مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: نابودی ویروس کرونا یکی از خواست های قلبی این سازمان نیز هست اما مردم باید توجه کنند که می توانند با استفاده صحیح و بهینه از آب، هم بهداشت فردی را رعایت کرده و هم از اتلاف و هدر رفت آب جلوگیری نمایند.

افزایش ۱۱ درصدی مصرف آب در مشهد به رغم عدم حضور میلیونی مسافران / با این رویه تامین آب در تابستان مشکل خواهد بود

 مهندس حسین اسماعیلیان در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین عنوان کرد: براساس توصیه پزشکان یکی از مهمترین عوامل جلوگیری ازابتلا به کرونا و شیوع آن رعایت بهداشت فردی و شستشوی دست هاست. اما این موضوع باعث افزایش مصرف بسیار زیاد آب در مشهد شده است.

وی ادامه داد: نابودی ویروس کرونا یکی از خواست های قلبی این سازمان نیز هست اما مردم باید توجه کنند که می توانند با استفاده صحیح و بهینه از آب، هم بهداشت فردی را رعایت کرده و هم از اتلاف و هدر رفت آب جلوگیری نمایند.

وی اظهار کرد: بر اساس آمار موجود مصرف آب در اسفندماه گذشته نسبت به سال قبل از آن به طور متوسط ۱۴ درصد و در بیست روز ابتدایی فروردین ماه امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته در حدود ۸ درصد افزایش پیدا کرده است. به عبارت دیگر از ابتدای ورود کرونا به مشهد چیزی در حدود ۱۱ درصد به مصرف آب مشترکان مشهدی افزوده شده است. البته باید توجه داشت که مصرف بیشتر آب در اسفندماه نسبت به فروردین ماه بدلیل مصرف آب در رسوم خانه تکانی در روزهای پایانی سال بوده است.

مهندس اسماعیلیان بیان داشت: باید این نکته را در نظر بگیریم که در حالی این میزان بالای مصرف آب را در مشهد داشته ایم که در این مدت زائران و مسافران در مشهد حضور نداشته اند و هتل ها و مسافرخانه ها تعطیل بوده است.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه مصارف شهری تنها مختص به مصارف خانگی نیست و در بخش های دیگر نیز آب مصرف می شود، ارقام ذکر شده نشاندهنده آن است که مصرف آب در بخش خانگی بسیار بیشتر از ۱۱ درصد بوده است.

وی متذکر شد: اگر همین میانگین مصرف که اکنون موجود است ادامه پیدا کرده و به پیک مصرف در تابستان بپیوندد دچار مشکل خواهیم شد. در اینصورت هم تامین بسیار سخت خواهد بود و هم در برخی از مناطق احتمال دارد که با کمبود فشار آب مواجه شده و یا شبکه آبرسانی نتواند پاسخگویی نیاز مشترکان باشد.

وی ابراز داشت: ما هم در شرکت آب و فاضلاب مشهد به بهداشت فردی و شستشوی دست ها به مدت بیست ثانیه اعتقاد داشته و از نابودی کرونا استقبال می کنیم، اما این نگرانی وجود دارد که آب درست و بهینه مصرف نشده و اتلاف شود. برخی از افراد در مدت بیست ثانیه شستشوی دست ها از بستن شیر آب خودداری می کنند، حال اینکه به راحتی می توانند با بسته نگه داشتن آب، از هدر رفتن آب به مدت بیست ثانیه جلوگیری نمایند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد اضافه کرد: نگرانی دیگر این است که پس از نابودی کرونا که امیدوارم هر چه زودتر محقق شود، ممکن است این نحوه شستشوی دستها به یک عادت و رویه تبدیل شده و برخی افراد دیگر حساسیت مصرف بهینه آب را نداشته باشند.

وی تصریح کرد: توصیه و تاکید می کنم که مردم رعایت صرفه جویی درمصرف آب را داشته باشند و به طریقه صحیح از آن استفاده نمایند. بویژه اینکه اگر قرار باشد این شرایط ادامه پیدا کند و به ماه های گرم سال وارد شود، برای تامین آب دچار مشکل خواهیم شد.

وی با اشاره به تاکید دولت در مراعات حال مصرف کنندگان و عدم فشار بر آنها بابت پرداخت هزینه مصارف، گفت: شرکت آب و فاضلاب مشهد نیز به این موضوع پایبند است اما نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که مشترکان باید بدانند که این شرکت دولتی محسوب نشده و باید خرج و مخارج خود را از محل درآمدها تامین کند.

وی افزود: اگر قبوض پرداخت نشود، ممکن است که پیمانکاران و تامین کنندگان این شرکت با مشکلات مالی روبرو شده و ارائه خدمات به مشترکین با مشکل مواجه شود. با توجه به اینکه معمولا میزان هزینه قبض آب بسیار اندک ودر حد چند هزار تومان بوده و برای اکثر همشهریان این مبلغ رقم قابل توجهی محسوب نمی شود تقاضا دارم که مشترکان در پرداخت آب بها کوتاهی نکنند.  

وی در خصوص عدم الزام مراجعات حضوری مردم به شرکت آب و فاضلاب مشهد در شرایط کرونایی تاکید کرد: یکی از موضوعات جلوگیری از شیوع کرونا، ماندن در خانه هاست. به همین دلیل هیچ لزومی به مراجعه حضوری مردم به این شرکت وجود ندارد. تمامی بسترها و ابزار لازم برای پاسخگویی به مردم و رفع مشکلات مختلف به صورت الکترونیکی انجام شده است. حتی مشترکین می توانند به صورت تلفنی پیگیر امورات خود باشند.

وی مطرح کرد: یکی دیگر از موضوعات قابل ذکر، شرایط مراجعه ماموران این شرکت به منازل جهت قرائت کنتور و توزیع قبوض است. به دلیل شیوع کرونا این اقدامات دیگر به صورت فیزیکی صورت نمی گیرد. تاکنون ۸۲ درصد از مشترکین شماره های تماس خود را به این شرکت اعلام کرده و ما آنها را به صورت پیامکی مطلع می کنیم. همچنین مشترکین می توانند با مراجعه به سایت شرکت از میزان بدهی خود آگاهی یابند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.