خانواده بنیادی‌ترین نهاد در جامعه بشری است که تربیت و سازندگی انسان‌ها مهمترین رسالت این نهاد محسوب می‌شود بنابراین افراد می‌توانند با تربیت فرزندانی با ایمان و متدین در زیر چتر خانواده جامعه‌ای ایده ‌آل برای نسل آینده بسازند.

گذری بر عملکرد سال ۹۸ مرکز امور بانوان آستان قدس رضوی/ ارائه الگوی خانواده تراز جامعه اسلامی در حوزه بانوان

به گزارش قدس آنلاین، مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی یکی از مراکزی است که فعالیت‌های آن بر مبنای مأموریت تکریم بانوان زائر، شاغل، خادم و تحکیم و تعالی خانواده ایشان صورت می‌گیرد.

در این فرصت برای آشنایی هر چه بیشتر با فعالیت‌ها و دستآوردهای یک ساله این مرکز با فاطمه دژبرد، سرپرست مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی در چه سالی و با چه هدفی تاسیس شد؟

این مرکز در اسفندماه ۱۳۹۵ همزمان با میلاد حضرت زهرا(س) به تدبیر تولیت وقت آستان قدس رضوی تاسیس شد و  با رویکرد «تبیین و تعمیق هویت زن مسلمان انقلابی در عرصه‌های فردی، اجتماعی و خانوادگی» و در حوزه خانواده «تشکیل، تحکیم و تعالی خانواده تراز اسلامی» فعالیت‌هایش را آغاز کرد تا خدماتی را در قالب طرح‌ها و برنامه‌های متنوع به مخاطبین ارائه بدهد.

دور نمای فعالیت‌های این مرکز چیست؟

سنگ بنای فعالیت‌های مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی ذیل دو حوزه زن و خانواده و نهادینه کردن الگوهای خانواده تراز اسلامی در عرصه آستان قدس رضوی، کشور و جهان اسلام بنا شده که امیدواریم با کارهایی که در این مرکز انجام می‌شود زمینه برای تحقق اهداف طراحی شده فراهم شود.

مهمترین مأموریت مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی چیست؟

رصد و پایش وضعیت فکری و معنوی زنان و خانواده در کشور و شناسایی جریان‌های فرهنگی موثر موجود در راستای برنامه ریزی فعالیت‌های کلان آستان قدس رضوی برای رسیدن به اهداف و تدوین و پایش شاخص‌های اثربخش در برنامه‌های مرتبط با امور بانوان و خانواده در گستره آستان قدس، تعامل و ارتباط موثر و متناسب با جامعه علمی، فرهنگی در کشور و جهان اسلام در حوزه خانواده و بانوان از مهمترین ماموریت‌های این مرکز می‌باشد.

با توجه به مأموریت‌ها چه اقداماتی از سوی این مرکز در حوزه خانواده‌ انجام شده است؟

طرح «زندگی به سبک رضوی» یکی از برنامه‌های موفق مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی در حوزه خانواده است که با برگزاری ۲۰۵ جلسه آموزشی سال گذشته به عنوان ایده برتر جشنواره خانواده رضوی شناخته شد. این طرح به صورت ابتکاری از سوی مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی برنامه‌ریزی شده و در قالب آن زوج‌های جوانی که یک سال از تاریخ عقد رسمی آن‌ها  گذشته می‌توانند عضو این طرح شوند و از برنامه‌های آموزشی، خدمات سه ساله و بهره‌مندی از غذای متبرک میهمانسرای حضرت رضا(ع) برخوردار شوند.

از ابتدای اجرای طرح «زندگی به سبک رضوی» چه تعداد از نومزدوجین از خدمات این طرح بهره مند شدند؟

از زمان اجرایی شدن این طرح تا کنون بیش از ۲۰هزار زوج جوان از خدمات این مرکز در قالب طرح‌های «زندگی به سبک رضوی» و «هم‌سایه» بهره مند شده اند وحدود ششصد و ۴۰ بسته‌ محتوایی برای زوجین ارسال شده است. همچنین طرح حسنا از دیگر برنامه‌های این مرکز است که به منظور شناسایی، شبکه سازی و مهارت افزایی واسطین ازدواج با رویکر ارتقا و بهبود مبتنی بر آموزه های دینی و رضوی و با در نظر گرفتن کار آمدی ساختارهای سنتی بیش از بسترهای غیر سنتی برنامه‌ریزی شد که در پی اجرا شدن این طرح و برگزاری ۱۴جلسه آموزشی برای توانمندسازی خادمیاران ازدواج بیش از هزار نفر از واسطه‌گران ازدواج فعالیت می‌کنند. همچنین تدوین سند راهبردی تکریم بانوان شاغل و تعالی جایگاه خانواده از دیگر اقدامات این مرکز می‌باشد.

در خصوص تدوین سند راهبردی تکریم بانوان شاغل و تعالی جایگاه خانواده که از سوی این مرکز انجام شده توضیحاتی بدهید؟

این سند در راستای فراهم شدن زمینه تحکیم و تعالی خانواده کارکنان آستان قدس رضوی در چارچوب ارزش های اسلامی و ایجاد شرایط مناسب برای اشتغال بانوان مبتنی بر نظام ارزشی و هنجاری فرهنگ اسلامی در مجموعه آستان قدس رضوی با رویکرد حفظ حقوق، تکریم، تعالی و ارتقاء منزلت بانوان شاغل با ۶۴۰ ساعت کار کارشناسی و جلسات مشورتی جمع بندی شده است و تاکنون  ۴۸  بند از این سند اجرایی شده است.

همچنین برگزاری ۱۲۶ جلسه «برهان» با موضوع «نقش همسری بانوی فاطمی درخانواده اسلامی و انقلابی» با مخاطب بیش از ۹هزار نفر، تولید نرم افزارهای محتوایی در حوزه مشاوره و آموزش به خانواده، بهره مندی بیش از ۶هزار نفر از  زائرین و مجاورین از خدمات مشاوره این مرکز،   برگزاری ۴۸ جلسه مهارت افزایی ویژه دوره تربیت محقق، برگزاری اردوهای رضوانه با حضور ۵ هزار و ۵۸۲ نفر، برگزاری جشنواره فرهنگ کارآفرینی بانوان، ثبت نام ۷۸۵ نفر در رویداد نوآوری خاتون از دیگر برنامه‌های انجام شده در طول یک سال گذشته است که در جهت معرفت‌افزایی بانوان مومن انقلابی ناظر به نقش آفرینی موثر بانوان در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی از سوی مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی  اجرا شده است.

چه کارهای دیگری در حوزه بانوان صورت گرفته است؟

در حوزه بانوان رویکردی کلی ما این بوده است که با توجه به ظرفیتی که خانم‌ها در حوزه‌های مختلف دارند بتوانند نقش آفرینی‌هایی را در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی داشته باشند. افتتاح باغ اردوگاه خاتون،   برپایی ویژه برنامه‌های ریحانه از ایام شهادت حضرت فاطمه(س) تا روز میلاد این بانوی بزرگوار در سال جاری با حضور ۳۱ هزار مخاطب به طور مستقیم و برپایی دویست و ۸۲ جلسه ویژه دوره‌های تربیت مبلغ و مدرس حوزه خانواده و تشکیل کانون‌های خادمیاری در سراسر کشور از دیگر فعالیت‌های انجام شده مرکز امور بانوان و خانواده در سال ۹۸ است.

لطفا در باره فعالیت‌های کانون‌های خادمیاری توضیحاتی بدهید؟

فعالیت کانون‌های خادمیاری در سه حوزه بانوان، خانواده و خانواده شهداء انجام می‌شود که فعال سازی و مهارت افزایی ۲هزار و ۹۴۳ نفر درکانون‌های خادمیاری خانواده شهدا، فعالیت ۳۰ خادمیار در حوزه پژوهش و فعال سازی و مهارت افزایی هزار و ۷۴۴ نفر خادمیار بانو از جمله کارهای صورت گرفته در سال گذشته است.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.