۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۳
کد خبر: 701806
عربستان؛ پایان ماه عسل آمریکایی

اینکه عربستان بدترین روزهای تاریخ خود در عصر جدید را می گذراند شاید جمله درستی نباشد اما قطعا آل سعود یکی از بدترین روزها را طی می کند.

ماجرا بسیار ساده است. نفت که حدود 80 تا 90 درصد درآمد عربستان را تامین می‍کند ارزش خود را از دست داده و امروز آمریکایی ها گفته اند مانع از ورود آن به کشورشان خواهند شد.

درگیری در یمن شدت گرفته و با وجود این که سعودی ها مدعی آتش بس شده بودند این اتفاق نیافتاده است. یمنی ها روز به روز دستاوردهای جدیدتری در عرصه نبرد زمینی و موشکی دارند و اختلافات بر بخش جنوبی هم بالا گرفته است و بین نیروهای وابسته به عربستان و امارات و دیگر مدعیان، درگیری های آشکار و پنهان زیادی بوجود آمده است.

وضعیت بیماری کرونا، حداقل درآمدهای عربستان را هم کاهش داده و کسب و کار آنها از مراسم عمره مفرده و حج را هم نابود کرده است.

اعتراضات مردمی روز به روز بیشتر می شود و این کشور که یک روز هیچ صدای مخالفی از آن شنیده نمی شد الان با خبرهایی مواجه است که حکایت از درگیری های سیاسی شدید بین مردم و حکومت و داخل خانواده شاهزاده ها دارد.

آمریکا هم که پشتیبان اصلی سعودی ها به شمار می رفت این روزها وضع بدی دارد و اقتصاد آن عملا روزهای بدی را می گذراند که به پیش بینی اقتصاد دان های مطرح جهان احتمالا هنوز روزهای بد فرانرسیده اند و ترامپ باید منتظر بدتر از این باشد

در این خصوص امروز خبرگزاری فرانسه نوشته است: این گونه موانع درداخل عربستان می‌تواند اصلاحات اقتصادی مورد نظر محمد بن سلمان، ولی‌عهد سعودی و حاکم واقعی عربستان سعودی را برباد دهد؛ چرا که او تلاش دارد این کشور را از وابستگی به نفت برهاند.

بر اساس این گزارش، از سال ۲۰۱۴ که کاهش قیمت نفت آغاز شده است، عربستان سعودی هر سال کسری بودجه داشته و برای جبران آن ۱۰۰ میلیارد دلار قرض کرده و مجبور شده است است از ذخایر ارزی خود برای جبران کسری استفاده کند.

به رغم اینکه روسیه و عربستان سعودی بر کاهش هشت و نیم میلیون بشکه در روز به توافق رسیده‌اند ولی تحلیلگران بر این باورند که اگر قیمت بیش از این نیز پایین برود، کاهش تولید مسئله‌ای ضروری خواهد بود.

به نظر می رسد جهان پساکرونا روزهای خاصی را به دنبال داشته باشد که احتمالا آبستن تحولات سیاسی جدی به خصوص در کشورهایی مانند عربستان باشد و باید گفت احتمالا ماه عسل عربستان وپشتیان سنتی اش به پایان رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.