این روزها نقد اوضاع امنیتی آمریکا به شاه‌بیت دو نامزد انتخاباتی این کشور تبدیل شده و حتی ترامپ این اوضاع را با کشوری مثل افغانستان مقایسه کرده و معتقد است اوضاع در آمریکا حتی از این کشور آسیایی بدتر شده است.

جست‌وجوی امنیت در خشاب تفنگ

قدس آنلاین: این روزها نقد اوضاع امنیتی آمریکا به شاه‌بیت دو نامزد انتخاباتی این کشور تبدیل شده و حتی ترامپ این اوضاع را با کشوری مثل افغانستان مقایسه کرده و معتقد است اوضاع در آمریکا حتی از این کشور آسیایی بدتر شده است. یکی از همه‌گیرترین جنایت‌ها در آمریکا جرم‌های مربوط به اسلحه و تفنگ است. تعداد کشته‌ها در نتیجه شلیک و اصابت گلوله در آمریکا آن‌قدر زیاد است که تقریباً همه، آن را احساس کرده‌اند. مؤسسه «پیو» هم پس از انجام یک نظرسنجی اعلام کرده حدود نیمی از شهروندان آمریکایی (۴۶درصد) یکی از آشناهایشان با گلوله کشته شده است. یعنی از هر دو آمریکایی یک نفر یکی از آشناهایش را در نتیجه شلیک گلوله از دست داده است!

نگاهی به آمار

 ۲۲هزار و ۵۰۰ نفر، تعداد آمریکایی‌هایی‌است که در ۲۰۱ روز گذشته بر اثر اصابت گلوله کشته شده‌اند. به‌عبارتی تا اینجای سال ۲۰۲۰ هر روز بیش از ۱۱۱ نفر به خاطر اصابت گلوله به آن‌ها کشته شده‌اند. ایالات متحده در این زمینه در جهان رکورددار است. این تعداد در طول ۱۰ سال گذشته یک رکورد منحصربه‌فرد است و آن‌قدر اثرگذار بوده که حتی وارد ادبیات سیاسی مردم این کشور هم شده است. به‌عنوان نمونه در نظرسنجی که مؤسسه جهانی گالوپ انجام داده، مسئله اسلحه سومین موضوع مهم رأی‌دهندگان آمریکایی بوده و ۳۴ درصد رأی‌دهندگان رئیس‌جمهور آینده را در زمینه سروسامان دادن سیاست‌های حمل اسلحه موظف می‌دانند.

در بین ۲۲هزار و ۵۰۰ شهروندی که در نتیجه تیراندازی کشته شده‌اند، ۶۸۰ کودک (شامل ۱۵۸ کودک زیر ۱۱ سال و ۵۱۱ کودک ۱۱ تا ۱۷سال) هم حضور دارند. تعداد کشته‌ها بر اثر استفاده از اسلحه در دو ساحل شرقی و غربی آمریکا که از قضا از ثروت بیشتری برخوردارند به وضوح بیشتر از مناطق مرکزی است (هرچند تعداد خودکشی‌ها در نواحی مرکزی و شمال غرب بیشتر است).

تا اینجای کار در سال ۲۰۲۰ تعداد شهروندانی که فقط با استفاده از تفنگ خودکشی کرده‌اند کمی کمتر از ۱۳هزار و ۱۰۰ نفر هستند. اگر این تعداد را بر تعداد روزهایی که از سال جاری میلادی گذشته تقسیم کنیم می‌بینیم هر روز در آمریکا ۶۵ نفر با گلوله خودکشی می‌کنند (البته تعداد کل خودکشی‌ها در آمریکا بسیار بیشتر از این و حدود ۵۰هزار نفر در سال است).

هر ۱۰۰ آمریکایی ۱۲۰ اسلحه

آمارها نشان می‌دهد شهروندان آمریکایی که تعداد آن‌ها حدود ۳۲۰ میلیون نفر است به تنهایی بیش از ۳۹۰میلیون اسلحه دارند. به ازای هر ۱۰۰ آمریکایی ۱۲۰ قبضه اسلحه از انواع مختلف به شکل قانونی درون جامعه این کشور پخش شده است. این تعداد هرروزه بیشتر می‌شود و آمریکایی‌های بیشتری تلاش می‌کنند سلاح شخصی تهیه کنند. از این نظر هم آمریکا در رتبه نخست جهان ایستاده است. این آمار در یمن که به شکل قبایلی اداره می‌شود و قبیله‌ها به حمل و داشتن سلاح معروف هستند و از طرفی در یک کشور جنگ‌زده به سر می‌برند، فقط ۵۲ اسلحه به ازای هر ۱۰۰ نفر است. از زمان روی کار آمدن باراک اوباما در سال ۲۰۰۸، تعداد کارخانجات تولید سلاح‌های انفرادی سه برابر و حجم واردات اسلحه دو برابر شد. باوجود این، نگاهی به گرایش‌های سیاسی مردم آمریکا که توسط مؤسسه «پیو» انجام شده نشان می‌دهد تعداد جمهوری‌خواه‌هایی که سلاح شخصی دارند دوبرابر دموکرات‌هاست. بنابر این گزارش، سفیدپوست‌ها بیشتر از رنگین‌پوست‌ها سلاح می‌خرند و حتی معروف است که سفیدها سلاح‌های شخصی را انبار می‌کنند. ۶۶درصد آمریکایی‌هایی که تفنگ دارند بیش از یک اسلحه در خانه نگهداری می‌کنند و ۲۲ درصد آن‌ها حتی بیشتر از پنج اسلحه دارند.

چرا آمریکایی‌ها تفنگ می‌خرند؟

اما پرسش اصلی این است که چرا آمریکایی‌ها تفنگ می‌خرند؟ پیدا کردن پاسخ این پرسش شاید بتواند آنچه را در جامعه آمریکایی می‌گذرد روشن‌تر کند. براساس نظرسنجی مؤسسه «پیو» حدود ۷۰ درصد آمریکایی‌هایی که تفنگ دارند برای محافظت از خود و خانواده‌شان اسلحه می‌خرند! این افراد اعتماد چندانی به جامعه و دولت در زمینه تأمین امنیت خود و خانواده‌شان ندارند.

روزنامه گاردین هم در گزارشی که در این زمینه کار کرده با اشاره به این مسئله، گفته است: آمریکایی‌ها در طول هفته نخست مارس ۲۰۲۰ (اوایل شیوع بیماری کووید ۱۹در آمریکا) با خرید ۳میلیون و ۷۰۰هزار قبضه اسلحه، رکورد ۲۰ساله این کشور را جابه‌جا کردند. آن‌ها معتقدند ویروس کرونا سبب ایجاد کمبود منابع غذایی شده و به همین دلیل ناگزیرند برای حفاظت از خود، خانواده و منابع غذایی‌شان اسلحه تهیه کنند.

گاردین «نگرانی از آینده» را دلیل اصلی این حجم از خرید اسلحه عنوان کرده است. موضوعی که به نظر می‌رسد اصلی‌ترین دلیل روی آوردن شهروندان ینگه دنیا به خرید و انبار اسلحه شخصی باشد.

نظرسنجی «پیو» هم این ادعای گاردین را تأیید می‌کند. به گزارش این مؤسسه، حدود نیمی از آن‌ها که اسلحه دارند، حتی در زمانی که در خانه هستند تفنگشان را در حالت مسلح قرار داده و جایی می‌گذارند که به‌راحتی قابل دسترس باشد، چرا که معتقدند جامعه آمریکا به‌شدت ناامن و غیراطمینان‌بخش است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.