سازگار، شاعر و مداح پیشکسوت اهل بیت با اشاره به تأثیر و برکت برگزاری هیئت بر جامعه گفت: روضه نباید تعطیل شود و با رعایت نکات بهداشتی که از سوی ستاد کرونا اعلام شده می توان عزاداری کرد.

اگر امسال هیئت‌ها برقرار نبود،مداحان جوان روضه‌های خانگی را احیا کنند

قدس آنلاین: وقتی ویروس کرونا وارد کشور شد، همه چیز را تحت تأثیر قرار داد و زندگی شکل دیگری به خود گرفت. به همین دلیل کسب و کارها تعطیل شد یا اینکه از رونق افتاد. اما برای عاشقان اهل بیت (ع) هیچ چیز سخت‌تر از این نبود که هیئت تعطیل شود و دیگر نتوانند مثل قدیم دور هم جمع شوند و عرض ارادت به اهل بیت کنند. در این مدت مناسبت‌هایی مانند اعیاد ماه شعبان، میلاد حضرت معصومه (ع) و امام رضا (ع) را پشت سر گذاشتیم، اما هیئت‌ها شور و حال هر سال را در این مناسبت‌ها نداشتند.

رئیس جمهور نیز اخیراً با تأکید بر اهمیت ویژه مراسم سوگواری حضرت امام حسین (ع)، اظهار داشت: توسل به ائمه اطهار (ع) و به خصوص بهره‌مندی‌های معنوی مردم از آئین‌های مرتبط با سوگواری حضرت سیدالشهداء (ع) یک نیاز روحی غیرقابل انکار بوده و برگزاری این آئین شکوهمند یک ضرورت قطعی است.

حالا که در آستانه ماه محرم قرار داریم و برگزاری هیئت در روزهای کرونایی برای عزاداری دغدغه عاشقان امام حسین (ع) است سراغ حاج «غلامرضا سازگار» مداح و شاعر اهل بیت (ع) رفته‌ایم و با او درباره هیئت در روزهای شیوع کرونا در کشور گفت و گو کرده‌ایم که می‌خوانید؛

تأثیر دعای جماعت برای رفع مصیبت

غلامرضا سازگار گفت: همه ما از قدیمی‌ها شنیده‌ایم که دست خدا با جماعت است و همین موضوع که در احادیث و روایات دینی هم بر آن تأکید شده نشان دهنده این است که وقتی جماعت دست بر دعا بر دارند تأثیر دیگری دارد تا اینکه هر کس تنهایی برای گشایش در امور دعا کند.

همه ما از قدیمی‌ها شنیده‌ایم که دست خدا با جماعت است و همین موضوع که در احادیث و روایات دینی هم بر آن تأکید شده نشان دهنده این است که وقتی جماعت دست بر دعا بر دارند تأثیر دیگری دارد تا اینکه هر کس تنهایی برای گشایش در امور دعا کن

این مداح پیشکسوت با بیان اینکه امیر المومنین (ع) در خطبه ۱۲۷ نهج البلاغه می‌فرماید «ید الله مع الجماعه»، گفت: با توجه به فرمایش گوهر بار حضرت علی (ع) باید همه مسلمانان با هم دست به دعا بردارند و از خدا بخواهند که هر چه زودتر این مصیبت که زندگی همه را مختل کرده رفع شود. بدون تردید تأثیر دعای جماعت بیشتر از وقتی است که هر کس به تنهایی برای گشایش در امور دعا کند. انشاالله با دعای جماعت مسلمانان گرفتاری رفع می‌شود دوباره عاشقان اهل بیت (ع) در هیئت‌ها حاضر می‌شوند.

روضه نباید تعطیل شود

این پیر غلام اهل بیت (ع) با تأکید بر عمل به پروتکل‌های بهداشتی توسط عزاداران در این باره توضیح داد: با رعایت نکات بهداشتی که از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام شده می‌توان عزاداری کرد و از برکات آن بهره مند شد. احیای شب‌های قدر در همین ماه مبارک رمضان که پشت سر گذاشتیم نشان می‌دهد که هیئت‌ها عملکرد درخشانی در رعایت نکات بهداشتی داشتند. برگزاری هیئت را نباید موضوعی سطحی بدانیم. روضه نباید تعطیل شود. نباید از تأثیر و برکت برگزاری هیئت بر زندگی اقشار مختلف جامعه به ویژه در شرایط کنونی غافل شویم. روضه اباعبدالله الحسین (ع) می‌تواند قفل‌های بسیاری را باز کند و موجب گشایش در امور شود.

احیای شب‌های قدر در همین ماه مبارک رمضان که پشت سر گذاشتیم نشان می‌دهد که هیئت‌ها عملکرد درخشانی در رعایت نکات بهداشتی داشتند. برگزاری هیئت را نباید موضوعی سطحی بدانیم. روضه نباید تعطیل شود. نباید از تأثیر و برکت برگزاری هیئت بر زندگی اقشار مختلف جامعه به ویژه در شرایط کنونی غافل شویم

سازگار با اشاره به اینکه هنوز بسیاری از مردم کرونا را جدی نگرفته‌اند، گفت: متأسفانه بعضی از مردم هنوز کرونا را جدی نگرفته‌اند و بدون رعایت نکات بهداشتی در سطح شهر و بین دیگر آدم‌ها تردد می‌کنند. این دسته از مردم هم سلامت خودشان را به خطر می‌اندازند و هم سلامتی دیگران را تهدید می‌کنند. باید با توکل به خداوند این مصیبت را پشت سر بگذاریم و از خداوند و اهل بیت (ع) برای گشایش در امور کمک بخواهیم. این روزهای سخت را با کمک هم می‌توانیم پشت سر بگذاریم و باید در برابر جامعه بیشتر احساس مسئولیت کنیم.

فرصتی برای احیای روضه‌های خانگی

این مداح و شاعر اهل بیت (ع) خطاب به مداحان جوان گفت: مداحان به این نکته توجه داشته باشند که اگر امسال هیئت‌ها برقرار نبود در خانه برای خانواده شأن نوحه بخوانند و روضه‌های خانگی را احیا کنند. هیچ چیز نباید امام حسین (ع) را از یاد ما ببرد. اگر امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا و شرایط خاصی که کشور در گیر آن شده است، هیئت‌ها برای عزاداری برگزار نشد مداحان اهل خانه شأن را که می‌توانند از فیض شنیدن روضه بهره مند بسازند و به همین واسطه می‌توانند حال و هوای خانه شأن را متبرک کنند. از همه مهمتر اینکه نباید نام اباعبدالله از زبان مداحان بیافتد. انشاالله خدا به آبروی امام حسین (ع) این بلا را هر چه زودتر بر طرف کند.

این پیر غلام اهل بیت (ع) در پایان صحبت‌هایش تصریح کرد: متأسفانه ویروس کرونا باعث شده تا جلسات هیئت‌های مذهبی از روال عادی خارج شود، اما به لطف خدا و با عنایت امام حسین (ع) هیئت‌ها دوباره لبریز از عاشقان اهل بیت (ع) می‌شود. انشاالله این روزهای سخت دوری از هیئت و روضه بگذرد و دوباره چشم مان از غم مصیبت اهل بیت (ع) نمناک از گریه شود. همیشه از خدا خواسته‌ام که هیچ وقت ما را از نفس کشیدن در هوای روضه محروم نکند. عاشقان اباعبدالله از کودکی در هیئت بزرگ شده‌اند که همین موضوع باعث شده تا دوری از روضه برایشان بسیار سخت باشد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.