ریاست مجلس یازدهم موضوعی است که از همان ابتدای داغ شدن بحث انتخابات مجلس، درباره آن گمانه‌زنی‌های زیادی مطرح شد و با راه یافتن افراد شاخصی همچون محمدباقر قالیباف، مصطفی میرسلیم، مرتضی آقاتهرانی، علیرضا زاکانی، شمس‌الدین حسینی و... به مجلس نشان داد بااینکه دوره یازدهم هنوز شروع نشده، اما یکی از حواشی و مشخصه‌های بارز آن بدون شک ریاست مجلس و غالب بودن شخص رئیس مجلس در این دوره است.

دوئل مدعیان برای ریاست بهارستان

قدس آنلاین: ریاست مجلس یازدهم موضوعی است که از همان ابتدای داغ شدن بحث انتخابات مجلس، درباره آن گمانه‌زنی‌های زیادی مطرح شد و با راه یافتن افراد شاخصی همچون محمدباقر قالیباف، مصطفی میرسلیم، مرتضی آقاتهرانی، علیرضا زاکانی، شمس‌الدین حسینی و... به مجلس نشان داد بااینکه دوره یازدهم هنوز شروع نشده، اما یکی از حواشی و مشخصه‌های بارز آن بدون شک ریاست مجلس و غالب بودن شخص رئیس مجلس در این دوره است. موضوعی که به‌نوعی اهمیت آن، دیگر مسائل جاری همچون بلاتکلیفی سرنوشت ۱۱ کرسی نمایندگی و طول کشیدن انتخاب صاحبان این کرسی‌ها تا شهریورماه را نیز به حاشیه رانده است. جریان اصول‌گرا با اینکه طیف سیاسی اکثریت نمایندگان را تشکیل می‌دهد، اما این گروه‌ها از قبل انتخابات نیز بر سر موضوع ریاست مجلس دچار اختلاف‌هایی هستند و هرکدام سعی دارند گزینه شاخص وابسته به خود را به‌عنوان گزینه اصلی کرسی ریاست معرفی کنند.

در همین راستا، حزب مؤتلفه که یکی از جناح‌های ریشه‌دار و پرنفوذ اصول‌گرایی است، قصد دارد مصطفی میرسلیم که جزو شورای مرکزی حزب هم محسوب می‌شود را به‌عنوان نامزد ریاست معرفی کند. میرسلیم همچنان به‌عنوان جدی‌ترین رقیب محمدباقر قالیباف، شهردار و نامزد پیشین ریاست جمهوری مطرح است و گرچه قالیباف به‌عنوان سرلیست اصول‌گرایان در انتخابات معرفی‌شده بود و گمانه‌زنی‌ها نیز از پیشتازی وی برای کسب کرسی ریاستش نسبت به سایر رقبا حکایت دارد، اما میرسلیم هم به عنوان گزینه معتدل‌تر اصول‌گرایان نسبت به قالیباف مطرح می‌شود. البته میرسلیم علاوه بر رقابت بر سر کرسی ریاست و امکان شکستش برای تصاحب صندلی رئیس مجلسی، به نظر می‌رسد حضورش در هیئت‌رئیسه از هم‌اکنون مسجل است. گرچه این در حالی است که به گفته حسن غفوری فرد، فعال سیاسی اصول‌گرا، بااینکه توافق ظاهراً نهایی نیست، اما روی ریاست قالیباف توافق شده و در مورد هیئت‌رئیسه مباحثی وجود دارد.

گزینه پایداری‌ها به آقاتهرانی ختم شد

علاوه بر این، علیرضا زاکانی و مرتضی آقاتهرانی نیز دو گزینه جبهه پایداری‌اند که هر دو به‌عنوان مهره پرقدرت اصول‌گرایان مطرح می‌شوند و بااینکه به نظر می‌رسید رقابت تنگاتنگی را بر سر معرفی‌شان برای کسب کرسی ریاست از جناح پایداری‌ها داشته باشند، اما علیرضا زاکانی با پیام توییتری که روز دوشنبه در صفحه شخصی خود منتشر کرد به‌عنوان نخستین انصراف دهنده از بین گزینه‌های مطرح از کاندیداتوری‌اش انصراف داد. با این اقدام زاکانی، به‌نوعی گزینه اصلی جبهه پایداری برای ریاست مشخص شد و وی دراین‌باره نوشت: ایجاد تحول و کارآمد سازی مجلس به نفع مردم، اهداف مهمی است که لزوماً با ریاست مجلس به دست نمی‌آید. برای حفظ وحدت و انسجام نیروهای انقلاب در مجلس یازدهم، اجرای برنامه تحول را ان‌شاء الله در همکاری و هماهنگی با فرد فرد نمایندگان دنبال خواهم نمود.

تکاپوی دولتمردان سابق

اما در بین گزینه‌های مطرح برای ریاست مجلس، نام تعدادی از نمایندگان که درگذشته وزرا و مدیران دولت نهم و دهم بودند نیز به چشم می‌خورد. ۱۴ نفر از وزیران، استانداران، فرمانداران و مدیران دولت‌های نهم و دهم که مستقل در انتخابات حاضر شدند و نام آن‌ها در هیچ‌یک از فهرست‌های انتخاباتی دیده نمی‌شد، توانستند در شرایط رقابت‌های جناحی و درون‌گروهی چپ و راستی تعداد قابل‌توجهی از صندلی‌های مجلس را به خودشان اختصاص دهند و حالا برخی از آنان همچون شمس‌الدین حسینی؛ وزیر اقتصاد دولت نهم و دهم، فریدون عباسی؛ رئیس سازمان انرژی اتمی در دولت دهم و علی نیکزاد؛ استاندار اردبیل در دولت نهم و وزیر راه و شهرسازی دولت دهم نیز در بین گزینه‌های پیش‌بینی‌شده برای ریاست مجلس مطرح می‌شود.

از سوی دیگر، حضور پررنگ تعدادی از وزرا و مدیران سابق دولت نهم و دهم در مجلس یازدهم موجب شده که بسیاری افراد از تشکیل گروهی به نام گروه احمدی‌نژادی‌ها در مجلس خبر دهند که تلاش‌هایی هم در راستای کسب کرسی ریاست مجلس دارند؛ اما اظهارنظر صریح فریدون عباسی، نماینده مردم کازرون در مجلس یازدهم و معاون رئیس‌جمهور دولت دهم به برخی شایعات درباره تشکیل جریان احمدی‌نژادی‌ها در درون مجلس پایان می‌دهد. وی چنین موضوعی را نادرست خوانده و گفته است: اصلاً چنین چیزی مطرح نیست، آقای احمدی‌نژاد یک ایدئولوژی یا سبک نیست. ایشان یک نفر بود که در یک دوره‌ای از شورای نگهبان برای حضور در انتخابات تأییدیه گرفت و دو دوره مردم به او رأی دادند و اکنون دوره‌اش تمام‌شده است.

 اما عباسی درصدد است مستقلاً و جدای از همکاران قبلی خود در دولت نهم و دهم برای ریاست مجلس نامزد شود. گرچه برخی از آنان همچون سید شمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد دولت نهم و دهم نیز به صراحت اعلام کرده برای ریاست مجلس نامزد خواهد شد.

همچنین علی نیکزاد که دوره‌ای به‌عنوان وزیر راه و شهرسازی دولت احمدی‌نژاد مشغول به کار بود و از همان‌جا هم در بین عموم مردم شناخته شد، نسبت به سایر رقبا، فردی بدون حاشیه و جنجال بوده و بسیاری بر این باورند که وی تلاش‌های چراغ خاموش و بی‌سروصدایی را برای کسب نظر موافق همکاران سابق خود در دولت احمدی‌نژاد و هم‌گروهی‌های فعلی‌اش در مجلس انجام می‌دهد تا بتواند از بین دیگر گزینه‌های مطرح احمدی‌نژادی‌ها قد علم کند و شانس خود را نسبت به آنان و دیگر رقبا همچون قالیباف و میرسلیم بالا ببرد؛ اما جدای از گزینه‌های مطرح‌شده، عبدالرضا مصری، حمیدرضا حاجی‌بابایی و الیاس نادران نیز جزو گزینه‌هایی هستند که در تلاش‌اند شانس خود را ابتدا برای ریاست مجلس و پس‌ازآن یکی از کرسی‌های هیئت رئیسه امتحان کنند.

راه دشوار تنها چهره شاخص اصلاح‌طلب در بین رقیبان

اما مسعود پزشکیان تنها چهره اصلاح‌طلب در بین گزینه‌های مطرح، راه سختی در انتخابات خواهد داشت و گرچه او در دوره دهم مجلس توانست عملکرد و چهره خوبی را از خود در کسوت نایب‌رئیسی مجلس برجای بگذارد، اما به نظر می‌رسد در این دوره و در رقابت با سایر حریفان اصول‌گرایش راه سختی در پیش خواهد داشت. گرچه با توجه به اقلیت اصلاح‌طلبان در مجلس یازدهم و احتمال توافق لحظه آخری نمایندگان اصول‌گرا، شانس وی برای دستیابی به کرسی ریاست اندک باشد اما بااین‌حال، می‌توان وی را یکی از گزینه‌های با شانس بالا برای هیئت‌رئیسه مجلس دانست.

از سوی دیگر، گزینه کمتر محتمل دیگری همچون مجتبی ذوالنور، نماینده مردم قم در مجلس یازدهم و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم نیز جزو افرادی است که زمزمه تلاش و تمایل وی برای کاندیداتوری ریاست به گوش می‌رسد. ذوالنور که جزو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس دهم است، توانست در دوره دهم با موضع‌گیری و عملکردش در پارلمان بین نیروهای اصول‌گرایی جایگاه مناسبی برای خود بیابد و ریاستش بر کمیسیون امنیت ملی نیز مزید بر علت شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.