با شروع تبلیغات انتخاباتی یکی از مواردی که کاندیدها نیاز است به آن توجه ویژه ای داشته باشند اخلاق در تبلیغات است.

اخلاق مداری در تبلیغات انتخاباتی

در حالی تبلیغات انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و انتخابات میان دوره ای مجلس خبرگان رهبری از روز پنج شنبه ۲۴بهمن ماه آغاز شد که مردم انتظار دارند کاندیدها اخلاق را در تبلیغات رعایت کنند. موضوعی که علی رغم تاکید و توصیه های مختلفی که از جانب مسئولین و حتی مردم در دوره های قبلی صورت می گرفت اما انگار کمتر گوش شنوایی برای  این توصیه ها وجود داشت و بی قانونی و بی اخلاقی  در تبلیغات شهره خاص و عام بود. 

از این رو فردی که برای رسیدن به کرسی نمایندگی مجلس که محل قانون گذاری برای جامعه است پا روی اخلاق و مرام می گذارد و از ابزارهای مختلف برای تخریب و تضعیف رقیب یا رقبای انتخاباتی خود استفاده می کند در صورت رسیدن به این صندلی سبز  ، چه توقعی در زمینه رعایت شئونات اخلاقی و دوری از فساد می توان از وی  داشت.

از طرفی اخلاق مداری در تبلیغات انتخاباتی صرفا منوط به تخریب افراد مقابل نمی باشد بلکه استفاده از هرگونه اموال دولتی و بیت المال در هر سطح و مقامی، استفاده از پول های نامشروع و کثیف، صرف هزینه های هنگفت و عوام فریبی  و حتی اختصاص زمان کار که باید در راستای پاسخگویی به ارباب رجوع سپری شود به مسائل انتخاباتی و تبلیغ فرد یا افراد خاص نیز به نوعی بی اخلاقی و بی قانونی در تبلیغات محسوب می شود.

* رعایت اخلاق در تبلیغات انتخاباتی

مسئول دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خراسان رضوی نیز در این باره اظهار کرد: یک انسان متدین در هر عرصه ای باید اخلاق مدار باشد.

محمد کمال سروی ها در ادامه به قدس آنلاین اظهار کرد: رعایت اخلاق در تبلیغات انتخاباتی یکی از مواردی است که کاندیداها باید توجه ویژه ای به آن داشته باشند و در تبلیغات فقط به معرفی خود و برنامه هایشان بپردازند و از هرگونه تهمت و افترا به فرد یا افراد رقیب پرهیز کنند.

وی ادامه داد: توصیه ما به افراد این است که از انجام اقدامات غیر اخلاقی که در مواردی حتی تخلف نیز محسوب می شوند دوری کنند که این موارد هم شامل خرج های پر زرق و برق و تجملاتی و هم تخریب افراد مقابل می باشد ، همچنین اگر قانون برای تبلیغات موارد معینی همچون چاپ و توزیع برگ های تبلیغاتی در ابعاد خاص و در مکان های  مشخص را اعلام کرده است از افراد انتظار می رود که این موارد را رعایت کنند همین طور افراد لازم است در تریبون و محافل سخنرانی که در اختیار دارند از تخریب دیگران دوری کنند.

* تشکیل مجلس قوی ، انقلابی و جوان

سروی ها افزود: انتظار می رود کاندیدها با رعایت اخلاق ، تبلیغات خود را که از ساعت ۸صبح روز پنج شنبه ۲۴بهمن آغاز کرده اند و تا ۲۴ ساعت قبل از شروع رسمی فرایند رای گیری ادامه خواهد داشت ،  فضای رقابتی خوبی را در استان  ایجاد کنند تا انتخابات پرشور و حداکثری و به دنبال آن تشکیل مجلس قوی ، انقلابی و جوان تحقق پیدا کند.

وی ادامه داد: از طرفی افراد در نظر داشته باشند که فعالیت های تبلیغاتی آنها به طور مرتب از روش های مختلف از جمله نیروهای مردمی که با شورای نگهبان در ارتباط هستند در حال رصد و بررسی است  و گزارش های آنها در تخلفات انتخاباتی به طور لحظه ای ارائه می شود و در صورتی که این گزارش ها از سطحی بالاتر بروند و به بیش از حد تعیین شده برسد در کارگروه تخلفات انتخاباتی که زیر مجموعه دستگاه قضایی استان است مورد بررسی قرار خواهد گرفت و حتی  این احتمال وجود دارد که صلاحیت آنها در این مرحله به دلیل عدم رعایت قانون رد شود .

سروی ها افزود: تاکنون گزارش های زیادی هم از شهرستان های استان و هم شهر مقدس مشهد به این کارگروه ارسال شده است که مواردی نظیر شروع زودهنگام تبلیغات انتخاباتی را در برداشته است .

* کاندیدها در تبلیغات خود اخلاق مدار باشند

مدیرکل سیاسی خراسان رضوی نیز در این باره اعتقاد دارد علاوه بر توجه به موضوع اخلاق در تبلیغات انتخاباتی، قانون نیز در موارد متعدد و به منظور التزام افراد به اخلاق مداری  محدودیت هایی رابرای تبلیغات در انتخابات در نظر گرفته است.

محمد علی نبی پور در ادامه به قدس آنلاین گفت: تاکید قانون بر این است که  کاندیدها در تبلیغات خود اخلاق مدار باشند و اقداماتی را که به نوعی مرتبط با بی اخلاقی در انتخابات است و شامل مواردی نظیر تخریب کاندیدها، تهمت و افترا به افراد و مواردی مشابه آن را   را انجام ندهند.

وی افزود: توصیه و تاکید ما به کاندیدها این است که در تمام مراحل فرآیند انتخابات اخلاق مداری و قانون مداری را سرلوحه خود قرار دهند و از هرگونه رفتار و اقدامی که در جهت نقض این موضوع باشد اجتناب کنند زیرا بررسی صلاحیت کاندیدها در تمام فرایند انتخابات مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

نبی پور ادامه داد: یکی از موارد دیگری که افراد باید رعایت کنند اخلال کلی در فرایند انتخابات از طریق مواردی نظیر سخنرانی ها و فعالیت هایی است  که در ستادهای انتخاباتی صورت می گیرد که به طور مرتب این فعالیت ها در حال رصد و گزارش می باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.