در کلاس «آشنایی با مضرّات دخانیات» بیمارستان رضوی بر تاثیرات مخرب سیگار بر زندگی تاکید و از آن به عنوان دروازه اعتیاد یاد شد.

سیگار دروازه اعتیاد است

به گزارش قدس آنلاین، محمد کیانی‌فر مسئول واحد بهداشت حرفه‌ای بیمارستان رضوی در این کلاس که با حضور بیش از ۵۰ نفر از کارکنان و مراجعان به بیمارستان رضوی برگزار شد، عنوان کرد: هر گونه وابستگی جسمی و روانی که بتواند زندگی فرد را در محورهای اجتماعی، خانوادگی، شغلی و سلامتی جسمی و روانی مختل کند، در تعریف علمی اعتیاد قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به انواع اعتیاد که شامل اعتیاد به مواد مصرفی و اعتیاد رفتاری است، افزود: مواد مخدّر، حشیش و ماری ‌جوانا، مواد محرک سیستم عصبی، مواد کندساز سیستم عصبی، مواد توهم‌زا، مواد استنشاقی و سیگار و نیکوتین را شامل می‌شود.

کیانی‌فر گفت: در واقع باید در نظر داشت که «عادت» با داشتن انتخاب همراه بوده و «اعتیاد» با مسائل روانی و جسمی همراه است.

وی در خصوص دلایل جذب بسیاری از افراد به سمت سیگار، بیان کرد: عدم آگاهی در مورد مضرات سیگار، نداشتن اعتماد به نفس کافی، خودنمایی، احساس آرامش و خوشایندی کاذب، شرایط خانوادگی نامطلوب، نداشتن مهارت‌های لازم برای زندگی، فقر، بیکاری، نبود نظارت خانواده به خصوص در دوران نوجوانی، رفتارهای ضداجتماع از جمله این دلایل اثبات شده علمی به شمار می‌روند.

کیانی‌فر ادامه داد: روزانه ۱۵ میلیارد سیگار در جهان به فروش می رسد؛ یعنی در هر دقیقه ۱۰ میلیون سیگار فروخته می‌شود. این اتفاق در بین زنان و نوجوانان در هر دو جنس رو به افزایش بوده و این در حالیست که سیگار کشیدن دروازه اعتیاد است.

وی با تأکید بر آمارهای ثبت شده در جهان، گفت: هر ۸ ثانیه یک نفر بر اثر سیگار می‌میرد و هزینه بیماری‌های مرتبط با سیگار بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار در جهان بوده و به‌ طور متوسط ۱۲ تا ۱۵ سال از عمر مفید را کاهش می‌دهد؛ به ‌طوری که هر سیگار ۵ دقیقه از عمر را کم می‌کند و یک نفر از هر ۵ دانش‌آموز و روزانه بین۸۰ هزار تا ۱۰۰هزار بچه در جهان شروع به سیگار کشیدن می‌کنند که بیش از نیمی از آن‌ها در آسیا زندگی می‌کنند.

وی تصریح کرد: ۵۰ درصد از کسانی‌که در نوجوانی سیگار می‌کشند، این فعّالیت را ۱۵ تا ۲۰ سال ادامه می‌دهند و

این در حالیست که بیشتر از ۴ هزار توکسین و مواد شیمیایی سرطان‌زا در سیگار دیده شده است. شرکت‌های سیگار سالانه ۱۲ میلیارد دلار  برای بازاریابی و تبلیغات هزینه می‌کنند که بیشتر روی کودکان اثر منفی می‌گذارد.

به گفتۀ این کارشناس، مطالعات نشان می‌دهد که بیش از ۷۰ درصد از افراد سیگاری‌ می‌خواهند سیگار را ترک کنند و ۹۰ درصد آن‌ها که بدون اطلاعات کافی اقدام به ترک می‌کنند، مجدداً شروع به مصرف می‌کنند. در واقع، میزان موفقیّت ترک با به‌کارگیری پزشک، داروهای مورد تأیید سازمان غذا، مشاوره و سایر حمایت‌ها بالا می‌رود.

کیانی‌فر اظهار کرد: در حال حاضر در کشورهای اروپایی نزدیک به ۲۰ درصد از افراد در سنین ۱۳ تا ۱۵ سال سیگار می‌کشند و در کشور ما  بر اساس آمار موجود از جمعیت حدود ۱۲ درصد از افراد بالای ۱۵ سال سـیگاری هستند. بنابر تحقیقات انجام شده، می‌توان گفت که تقریباً تمام افراد سیگاری، مصرف سیگار را در دوران کودکی یا نوجوانی خود آغاز می‌کنند و ۸۸ درصد از بزرگ‌سالان سیگاری عادت خود را پیش از ۱۸ سالگی کسب کرده‌اند.

قرار گرفتن در معرض دود سیگار

کیانی‌فر ابراز کرد: احتمال ابتلا به عفونت گوش، آسم، حملات حساسیتی، التهاب لوزه‌ها و ذات‌الرّیه در کودکانی که در معرض دود سیگار والدین خود قرار دارند، بیشتر است.

وی گفت: هم‌چنین احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و ریوی و سرطان ریه و بروز واکنش‌های حساسیتی افزایش می‌یابد، چرا که دود سیگار یک ماده حساسیت‌زاست.

این کارشناس بیان کرد: سردرد، حالت تهوع، خواب آلودگی، کاهش اکسیژن خون، افزایش فشار خون و ضربان قلب، تشدید آسم، آلرژی و سایر بیماری‌ها نیز از عوارض قرار گرفتن در معرض دود سیگار است.

وی تأکید کرد: تحقیقات نشان می‌دهد استعمال دخانیات در دوران بارداری و قرار گرفتن در معرض سرب پس از تولد نوزاد در بروز یک سوم موارد اختلال بیش فعالی و کمبود دقت و قدرت تمرکز کودکان نقش دارد. هم‌چنین میزان نیکوتینی که یک کودک دریافت می‌کند، جالب توجه است؛ اگر پدری سیگاری باشد، مثل این است که کودکش سالانه ۳۰ نخ سیگار می‌کشد و اگر مادر کودک سیگاری باشد، این تعداد به ۵۰ نخ در سال و چنانچه هر دو والدین کودک سیگاری باشند مانند آن است که خود کودک سالانه ۸۰ نخ سیگار بکشد.

کیانی‌فر تصریح کرد: زنان غیر سیگاری که شوهر آن‌ها سیگاری هستند، ۵۰ درصد بیشتر در خطر ابتلا به سرطان ریه هستند.

مخرّب محیط زیست ما

کیانی‌فر بیان کرد: بیشتر فیلترهای سیگار قابلیت تجزیه‌پذیری در طبیعت ندارند و در واقع، ۹۵ درصد از آن‌ها سال‌ها طول می‌کشد تا در طبیعت تجزیه و به چرخه محیط زیست بازگردند. هم‌چنین در ته‌سیگارها بیش از ۱۶۵ ماده شیمیایی وجود دارد که حیوانات کوچک و پرندگان ممکن است آن‌ها را با غذا اشتباه گرفته و ببلعند.

وی با اشاره به اینکه ته‌سیگارها برای تجزیه شدن در طبیعت حداقل به ۵ سال زمان نیاز دارند، عنوان کرد: بلعیدن ته‌سیگار منجر به سوء‌تغذیه، بی‌اشتهایی یا مصرف نکردن غذا در حیوان یا پرنده می‌شود چرا که ته‌سیگار می‌تواند مجاری گوارشی را مسدود و از هضم غذا جلوگیری کند یا با انباشته شدن در مجاری گوارشی حیوان احساس سیری و پری کاذب کرده و از غذا دست بکشد.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.