در یکی، دو هفته گذشته معدوم‌سازی چندین میلیون قطعه جوجه یکروزه حسابی جنجال‌آفرین شد و واکنش‌های متعددی را از سوی مقامات رسمی و شهروندان برانگیخت و حالا بیم آن می‌رود که چندین هزار قطعه مرغ به دلیل نبود مشتری معدوم شوند.

بازار مرغ می‌لنگد

قدس آنلاین: در یکی، دو هفته گذشته معدوم‌سازی چندین میلیون قطعه جوجه یکروزه حسابی جنجال‌آفرین شد و واکنش‌های متعددی را از سوی مقامات رسمی و شهروندان برانگیخت و حالا بیم آن می‌رود که چندین هزار قطعه مرغ به دلیل نبود مشتری معدوم شوند.

کرونا، دخل و خرج تمام کسب وکارها و بخش‌های اقتصادی را به‌هم ریخته و پس از آنکه برای جلوگیری از شیوع ویروس، تالارها و عروسی‌ها و ختم‌ها، سلف‌های دانشگاه‌ها و ادارات، میهمانی‌های نوروز و رمضان تعطیل شد و خلاصه تقاضا برای مرغ و مصرف آن حدود ۳۰درصد در سطح کشور کاهش یافت، تولیدکنندگان مرغ گوشتی در اظهاراتی که رنگ و بوی تهدید دارد پیش‌بینی می‌کنند با توجه به نبود نهاده به میزان کافی و با قیمت مناسب و عدم‌امکان نگهداری مرغ بیش از زمان مقرر، شاید چاره‌ای جز معدوم‌سازی مرغ‌ها ندارند، هر چند برخی دیگر از تولیدکنندگان چنین ادعاها و اظهاراتی را نادرست می‌دانند.

»کیلویی ۳ هزار تومان ضرر کردیم

دیروز خبرگزاری تسنیم به نقل از رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار استان تهران نوشت: ماهانه بین ۱۰۰ تا ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی برای واحدهای مرغ گوشتی صورت می‌گیرد. هر سال برای تعطیلات نوروز واحدهای گوشتی افزون ‌بر ۱۱۵ میلیون قطعه جوجه می‌ریختند، اما این میزان در بهمن ۹۸ افزایش پیدا کرد و به ۱۳۰میلیون قطعه رسید. افزایش جوجه‌ریزی همراه با افزایش مصرف است، اما واحدهای گوشتی همان جوجه‌هایی را هم که در بهمن و اسفند ۹۸ خریداری و پرورش دادند به دلیل شیوع ویروس کرونا نتوانستند بفروشند تا آنجا که با کاهش قیمت عمده‌فروشی، مرغ گوشتی به کیلویی ۶هزار و ۵۰۰تومان در اسفند و فروردین رسید و افزون‌بر ۳هزار تومان در هر کیلو در قیمت نهایی تولید ضرر کردند.

ناصر نبی‌پور می‌گوید: مصرف مرغ گوشتی۳۰ تا ۳۵ درصد پایین آمده و این کاهش مصرف سبب شد تا قیمت عرضه مرغ در بازار مصرف به‌کیلویی ۹ هزار تومان هم برسد. در این شرایط وقتی مرغداران نتوانستند مرغ تولیدی خود را که از اواخر بهمن جوجه‌ریزی کرده بودند در بازار بفروشند و واحدها را تخلیه کنند، از خرید جوجه یکروزه جدید در فروردین نیز خودداری کردند. مرغداران گوشتی که مرغ‌ها را پس از یک دوره ۳۵ تا ۴۰ روزه به بازار مصرف عرضه می‌کردند با آمدن کرونا و کاهش مصرف، مرغ‌ها را کشتار نکردند و هم‌اکنون مرغ‌ها در مرغداری‌ها مانده‌اند و حتی نهاده برای تغذیه و دارو و واکسن برای نگهداری آن‌ها نیست.

به گفته نبی‌پور در اسفند ماه ۹۸، ذرت و سویا ناپدید شد و هر کیلوگرم سویا از ۲هزار و ۴۵۰تومان به ۴هزار تومان و هر کیلوگرم ذرت از یک‌هزار و ۳۵۰ تومان به ۲هزار و ۶۵۰تومان افزایش قیمت پیدا کرد. در ادامه این افزایش قیمت، مرغداری‌ها با کمبود نهاده روبه‌رو شدند و اکنون حتی ارز هم برای ترخیص نهاده‌هایی که در بنادر هست پیدا نمی‌شود.

وی می‌گوید: افزون بر ۲میلیون تن نهاده در بنادر هست که نزدیک به چهار ماه است به واردکننده ارز موردنیاز برای واردات سویا و ذرت را نمی‌دهند. البته وزارت جهاد کشاورزی سامانه بازارگاه را برای عرضه برخی نهاده‌های دامی راه‌اندازی کرده که شرکت‌های واردکننده نهاده‌ها را در این سامانه عرضه می‌کنند، اما متأسفانه این سامانه محلی برای دلالی شده است.

عضو هیئت ‌مؤسس اتحادیه مرکزی مرغداران میهن ادامه می‌دهد: از یک سو مرغداران مرغ‌هایی را که پرورش داده‌اند روی دستشان مانده و وزن مرغ‌ها به بالای سه کیلوگرم رسیده و نهاده برای خوراک آن‌ها و دارو و واکسن برای نگهداری آن‌ها وجود ندارد و از سویی خریداری هم پیدا نمی‌شود که آن‌ها را از ایشان بخرد و چنانچه این رویه به همین صورت ادامه پیدا کند، به‌زودی مرغداران مرغ‌هایشان را زنده به گور خواهند کرد.

نبی‌پور اضافه می‌کند: ستاد تنظیم بازار در بهمن ۹۸ به واحدهای گوشتی گفته بود ۱۱۵میلیون قطعه جوجه برای اسفند بریزند تا بازار شب عید تنظیم شود، اما اکنون این مرغ‌ها بیش از دو ماه است در مرغداری‌ها مانده و خریدار ندارد و حتی کیلویی ۵هزار تومان هم از آن‌ها نمی‌خرند. شرکت پشتیبانی امور دام هم به مرغداری‌ها گفته مرغ‌های با وزن بیش از یک‌کیلو و ۸۰۰گرم را از آن‌ها نمی‌خرد که در پی اعتراض‌های اتحادیه و مرغداران این عدد تا ۲کیلو و ۲۰۰گرم افزایش پیدا کرد، اما مرغ‌ها همچنان در مرغداری‌ها مانده‌اند و وزنشان در حال حاضر به بالای سه کیلوگرم رسیده است.

»مرغ ها را زنده به گور خواهند کرد اگر...

به گفته رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار استان تهران، قیمت هر قطعه جوجه یکروزه که از ۵ تا ۶ هزار تومان در بهمن سال گذشته به ۲۰۰ تومان در اردیبهشت امسال رسیده، اما واحدهای تولیدکننده جوجه یکروزه حتی اگر مفت هم جوجه‌ها را بدهند مرغدار آن را نمی‌خرد.

وی هشدار می‌دهد: باعدم جوجه‌ریزی واحدهای مرغ گوشتی در فروردین و اردیبهشت به‌دلیل عدم‌فروش مرغ‌های تولیدی‌شان، کشور در خرداد ماه با کمبود شدید عرضه گوشت مرغ و حتی تخم‌مرغ روبه‌رو خواهد شد.

به گفته نبی‌پور بخش خصوصی در ماجرای کشتار جوجه‌ها مقصر نیست، چراکه هشدارهای لازم را در بهمن و اسفند ماه سال گذشته به بانک‌مرکزی، وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی داده بود. وی می‌گوید: در اواخر بهمن ۹۸ به بانک‌مرکزی نامه نوشتیم و درخواست تخصیص ارز برای ترخیص نهاده‌ها کردیم، اما بانک مرکزی پول موردنیاز را تأمین نکرد. وزارت صمت هم می‌گوید به بانک‌مرکزی نامه نوشته‌ایم اما بانک ارز لازم را نداده است؛ بنابراین در این شرایط چه راهی برای تولیدکننده می‌ماند که جلو ضرر و زیان بیشتر را بگیرد یا خود را به نابودی بسپارد؟

قرار نیست مرغی که تولید شده معدوم شود

دبیر انجمن تولیدکنندگان زنجیره‌ای گوشت مرغ، اما در واکنش به اظهارات برخی تولیدکنندگان مرغ مبنی بر معدوم‌سازی اجباری چندین هزار قطعه مرغ به دلیل نبود مشتری به خبرنگار ما می‌گوید: این ادعا صحیح نیست و قرار نیست مرغی که تولید شده معدوم شود بلکه به بازار عرضه خواهد شد.

به گفته علی صابری به دلیل شیوع کرونا تعادل بین عرضه و تقاضا به‌هم ریخته و در اثر همین عدم‌تعادل، افت قیمت رخ داده، اما عرضه همچنان ادامه دارد و تولیدکنندگان براساس برنامه‌های پیش‌بینی شده دستگاه‌های مسئول تولید کرده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: شرکت پشتیبانی امور دام برای خروج از بحران افت قیمت گوشت مرغ روزانه حدود یک‌هزار و ۲۰۰ تن گوشت مرغ را خریداری می-کند تا مرغداران بیش از این متضرر نشوند، هر چند همین خرید در آینده برای تولیدکنندگان مشکل‌زا خواهد شد، اما چاره‌ای جز این کار نیست.

وی با انتقاد از عدم‌اتخاذ تصمیمات کارشناسی و تأخیر در تصمیم‌گیری در خصوص رفع ‌ممنوعیت صادرات مرغ می‌گوید: کاهش عوارض صادراتی از ۵هزار به یک‌هزار و ۵۰۰تومان و رفع ممنوعیت صادرات با تأخیر انجام و موجب شده بازار صادراتی را از دست بدهیم. خریداران خارجی از ما انتظار ثبات در عملکرد برای تأمین دائمی نیاز بازارشان را دارند، اما متأسفانه شاهد تصمیم‌های غیرکارشناسی و موقت از سوی دولت هستیم به نحوی که تولیدکننده هر لحظه منتظر یک بروز پیشامد است و برای تولید با هزار متغیر دست و پنجه نرم می‌کند.

صابری با اشاره به اینکه برنامه پنجم توسعه به دولت اجازه وضع ممنوعیت در صادرات را نمی‌دهد، ادامه می‌دهد: در پی تصمیم‌های غیرکارشناسی و آنی، صادرات تقریباً به صفر رسیده و کلیه بازارهای خارجی را از دست داده-ایم. در سال ۹۸ از ۲میلیون و ۶۰۰ هزار تن گوشت مرغ تولیدی تنها ۴هزار تن صادر کردیم و همان میزان ناچیز هم به ثمن‌بخس بود. این جای تأسف دارد که نه از ظرفیت‌های تولیدی کشور استفاده کردیم و نه‌توانستیم بازارهای خارجی را حفظ کنیم.

وی به سختی تأمین نهاده با قیمت مصوب اشاره و اضافه می‌کند: هیچ تضمینی برای تولیدکننده وجود ندارد که ذرت و یا کنجاله سویا را به موقع تأمین کند، در حالی که تولیداتش موجودات زنده هستند و باید تغذیه شوند.

صابری می‌گوید: تورمی بین ۴۰ تا ۵۰درصد در دو ماه گذشته به دلیل محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا بر کشور تحمیل شده و قیمت تمام شده گوشت مرغ را افزایش داده است. ما خواستار اصلاح قیمت مرغ با افزایش خرید مرغ با افزایش ۳هزار و ۵۰۰تومانی هستیم تا تولید باانگیزه شود، اما دولت مخالف افزایش قیمت مرغ و تخم‌مرغ است.

به گفته وی اگر مرغدار جوجه نریزد، روند تولید مختل و ممکن است مرغ تا۱۰ هزار تومان افزایش یابد که این اتفاق به مراتب خطرناک‌تر از افزایش۳ هزار و ۵۰۰ تومانی قیمت مرغ است.

صابری تأکید می‌کند: تولیدکننده نقطه مقابل دولت نیست و ما خواهان همراهی دولت هستیم. واقعیت این است که ستاد تنظیم بازار باید به دو بخش کشاورزی و صنعتی تقسیم و بخش کشاورزی به وزارت جهاد محول شود.

به باور وی رئیس‌جمهور خواهان عدم‌افزایش قیمت مرغ و تخم‌مرغ با تأمین هزینه‌ها از جیب مرغداران است وگرنه قیمت را اصلاح می‌کرد. دبیر انجمن تولیدکنندگان زنجیره‌ای گوشت مرغ ادامه می‌دهد: قیمت تمام شده برای تولیدکننده بیش از ۳هزار تومان بیشتر از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار است، اما دولت بر تنظیم بازار زورکی اصرار دارد. نمی‌دانم چرا مدیران دولتی در مورد اصلاح قیمت جرئت تصمیم‌گیری ندارند و منتظر نظر رئیس‌جمهور هستند. دولت به ظن خود بازار را تنظیم کرده، اما در واقع آن را به هم می‌ریزد. واقعیت این است که شاهد پایداری و ثبات بیشتر هر کالایی که در بازار آزاد شده هستیم، اما دولت نمی‌خواهد از گذشته درس بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.