابت تراکم، متری یک میلیون و سیصد دریافت می‌کند. به عنوان مثال اگر یک طبقه مازاد ۹۰ متری فروخته شود، در این طبقه به طور میانگین حدودا ۳.۳ نفر ساکن می‌شود که شهرداری باید به ازای هر نفر سرانه‌ها را تامین کند. فروش تراکم یک کار اشتباه است و هزینه‌ای که تحمیل می‌کند، بیش از هزینه‌ای است که دریافت می‌کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص پروژه ثامن عنوان کرد: هنگامی که شورای پنجم آغاز به کار کرده است، اکثر پروژه‌ها متوقف بوده و با شهرداری مشکل داشته است. در بافت پیرامون حرم ۲۶ تا ۳۰ پروژه تعیین تکلیف شده که نشان از آغاز فعالیت آنان دارد. چندین پروژه باقیمانده است که به دلیل اختلاف‌نظر از اهمیت بالایی برخوردار است.

نوروزی تصریح کرد: زمانی که بازسازی بافت پیرامون حرم آغاز می‌شود، رییس کل دادگستری وقت مشهد اعلام می‌کند که ۷۰ درصد ناهنجاری‌های استان در مشهد اتفاق می‌افتاد و ۶۰ درصد ناهنجاری‌های استان در بافت حرم رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: دو رویکرد مدرن و سنت‌گرا در این رابطه وجود دارد که باید در یک نقطه ای به تعادل برسند. این یکی از مواردی است که در شواری اول نیز وجود داشته است. در حال حاضر معتقدیم طرح باید بازنگری شود، اما حقوق کسانی که به ما اعتماد کرده و در این منطقه سرمایه‌گذاری کردند هم باید در این طرح حفظ شود. همچنین معتقدیم که باید یک طرح تفصیلی تهیه شود و حقوق این افراد در این طرح گنجانده شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد افزود: یکی از آفت‌ها در مشهد اختلاف‌نظر در بافت حرم است. شورای پنجم تغییر رویکرد ایجاد کرده و احیا بافت پیرامون حرم را در دستور کار خود قرار داده است. در تلاشیم تراز مالی صفر را به کمک دولت و شهرداری تعمیم دهیم تا فشاری روی مردم نباشد. بر اساس توافقی که انجام شده و مصوبه‌ای که در مجلس شورای اسلامی صورت گرفته،   سه هزار و صد میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر خواهد شد. ۵۰ درصد سود آن با تعهد دولت پرداخت و مابقی را شهرداری در زمان خودش پرداخت خواهد کرد. این گام بزرگی است و تحول جدیدی رخ خواهد داد که در گذشته سابقه نداشته است. اوراق برای یک پروژه اقتصادی منتشر می‌شود، اما در حال حاضر برای یک فضای خدماتی اوراق منتشر می‌شود. معنای این حرف این است که بخش دوم اوراق را شهرداری باید از درآمد خودش پرداخت کند.

نوروزی تاکید کرد: رویکردمان این است مردم منطقه و بومی را بتوانیم بازگردانیم. برای این کار از پنج گروه تحصیل‌گر استفاده کردیم که در ۶ محله مشغول به کار هستند. وظیفه آنان این است با مالکین صحبت کنند که بازسازی صورت گیرد.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.