یاسوج- بی‌ثباتی بازار مرغ، نبود نقدینگی در واحدهای تولیدی، کمرنگ بودن صادرات مرغ و التهاب بازار نهاده به‌عنوان مهم‌ترین مشکلات حال حاضر صنعت مرغداری است که بسیاری از تولیدکنندگان در استان کهگیلویه و بویراحمد را با خود درگیر کرده و این صنعت را به رکود کشانده است.

کرونا صنعت مرغداری در کهگیلویه وبویر احمد را بیمار کرد

قدس آنلاین-گروه استان ها: متأسفانه هم‌زمان با شیوع بیماری کرونا و تعطیلی بسیاری از تالارها و مراسم عروسی و عزا مصرف گوشت سفید  نیز رو به کاهش نهاد  و از طرفی کمبود نهاده‌های دامی نیز حال مزید علت شده است.

تولید مرغ به‌صرفه نیست

در همین رابطه یکی از تولیدکنندگان مرغ  به خبرنگار ما گفت: زمانی می‌توان قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی را برای هر کیلوگرم مرغ منطقی دانست که تمامی نهاده‌های موردنیاز برای تولید یک کیلوگرم مرغ با ارز ۴۲۰۰ تومانی تهیه‌شده باشد، این در حالی است که پشتیبانی امور دام در حال حاضر تنها دو درصد نهاده‌های موردنیاز را در اختیار تولیدکنندگان مرغ قرار می‌دهد و آن‌ها مجبورند بقیه نهاده‌ها را از بازار آزاد تهیه کنند.

علی بیرانوند با اشاره به هزینه‌های تولید یک کیلوگرم مرغ در حال حاضر با احتساب قیمت جوجه یک‌روزه ۲۵۰۰ تومانی افزود: با احتساب تمامی هزینه‌های پرورش از هزینه‌های حمل‌ونقل و جابجایی گرفته تا هزینه‌های خوراک و حامل‌های انرژی و قیمت تمام‌شده یک کیلوگرم مرغ  حدود ۹۲۰۰ تومان است که با در نظر گرفتن سود ۱۰ درصدی برای تولیدکنندگان باید در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده درب مرغداری حدود ۱۰ هزار تومان باشد.

 وی اضافه کرد: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده درب مرغداری بین هفت هزار تومان است و تولیدکنندگان بابت هر کیلو مرغ حدود سه هزار تومان زیان می‌پردازند که این موضوع می‌تواند زیان سنگینی را متوجه تولیدکنندگان و اقتصاد کشور کند.

خسارت کرونا به تولیدکنندگان

در همین رابطه رئیس اتحادیه مرغداران کهگیلویه و بویراحمد بابیان اینکه ۱۴۰ واحد مرغداری در سطح استان داریم که حدود ۴۰ واحد فعالیتی ندارند بیان کرد: در حال حاضر تعداد ۱۰۰ واحد مرغداری فعال هستند که با مشکلات جدی و مهمی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

صدر الله ضامنی از عمده مشکلات مرغداری‌ها را گرانی اقلام مورد مصرف مثل دارو، ذرت و سویا، پرداخت حقوق کارگران، نداشتن سرمایه در گردش و از بین رفتن سرمایه با شیوع بیماری کرونا اعلام کرد.

در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده درب مرغداری بین هفت هزار تومان است و تولیدکنندگان بابت هر کیلو مرغ حدود سه هزار تومان زیان می‌پردازند که این موضوع می‌تواند زیان سنگینی را متوجه تولیدکنندگان و اقتصاد کشور کند

وی بابیان اینکه تولیدکنندگان مجبور هستند محصولات و نهاده‌های دامی را از بازار سیاه با دو برابر قیمت خریداری کنند بیان کرد: باید طرح بازار گاه که محصولات و نهاده‌ها از طریق این طرح به مرغداران می‌رسید تعطیل شود و محصولات و نهاده‌های دامی مرغداران توسط نهادهایی که مرغداری‌ها را مدیریت می‌کنند ازجمله تعاونی‌ها، اتحادیه‌ها و شرکت پشتیبانی توزیع شود که به دست دلال‌ها نیفتد.

وی اظهار کرد: در همین راستا باید مرغداران را از طریق دولت با پرداخت خسارات واردشده یا وام‌های بی‌بهره موردحمایت قرارداد.

مشکلات مرغداری‌ها

وی هم‌چنین بابیان اینکه کرونا ۹ میلیارد تومان به مرغداران کهگیلویه و بویراحمد خسارت وارد کرده است افزود: با شیوع بیماری کرونا طی ۳ ماه اسفند، فروردین و اردیبهشت نزدیک به ۹ میلیارد تومان به مرغداران این استان خسارات وارد شد.

وی افزود: مرغداران با توجه به سوابق سال‌های قبل برای ایام عید در واحدهای خود جوجه ریزی بیش‌ازحد داشتند و بعد با شیوع کرونا بخش‌های استفاده‌کننده ازجمله عروسی‌ها، جشن‌ها و دانشگاه‌ها تعطیل شدند و این باعث شد که مرغ‌ها به فروش نرود و حتی به قیمت تمام‌شده و خیلی پایین‌تر می‌فروختند و طی ۳ ماه اسفند، فروردین و اردیبهشت چیزی نزدیک به ۹ میلیارد تومان به مرغداران خسارات وارد شد .

وی تصریح کرد: تمامی این مسائل ازجمله اینکه مرغ‌ها در مرغداری‌ها به فروش نرسید، نهاده به‌موقع به دست آن‌ها نرسید، بخش صادرات تعطیل بود، کارتن برای بسته‌بندی در کشتارگاه‌ها وجود نداشت و همچنین شرکت پشتیبانی توان خرید مرغ‌ها را نداشت، این مسائل دست‌به‌دست هم دادند که مرغداران دچار خسارات شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.