خراسان شمالی-معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: در این استان سه شرکت پخش دارویی فعال است که نخستین درخواستمان برای تامین دارو از سازمان غذا و دارو این است که خراسان شمالی با حضور بخش خصوصی، صاحب شرکت پخش مادر شود.

ضرورت راه اندازی شرکت پخش دارویی مادر در خراسان شمالی

دکتر علی یوسفی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین، با بیان اینکه میزان خرید دارو و قدمت استان از ملاک های موثر برای ترغیب حضور شرکت مادر و سرمایه گذاری است، افزود: درخواستمان از وزیر بهداشت و استاندار برای حضور سرمایه گذار و تاسیس شرکت مادر پخش مواد دارویی مطرح شده است.

وی در ادامه از طراحی و راه اندازی سامانه ثبت و تهیه دارو از داروخانه ها، در آینده نزدیک خبر داد و گفت: یکی از مزایای مهم این سامانه کشوری، رفع دغدغه بیمار نسبت به تهیه داروی مورد نیاز است.

یوسفی افزود: با توجه به شرایط تحریم، تعداد اقلام دارویی سهمیه بندی شده در کشور برای سال ۹۹ تقریبا افزایش پیدا کرده و خوشبختانه سازمان غذا و دارو تمهیدات لازم را اندیشیده و داروها را تامین خواهد کرد.

وی با بیان اینکه با توجه به تعداد بیماران در هر استان سهمیه دارو تعیین می شود، ادامه داد: سهمیه داروی خراسان شمالی، در کشور یک صدم است و بر همین اساس دارو میان داروخانه‌های منتخب اعم از دولتی و خصوصی توزیع می شود.

وی با اشاره به اینکه در آینده نزدیک اسامی این داروخانه ها در سامانه ثبت می شود، خاطرنشان کرد: با این اقدام دغدغه های موجود بودن دارو در کدام داروخانه، برای بیمار رفع شده و فرد مستقیم به داروخانه ای که قرار است دارو را تهیه کند، ارجاع داده می شود.

یوسفی در مورد کمبود برخی از داروها در داروخانه ها، توضیح داد: داروها سهمیه ای و به تعداد بیماران پیش بینی می شود اما ولع خرید و یا ولع نسخه ها در برخی بیماران برای تامین دارو بیش از حد مورد نیاز، دلیل کمبود می شود و مشاهده شده گاهی بیمار پزشک را مجبور می کند تعداد اقلام دارویی را بیشتر بنویسند.

وی با اشاره به اینکه مشهد قطب تامین داروی خراسان شمالی است، تصریح کرد: در برخی موارد مشهد نیز در تامین برخی از اقلام دارویی خود با کمبوده مواجه شده و نیاز خود را از بجنورد تهیه می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.