حجت الاسلام محمدابراهیم سراج با اشاره به اینکه روز میلاد حضرت معصومه(س) به عنوان روز دختر نیز نامگذاری شده تأکید کرد که زندگی ایشان یک الگوی تمام عیار برای دختران ماست و دختران ما باید مطالعه کنند که چرا حضرت معصومه(س) به این مقام و درجه هم در نزد خداوند و هم از لحاظ محبوبیت در نزد مردم رسیده‌اند.

چرا امام کاظم(ع) درباره حضرت معصومه(س) فرمود: پدرش فدایش باد!

قدس آنلاین: دهه کرامت ده روز مابین ولادت حضرت معصومه(س) و ولادت امام رضا(ع) است. دهه کرامت یک موهبت الهی است تا ما از آن برای تحکیم کرامت انسانی بهره ببریم. خداوند در قرآن می‌فرماید: «ولقد کرمنا بنی‌آدم». همچنین دهه کرامت فرصتی برای تزکیه نفس و پیشرفت آدمی برای حصول درجه‌های والای انسانی است.

زندگی حضرت فاطمه معصومه(س) و زحماتی که ایشان در راه رسیدن به برادر و امام خود متحمل شدند به ما درس برادری و اخوت می‌دهد. ایشان جان خود را در راه برادری و اخوت بذل کردند و ما می‌دانیم یکی از مهمترین مسائلی که پیامبر اکرم(ص) همواره بر آن تأکید داشتند همین مسئله برادری و پیمان مودت و اخوت بود؛ مسئله‌ای که مایه کرامت انسان است.

حجت الاسلام محمد ابراهیم سراج استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین در ارتباط با فلسفه و اهداف نامگذاری ده روز اول ماه ذی قعده به دهه کرامت گفت: اولین روز از این ماه ولادت کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها و یازدهم ولادت حضرت امام علی بن موسی الرضا علیه السلام است که ایشان هم از کریمان اهل بیت هستند. دلیل نامگذاری این دهه به کرامت هم این است که ما باید از آموزه‌های اجتماعی و انسانی خاندان عصمت و طهارت به ویژه در حوزه بخشش و توجه به نیازمندان پیش از اظهار نیاز در زندگی خود استفاده کنیم و همچنین مبتنی بر اصل کرامت انسانی با یکدیگر تعامل داشته باشیم نه براساس توجه به معیارهای دنیایی مانند پولدار بودن، پست و مقام و بده بستان‌های فردی.

حجت الاسلام سراج با اشاره به اینکه یکی از شعارهای دهه کرامت امسال «خدمت کریمانه؛ همدلی به رسم اهل بیت علیهم السلام» است تصریح کرد: در آموزه‌های دینی ما آمده است که نیاز و حاجت خود را به کسی بگویید که از لحاظ بخشش و کرم و سخاوتمندی در جایگاه بالایی باشد که عزت نفسمان حفظ شود بنابراین در وهله اول باید حاجتمان را از خداوند که در رأس همه کریمان قرار دارد بخواهیم و بعد پیامبر(ص) و ائمه(ع) را به درگاه خداوند واسطه قرار دهیم. از طرف دیگر باید همه انسان‌ها به نوعی از این صفت والا بهره‌مند باشند و خدمات کریمانه در سطح کل جامعه فراگیر باشد.

استاد حوزه و دانشگاه در مورد رسم اهل بیت(ع) در بخشش و همدلی نیز گفت: اهل بیت خودشان تلاش می‌کردند تا نیازمندان را شناسایی کنند و به سراغ آنها می‌رفتند؛ البته مواقعی هم بود که نیازمندان به در خانه ایشان می‌رفتند، چون می‌دانستند که به هیچ وجه دست خالی برنخواهند گشت. علاوه براین ایشان همواره بهترین کمک را به نیازمند می کردند و از بهترین اموال خود می‌بخشیدند. این دو اصل مهم بخشندگی و کرامت در سیره اهل بیت علیهم السلام بوده است.

وی در مورد صفت کرامت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها و اتصاف ایشان به کریمه اهل بیت توضیح داد: کرامت حضرت فاطمه معصومه(ع) بخشی از آن به دوران حیات و زندگی ایشان بر می‌گردد که در مکتب حضرت موسی بن جعفر(ع) یادگرفت به نیازمندان توجه داشته باشند. اهل بیت از جمله حضرت معصومه(ع) فقط نیازمالی دیگران را مدنظر نداشتند بلکه نیاز علمی و معنوی افراد هم همواره برای ایشان اولویت داشته و تلاش می‌کردند که در این بعد نیز افراد را از کرامت خود برخوردار نمایند.

حجت الاسلام سراج ادامه داد: بخش دیگری از کرامت حضرت معصومه(س) به بعد از وفات ایشان بازمی‌گردد؛ توسلاتی که حتی علمای بزرگ در گرفتاری‌های مادی و معنوی خود به ایشان می‌کنند و حاجت خود را می‌گیرند جزیی از کرامت حضرت معصومه(س) پس از وفات است. ثواب زیارت ایشان هم که بسیار بالاست و این هم از کرامت حضرت است.

کارشناس امور دینی در باب علم حضرت معصومه(ع) به عنوان زن دانشمند اجتماعی با نقل داستانی از دوران حیات ایشان گفت: گروهی از مردم قم برای زیارت خانه خدا به مکه و مدینه منوره سفر کرده بودند، خواستند که حضرت موسی بن جعفر(ع) را هم از نزدیک زیارت کنند و سوالات دینی و فقهی خود را از ایشان سوال کنند. وقتی به منزل امام رسیدند و دق الباب کردند، دختر جوانی که حضرت معصومه (س) بودند در را باز کردند و فرمودند که امام در سفر هستند اما اگر سؤالی دارند بگویید من پاسخ آنها را برای شما آماده می‌کنم؛ آنها سؤالات خود را دادند و پاسخ آن را دریافت کردند و رفتند. در مسیر بازگشت حضرت موسی بن جعفر(ع) را ملاقات کردند. آنها از دیدار حضرت خوشحال شدند اما در مورد اینکه پاسخ سؤالات علمی آنها را یک دختر جوان داده و اینکه آیا پاسخ ها درست است، دغدغه داشتند. موضوع را با امام(ع) مطرح کردند. حضرت موسی بن جعفر پاسخ ها را نگاه کردند و شبیه جمله‌ای را که پیامبر اکرم(ص) در مورد حضرت زهرا(س) به کار برده بودند را در مورد حضرت فاطمه معصومه(ع) به کار بردند و گفتند: «فداها ابوها» پدرش فدایش باد. یعنی با این جمله تأیید کردند که به سؤالات پاسخ درست داده‌اند. این داستان در مورد دوران نوجوانی و نزدیک به جوانی حضرت معصومه(ع) است که نشانگر میزان بالای دانش ایشان است.

حجت‌الاسلام محمدابراهیم سراج با اشاره به اینکه روز میلاد باسعادت حضرت معصومه(س) به عنوان روز دختر نیز نامگذاری شده تأکید کرد که زندگی ایشان یک الگوی تمام عیار برای دختران ماست و افزود: دختران ما باید مطالعه و توجه کنند که چرا حضرت معصومه(س) به این مقام و درجه هم در نزد خداوند و هم از لحاظ محبوبیت در نزد مردم رسیده اند. ایشان در بعد شناخت خدا، پیامبر وائمه علیهم السلام به شناخت کاملی رسیده بودند و اگر ما به ویژه دختران ما خواهان تکامل و رشد هستیم، گام اول شناخت خداوند، پیامبر و ائمه است.  دومین الگو برای دختران ما مقام عبودیت حضرت فاطمه معصومه است، یعنی به معنای واقعی کلمه بنده بوده اند. حضرت آیت الله بهجت می فرماید که عابد صرف نباشید، بلکه عبد باشید. عبد کسی است که واقعا به درگاه خدای باری تعالی تسلیم است، ولی عابد ممکن است کسی باشد که بر حسب عادت عبادت می کند، ولی کارهای دیگر را هم انجام می دهد.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: مقام اخلاقی و آداب معاشرت، خوش رفتاری با مردم و ارزش‌های اسلامی حضرت معصومه(ع) نیز الگویی برای دختران و تمام مردم است. ایشان همچنین در بعد علم آموزی و تلاش برای رشد و تعالی  و نیز پرهیز از گناهان نمونه برجسته‌ای در زندگی ما هستند. رعایت این اصول می‌تواند مایه رشد هر انسانی باشد.

وی در پایان به موضوع حجاب و عفاف و لزوم رعایت آن از سوی دختران و زنان جامعه پرداخت و گفت: قرآن کریم در چند آیه به رعایت حجاب و عفاف صراحتاً دستور می‌دهد. حضرت معصومه(س) در این موضوع در وهله اول ازآموزه‌های قرآنی استفاده می‌کردند و در وهله بعدی برای رعایت شکل درست آن باید به الگویی خاص مراجعه می‌کردند. تاریخ نحوه پوشش و حجاب حضرت فاطمه زهرا(س) را نقل کرده و گزارش داده است که فاصله و حریم ایشان با نامحرمان چگونه بوده است؛ خوب حضرت فاطمه معصومه(ع) نیز دنباله روی این اسوه بودند و در حوزه حجاب و عفاف نیز برای دختران ما محل اقتدا و الگوبرداری هستند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.