رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: کادر درمانی و پزشکی در بحث کرونا تلاش‌های ارزشمندی انجام دادند و به تاریخ فداکاری و گذشت ملت غیور ایران، افتخار دیگری افزودند.

تقدیر رئیس شورای شهر از کادر درمان کرونا/ شاخص‌های مناسبی در زمینه بیماری‌های خاص نداریم

به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا حیدری، در نود و یکمین جلسه علنی شورای شهر مشهد با اشاره به ۱۸ اردیبهشت ماه؛ روز بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج، اظهار کرد: براساس آمار منتشرشده از سوی وزارت بهداشت، شاخص‌های مناسبی در زمینه بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج نداریم که از جمله دلایل آن می‌توان به فقدان آگاهی‌بخشی به جامعه و نبود الگو و سبک زندگی مناسب و غربالگری دوره‌ای اشاره کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد راه‌اندازی بنیادهای خیریه و نیکوکاری برای کمک به این بیماران را یکی از اتفاقات خوبی دانست که در جامعه انسانی و اسلامی ما رخ داده و مجموعه‌های کارآمدی در سطح ملی و استانی، تشکل‌هایی ایجاد کرده و خدمات ارزشمندی ارائه می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه ماه مبارک رمضان، ماه رحمت و مهربانی است؛ ادامه داد: این ماه یکی از بهترین فرصت‌ها برای بازدید از این بنیادهای خیریه و تلاش در جهت حل بخشی از مشکلات آنان است.

حیدری در بخش دیگری از سخنان خود افزود: کادر درمانی و پزشکی در بحث کرونا تلاش‌های ارزشمندی انجام دادند و به تاریخ فداکاری و گذشت ملت غیور ایران، افتخار دیگری افزودند.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: کادر درمانی چهره‌های فداکار و خدوم و پرتلاشی هستند که در خط مقدم خدمت به شهروندان مشهدی و دیگر شهرهای کشور حضور داشتند و تاکنون تعاملات بسیار خوب و سازنده‌ای را بین مدیریت شهری مشهد و دانشگاه علوم پزشکی شاهد بوده‌ایم و این همکاری‌ها مداوم خواهد بود.

وی در تشریح اهم مناسبت‌های پیش رو با تسلیت فرارسیدن سالروز وفات حضرت خدیجه(س)، گفت: ایشان با توجه به توان و قدرت اقتصادی خود نقش بسزایی در ترویج اسلام داشت؛ عظمت، پایداری، استقامت، صفا، صمیمیت و همراهی این بانوی گرانقدر با پیامبراکرم(ص)، نمونه‌ای از ایثار و فداکاری بوده و درس‌های آموزنده‌ای برای جویندگان سعادت به همراه دارد.

حیدری در گرامیداشت روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر اظهار کرد: این نهاد، سازمانی بین‌المللی است که جهت تسکین آلام و دردهای مردم در شرایط حاد و بحرانی و حوادث غیرمترقبه شکل گرفته است.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد عنوان کرد: جمعیت هلال احمر نیز از جمله مجموعه‌هایی است که در شرایط بحران با حداکثر توان خود حضور موثر داشته و به یاری هموطنان شتافته است و طی ماه‌های اخیر هم جمعیت هلال احمر در جهت پیشگیری و کنترل شیوع ویروس کرونا اقدامات ارزنده‌ای داشته که از جمله می‌توان به پایش و تب‌سنجنی مسافران در مبادی ورودی و خروجی شهرها اشاره کرد.

وی در ادامه با تبریک ولادت امام‌حسن‌مجتبی(ع)، کریم اهل بیت، اظهار کرد: در این روز نانوایان مشهد، براساس سنتی حسنه‌ اقدام به توزیع نان رایگان می‌کنند و فرصت مناسبی است که خیرین و نیکوکاران به مناسبت این روز، که منتسب به خاندان اهل بیت(ع) است، همت ویژه‌تری بگمارند.

حیدری صلح امام‌حسن(ع) را یکی از نکات برجسته زندگی سیاسی ایشان دانست و افزود: امام حسن(ع) در شرایطی که تداوم دین پیامبر و میراث پدر بزرگوار خود را به مصلحت دیدند، صلح با معاویه را ارجح به هر اقدام دیگری دانستند.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد صلح شجاعانه امام حسن(ع) را نشان‌دهنده پایداری و وفاداری ایشان به مبانی و اعتقاد خود توصیف و اظهار کرد: زمانی امام‌حسن(ع) اقدام به صلح می‌کنند و در زمان دیگری امام حسین(ع) وارد نبرد و جهاد می‌شوند و به شهادت می‌رسند.

وی افزود: این اتفاقات نشان می‌دهد که پرداختن به مقتضیات و شرایط زمان در تصمیم‌گیری‌ها، برای نگهداشتن اهداف و مصالح والاتر بسیار حائز اهمیت است و در شرایط مقتضی از ظرفیت‌های موجود باید استفاده کرد.

حیدری با اشاره به آغاز هفته کمک به محرومان و مستضعفان از شب میلاد امام‌ حسن(ع)، گفت: مردم نیکوکار ما، با شیوع کرونا همچون گذشته به خوبی در کنار سایر هموطنان خود حاضر شدند و خود را شریک آلام و دردها و رنج‌های آنها دانستند.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه براساس گزارش‌های شوراهای اجتماعی محلات این روزها اتفاقات خوبی در سطح محلات مشهد در حال رخ دادن است، عنوان کرد: خیزش و جنبش اجتماعی ارزشمندی برای کمک به مردم آسیب‌دیده از کرونا با شروع ماه مبارک رمضان و پس از توصیه مقام معظم رهبری در باب مواسات شکل گرفته که بسیار ارزشمند است.

وی خاطرنشان کرد: اتفاق میمون دیگر، تهیه و توزیع ۳۰۰ هزار بسته کمک معیشتی توسط دستگاه‌های مختلف همچون آستان قدس رضوی، شهرداری مشهد، کمیته امداد، بهزیستی و سپاه است؛ اقدامی که نشان‌دهنده رویکرد و نگاه انسانی و اسلامی ماست و باید در این زمینه قدردان مردم و خیرین باشیم.

حیدری با اشاره به روز وقف گفت: وقف، از جمله سنت ریشه‌دار و با سابقه در فرهنگ دینی ماست و مهم‌ترین و شاید بزرگترین موقوفه جهان اسلام را در موضوع آستان قدس دارد که نشان دهنده علقه و پیوند و وابستگی مردم، خیرین و نیکوکاران به ترویج فرهنگ رضوی است.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان کرد: وقف، کاری باقی و ارزشمند بوده که نقش بسزایی در توسعه سیاست متوازن و عدالت‌محور دارد.

وی بر لزوم گسترش فرهنگ وقف تاکید و اظهار کرد: شورای پنجم شهر مشهد با تصویب طرح «خیرین شهر یار» ظرفیت بسیار خوبی برای نقش‌آفرینی خیرین ایجاد کرد تا به کمک شهر بیایند و با مقدماتی که فراهم شده این کار را در سطح شهر، همچون ساخت مدارس و تجهیز مراکز بهداشتی و درمانی که موفقیت چشمگیری داشته، شاهد باشیم.

سیر نزولی کرونا در مشهد آغاز شده است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در نود و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه بسیاری از نهادهای دولتی و مردمی در این برهه حساس به دانشگاه علوم پزشکی و کادر درمان کمک کردند، اظهار کرد: همراهی و تعاملی که اعضای شورا در این برهه از خود نشان دادند جای تقدیر دارد، با توجه به پتانسیل موجود در بدنه شهری درخواست داریم تمام این اقدامات تداوم داشته باشد و ثبت شود.

محمد حسین بحرینی متذکر شد: از شهرداری مشهد می‌خواهم با توجه به امکاناتی که دارد این تلاش و همدلی را مستند سازی کند تا ۵۰ سال بعد کودکان ما بدانند در یکی از بحران‌هایی که در تاریخ در کل کشور و به تبع آن استان ما رخ داد، ما با شورایی رو به رو شدیم که تمام قد در کنار خادمان پزشکی ایستاد.

وی افزود: سه ماه و نیم است که دانشگاه علوم پزشکی درگیر کرونا است، ما از اول بهمن ماه برنامه‌ریزی برای مقابله با شیوع کرونا و خدمت رسانی به بیماران کرونایی را شروع کردیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: گزارش دادن در این مورد، یک تیغ دو لبه است، به دلیل شرایط خاصی که مشهد دارد، بیشترین نگرانی دولتمردان در تهران مربوط به مشهد بود. خوشبختانه اکنون شرایط خراسان رضوی و مشهد در زمینه کرونا ایده آل است.

بحرینی، حاشیه شهر، مسافران مشهد، تنوع ملیت‌های در حال رفت و آمد به این کلانشهر مذهبی، وجود اماکن عمومی و زیارتی و حاشیه‌های حضور زوار، را ریسک فاکتورها یا عوامل خطر شیوع کرونا در مشهد عنوان کرد و این شهر را کاملا مستعد شیوع بالای یک بیماری واگیردار دانست.

وی با بیان اینکه مشهد تاکنون خوب از این رودخانه خروشان عبور کرده است اما اگر فاکتورهای رعایتی سست شود ورق بر می‌گردد و شرایط بد می‌شود، در مورد عوامل موفقیت مشهد در بحران کرونا گفت: اولین عامل موفقیت مشهد در این موضوع را مرهون نظر لطف امام هشتم هستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: دومین دلیل در این موفقیت همدلی و حمایت همه ارگان‌ها در این بحران است که به جرات عرض می‌کنم در هیچ استانی به این شکل هماهنگی وجود نداشت.

بحرینی اذعان کرد: در بسیاری از جلسات استانی شخص استاندار و شهردار بسیار بیشتر از من نگران بودند و دغدغه داشتند و این همه تامل قابل تحسین است و دلیل سوم وضع رضایت بخش مشهد، رفتار مردم است.

وی خاطرنشان کرد: برخلاف اکثر دانشگاه‌های علوم پزشکی دیگر شهرها، ما منتظر نماندیم که ویروس بیاید و بگوییم چه کنیم، ما از زمانی که ویروس کرونا به ایران نرسیده بود، برنامه‌ریزی را شروع کردیم مهم‌ترین عاملی که باعث شد ما در مشهد به لحاظ تعداد مبتلایان و فوتی‌ها آن چیزی که پیش بینی می‌شد، نباشیم وجود برنامه‌ریزی‌های قبلی بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در حال حاضر فشارهایی برای فعالیت مجدد اتوبوس و مترو و بازگشایی حرم مطهر وجود دارد، گفت: معتقدیم با رعایت پروتکل‌ها دیگر خطوط اتوبوسرانی می‌تواند فعال شود، اما در مورد مترو تردید و نگرانی جدی وجود دارد که پروتکل‌ها رعایت بشود.

بحرینی تصریح کرد: آنچه رفاه مردم و رضایت آن‌ها را به دنبال دارد از نظر ما مورد استقبال است اما حفظ سلامتی مردم برای ما مهم‌تر است، اگر عادی سازی همراه با شلوغی و تهدید سلامت شهروندان باشد یک سال دیگر مترو تعطیل باشد بهتر از آن است که باز شود و شیوع کرونا گسترده شود.

وی یادآور شد: ما به عنوان دانشگاه فقط می‌توانیم طرح بدهیم. خوشبختانه می‌توانیم بگوییم سیر نزولی کرونا در مشهد را داریم، اما باید پروتکل‌ها رعایت شود که اگر نشود طبق اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، موج دوم در مهر و آبان افزایش خواهد یافت.

کمک ۱.۵ میلیارد تومانی خیران به بیمارستان دکتر شریعتی

رئیس بیمارستان دکتر شریعتی مشهد نیز در این جلسه گفت: در بحث تجهیزات و آماده‌سازی و مناسب‌سازی بستر برای بیماران کرونایی در بیمارستان شریعتی حدود ۵ میلیارد تومان اعتبار از دانشگاه علوم پزشکی مشهد دریافت کردیم.

حسین علیزاده گفت: مجموع اعتباری که خیران و سازمان‌های مردم نهاد در این حوزه به ما کمک کردند حدود ۱.۵ میلیارد تومان بود.

تذکر عضو شورای شهر مشهد به شهردار

در ادامه نود و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد، بتول گندمی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد با توجه به عدم درج حمایت‌های صورت گرفته از تیم‌ها، مجموعه‌ها و قهرمانان ورزشی در سامانه فاش و عدم ورود مدیریت شهری در حل و فصل موضوعات مرتبط با بافت فرسوده آبکوه به شهردار تذکر داد.

اهم مصوبات نود و یکمین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر مشهد

۱) تصویب لایحه تعرفه بهای خدمات سرویس مدارس شهر مشهد در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹

بر اساس این مصوبه در راستای اجرای ماده ۱۳ دستورالعمل اجرایی آیین‌نامه حمل و نقل دانش‌آموزان مدارس(ابلاغی وزارت کشور مورخ ۳/۴/۹۷)، تعرفه بهای خدمات سرویس مدارس در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ به صورت ماهیانه و به ازای هر نفر به شرح جداول پیوست (مهر شده توسط شورای اسلامی شهر) و با رعایت تبصره‌های زیر تعیین می‌شود.

تبصره دو این ماده واحده، حداکثر سن مجاز خودروهای سرویس مدارس، مطابق با ماده یک آیین نامه اجرایی ماده ۸ قانون هوای پاک تعیین می‌شود و در صورتی که وفق دستور العمل اجرایی ماده ۴ و ۶ آئین نامه مذکور، خودروهای متقاضی مشمول شرایط  «ناوگان فرسوده معاف از مقررات سن فرسودگی» باشند، عدول از حداکثر سن مجاز قابل قبول بوده ولی اولویت پذیرش با خودروهایی است که دارای سن مجاز باشند.

بر اساس این مصوبه، تعرفه خدمات مدارس استثنائی با افزایش ضریب ۳۰ درصد به ماخذ نرخ مصوب محاسبه می‌شود و حداکثر سرویس مجاز هر خودرو در هر شیفت، ۲ سرویس است؛ همچنین در مسیرهای بیش از ۷ کیلومتر، به ازای هر کیلومتر پنج درصد (تا سقف ۲۵%) به کرایه کل آن اضافه خواهد شد.

این مصوبه عنوان می‌کند مسافت سرویس هر دانش آموز به صورت میانگین مسیر رفت و برگشت منزل تا آموزشگاه محاسبه می‌شود و تعرفه تعیین شده بر مبنای پنج روز در هفته محاسبه شده و در صورت لزوم، به ازای هر روز اضافی، ۲۰ درصد به نرخ مصوب اضافه می‌شود.

به منظور حمایت از اقشار آسیب پذیر، گواهی صلاحیت سرویس مدارس استثنایی شهر مشهد به صورت رایگان صادر شده و به منظور یکسان سازی کرایه و تامین خودرو برای مسیرهای کوتاه، کرایه مسیرهای تا ۳کیلومتر بر مبنای کرایه ۳کیلومتر محاسبه خواهد شد.

۲) تصویب لایحه اصلاح ماده واحده مصوبه ارائه خدمات حمل و نقل عمومی رایگان برای معلولین

اعضای شورای شهر مشهد با تصویب این ماده واحده اصلاحی شهرداری مشهد را مکلف کردند در راستای اجرای تبصره ۲ ماده ۵ قانون حمایت از حقوق معلولان، بند ۲۷ منشور حقوق و مسوولیت‌های شهرنشینی شهر مشهد، ایجاد رفاه برای معلولان و تسهیل در ارائه خدمات حمل و نقل عمومی درون‌شهری (اتوبوس و قطارشهری) به ایشان، برای هر فرد با معلولیت درجه شدید و خیلی شدید، تعداد ۶۰ سفر رایگان در هر ماه منظور کند.

۳) تصویب لایحه آئین‌نامه نحوه تهاتر املاک و مستغلات شهرداری مشهد با بستانکاران شهرداری

این مصوبه به شهرداری مشهد اجازه داد، در راستای اجرای بند ۱۱ الحاقی مصوبه شماره ۵/۹۸/۸۲۶/ش مورخ ۱۳۹۸/۰۱/۰۷ و در قبال بستانکاری اشخاص حقیقی و حقوقی، نسبت به واگذاری املاک و مستغلات قابل واگذاری، با رعایت مقررات مربوط، از طریق تالار مبادلات املاک و مستغلات شهرداری مشهد، اقدام کند.

۴) تصویب لایحه مجوز تامین تجهیزات پیشگیری از شیوع ویروس کرونا

شورای شهر مشهد با تصویب این لایحه به شهرداری اجازه داد به‌منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، مازاد بر مصوبه شماره ۵/۹۸/۲۳۵۲۰/ش مورخ ۱۳۹۸/۱۲/۰۶، نسبت به تأمین لوازم مورد نیاز در راستای انجام وظایف قانونی، از جمله تجهیزات پزشکی (شامل ماسک، محلول ضدعفونی‌کننده، محلول گندزدا برای ضدعفونی کردن وسایل حمل و نقل عمومی، محیط کار پرسنل و مراکز عمومی شهر مشهد) تا سقف مبلغ ۸۰ میلیارد تومان اقدام کند.

 

۵) تصویب لایحه دوفوریتی نحوه فعالیت خطوط حمل و نقل همگانی

بر اساس این مصوبه شهرداری مشهد مکلف است، به منظور جلوگیری از شیوع حداکثری ویروس کرونا و ضرورت سرویس‌دهی به صاحبان مشاغل و اصنافی که حضور آنان در محل کسب‌وکار اجتناب‌ناپذیر است، از تاریخ ۱۳۹۹/۲/۱۶ لغایت ۱۳۹۹/۳/۱۵ نسبت به سرویس‌دهی خطوط اتوبوس و مینی‌بوس‌رانی (۴۷ خط روزانه و ۱۸ خط حومه) به شرح پیوست از ساعت ۶ صبح الی ۱۹ اقدام کند.

تصمیم‌گیری درخصوص کاهش یا تغییر خطوط، سرویس دهی در روزهای تعطیل و ساعات فعالیت ناوگان در مدت یاد شده، به عهده شهردار مشهد مقدس خواهد بود.

ممنوعیت سرویس دهی خطوط قطار شهری مشهد با توجه به ریسک بالای انتشار ویروس کرونا لغایت تعطیلات عید سعید فطر تمدید شد.

شهرداری مشهد مکلف است، به‌منظور تصمیم‌گیری در خصوص ادامه تعطیلی قطار شهری بعد از تعطیلات عید سعید فطر و همچنین تعیین تکلیف وضعیت سرویس‌دهی اتوبوسرانی بعد از ۱۳۹۹/۳/۱۵، با در نظر گرفتن شرایط روز و آخرین گزارش ستاد مقابله با کرونا، نسبت به ارائه لایحه پیشنهادی به شورا اقدام کند.

معاون عمران، حمل ونقل و ترافیک شهرداری مشهد در این خصوص گفت: نزدیک به هزار و ۱۵۰ اتوبوس در ۲۳ خط داخل شهری و ۱۸خط حومه هم‌اکنون فعال‌اند.

خلیل الله کاظمی افزود: طبق نظرسنجی‌های انجام شده، ۵۴ درصد از مردم مشهد درخواست اضافه شدن خطوط را دارند و ۳۰ درصد از مردم نیز درخواست تغییر ساعات خطوط را داشته‌اند.

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.