تهران- بامداد جمعه با وقوع زمین‌لرزه ۵.۱ ریشتری هراس زلزله جایگزین کرونا در دل اهالی تهران شد و وحشت و اضطراب ناشی از آن خواب را چشمان پایتخت‌نشینان ربود.

زلزله آرامش پایتخت را بر هم زد/تهران ۴۷ بار لرزید

قئس آنلاین-گروه استان ها: حوالی ساعت ۲۳ شامگاه پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت‌ماه دستگاه‌های لرزه‌نگار نخستین زمین‌لرزه را به بزرگی ۲.۹ ریشتر به مرکزیت دماوند ثبت کردند و حدود یک ساعت بعد تهران با زلزله ۵.۱ ریشتری به لرزه درآمد.

شدت زمین‌لرزه نه‌تنها مردم دماوند، تهران، ورامین، ری، پاکدشت، ملارد، بهارستان و اسلامشهر را هراسان به خیابان‌ها کشاند بلکه در استان‌های هم‌جوار یعنی مازندران، سمنان و قزوین نیز احساس شد.

اگرچه این زمین‌لرزه خسارات سنگینی به همراه نداشت اما منجر به مصدومیت ۱۹ نفر در شهرستان دماوند شد.

ازدحام در پمپ‌های بنزین

هم‌زمان با وقوع زمین‌لرزه بسیاری از خانواده‌های پایتخت با پناه آوردن به خودروهای شخصی به خیابان‌ها آمدند تا پس از سوخت‌گیری به اطراف تهران پناه ببرند لذا همین موضوع موجب ایجاد ازدحام در جایگاه‌های سوخت شد.

پناه دادن مردم در ورزشگاه‌ها

بامداد جمعه با لرزش زمین بسیاری از خانواده‌های تهرانی و هم‌چنین شهرستان دماوند سراسیمه خانه‌های خود را ترک کردند و به بوستان‌های شهر و هم‌چنین خودروها پناه آوردند لذا این موضوع موجب شد تا مسئولان برای بازگرداندن آرامش به شهر درهای  ۱۱ ورزشگاه روباز پایتخت را برای اسکان و پذیرش شهروندان تهرانی باز کنند.

اضطراب جان دو شهروند را گرفت

استاندار تهران با اشاره به زلزله بامداد روز جمعه اعلام کرد: دو نفر از شهروندان دماوندی و تهرانی براثر اضطراب و استرس و هنگام فرار از خانه‌بر اثر ضربه‌مغزی از این حادثه جان خود را از دست دادند.

انوشیروان محسنی بندی پی اظهار داشت: در حادثه زلزله بامداد روز جمعه یک سالمند مرد در گیلاوند هنگام فرار از خانه و یک خانم ۲۱ ساله براثر ترس و اضطراب جان خود را از دست دادند.

وی ادامه داد: مصدومان زلزله به‌استثنای ۲نفر که در بیمارستان هستند مابقی سرپایی مداوا و  مرخص شدند.

زمین لرزه بدون خسارات مالی

استاندار تهران هم‌چنین با ابراز امیدواری که هیچ خسارت مالی ناشی از زلزله در استان نداشته‌ایم تأکید کرد: در ابتدای وقوع زلزله گروه‌های اورژانسی، خدماتی، امدادی و هلال‌احمر وارد کار و در محدوده «مشا» یا همان کانون زلزله حضور دارند.

وی ادامه داد: تاکنون ۲ هزار ۶۰۰ نفر تیم اورژانسی و شش اکیپ هلال‌احمر به روستاهای دماوند و همچنین تمامی دستگاه‌های راهداری و آتش‌نشانی نیز حضورداشته و در این خصوص مشکل خاصی برای شهروندان گزارش نشده است.

تهران ۴۰ بار لرزید

محسنی بندپی بابیان اینکه شاهد ۴۰پس‌لرزه در تهران بوده‌ایم، گفت: تفکر اولیه این بود که زلزله از ۲.۹ به ۵.۱ شاید افزایش یابد، آنچه مهم بود آمادگی تیم های امداد و نجات است.

آمادگی برای حوادث احتمالی

استاندار تهران با اشاره به آمادگی لازم برای مقابله با حوادث احتمالی اضافه کرد: مکان های اضطراری برای اسکان موقت، انبار های هلال مواد غذایی برای تغذیه در این شرایط، مخازن ذخیره آب در مناطق مختلف استان در صورت قطع انشعابات آمادگی آب رسانی را خواهند داشت.

پیش بینی اسکان موقت

استاندار تهران تصریح کرد: با همکاری وزارت ورزش و جوانان ۱۷ مکان ورزشی روباز استان برای اسکان موقت درهای آن‌ها بازشده که این نشان از آمادگی کامل در چنین شرایطی است.

استاندار تهران ادامه داد: با توجه به ویژگی، تراکم جمعیت و ساختمان‌های بلندمرتبه در کلان‌شهر تهران ساخته‌شده می‌بایست اقدامات ویژه‌ای در جهت مقابله با این‌گونه پدیده‌ها داشته باشیم.

امداد پهبادی

محسنی بندپی  هم‌چنین از راه‌اندازی امداد پهپادی برای زلزله‌زدگان در شهر تهران خبر داد و گفت: به دنبال راه‌اندازی امداد پهپادی، راه‌اندازی اپلیکیشن آموزشی شهروند آگاه و اتمام پروژه ساخت بیمارستان‌های ناتمام هستیم.

وی بیان کرد: وقوع زلزله بیشتر در دمادم صبح و نیمه‌شب رخ می‌دهد و پرواز هوایی و بالگرد کمتر بوده که می‌توان از امداد پهبادی بهره برد.

مردم هوشیار باشند گسل بیدار است

به‌این‌ترتیب فعالیت گسل مشا که یکی از دو گسل مهم تهران به شمار می‌رود شب دلهره‌آوری را در خاطرات تهرانی‌های روزه‌دار ثبت کرد هرچند همین گسل حدود ۱۹۰ سال پیش زلزله هفت ریشتری را هم ایجاد کرده بود.

مهدی زارع استاد تمام پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله با تحلیل زلزله تهران اظهار کرد: این زلزله در اثر فعال شدن گسل مشا اتفاق افتاد.

وی یادآور شد: گسل مشا ۱۹۰ سال پیش زلزله ۷ ریشتری را ایجاد کرد که معروف به زلزله دماوند است.

زارع خاطر نشان کرد: بنابراین این مسئله برای ما مسجل است که این گسل توانایی لغزایی بالاتری را هم دارد و نمی‌توان مدعی شد زلزله با بزرگای ۵ ریشتر دیشب باعث تخلیه کامل انرژی آن شده است.

این استاد زلزله شناسی با بیان اینکه فعال شدن گسل مشا می‌تواند موجب فعال شدن گسل‌های پیرامونی هم بشود، ابراز داشت: نباید فراموش کنیم که این گسل همچنان ظرفیت ایجاد زلزله بزرگ‌تری را هم دارد و یا با تلاقی با گسل شمالی تهران که ۲۰ کیلومتر با این گسل فاصله دارد، شمال شرقی تهران را تحت تأثیر قرار دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.