کرمان- در استان کرمان شرکت‌های بزرگ مادر تخصصی مانند فولاد و معادن غنی مس، سنگ‌آهن و زغال‌سنگ در حال فعالیت هستند که به نظر می‌رسد نباید باوجوداین پتانسیل ها جوان بیکاری در این استان یافت اما هنگامی‌که می‌شنویم این استان دارای نرخ بیکاری ۱۱.۳ درصد است ناخودآگاه این سؤال به ذهن متبادر می‌شود که مشکل کار کجاست؟

واکاوی مشکلات استان کرمان از رانت سنگ‌آهن تا بیکاری جوانان؛ فقط خاک معدن به چشم مردم می رود

قدس آنلاین-گروه استان ها: این سؤال که بااین‌وجود فعالیت کارخانجات متعدد نرخ بیکاری در این استان پهناور همچنان بالاست موضوعی است که رئیس مجمع نمایندگان استان آن را با تعدادی از مدیران مرتبط به بحث گذاشته است.

 شود.

جدیت در ایجاد اشتغال

رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان با انتقاد از وضعیت اشتغال در استان کرمان گفت: مهم‌ترین مسئله و دغدغه ما بحث معیشت مردم است وادارات استان باید در این رابطه حساسیت داشته باشند.

شهباز حسن‌پور افزود: نرخ بیکاری کشور تا پایان سال گذشته ۱۰.۷ درصد بوده درحالی‌که این رقم در استان کرمان ۱۱.۳ درصد است.

وی بابیان این‌که متولی اصلی اشتغال در استان کرمان ادارات صمت و اداره کار  هستند، اظهار کرد: این ادارات برای ایجاد اشتغال باید با جدیت با یکدیگر همکاری کنند.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در استان کرمان شرکت‌های بزرگ مادر تخصصی مانند فولاد در حال فعالیت است و نباید نیاز اشتغال کرمان از استان‌های دیگر تأمین شود.

وی همچنین بابیان گلایه‌مندی از وضعیت معادن در استان کرمان، افزود: معتقدم که مردم کرمان حق خود را از معادن دریافت نکرده‌اند.

محرومیت کرمانی‌ها از سنگ‌آهن

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به مشکل نقدینگی و سرمایه در گردش واحدهای تعطیل یا نیمه فعال استان، اظهار کرد: این واحدها مشکلات بانکی دارند و تأمین نقدینگی آن‌ها از طریق بورس امکان‌پذیر است.

محمدرضا پور ابراهیمی با اشاره به ظرفیت خوب شورای معادن در استان کرمان، گفت: در بخش سنگ‌آهن با قیمت‌گذاری نامناسب روبه‌رو هستیم که اصلاح آن در دستور کار شورای معادن استان قرار دارد.

وی بیان کرد: سالانه میلیاردها تومان رانت از طریق قیمت‌گذاری نامناسب سنگ‌آهن در کشور انجام می‌شود و ناکارآمدی شرکت‌های فولادی باعث شده تنها آلایندگی معادن نصیب کرمانی‌ها شود و سنگ‌آهن باقیمت پایین به شرکت‌های فولادی فروخته می‌شود که این مسئله قابل‌قبول نیست و قطعاً پی گیری می‌شود.

حسن‌پور بابیان این‌که معدن باید جایگزین نفت شود، توضیح داد: اعتقادداریم نفت بلای جان کشور شده است و به همین دلیل امسال محور کار را بر مبنای معادن کوچک و زودبازده می‌گذاریم.

مشکل صادرات

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان نیز بابیان این‌که ۴۱ درصد تولید ناخالص معادن کشور مربوط به استان کرمان است، گفت: سالانه ۹۳ میلیون تن ماده معدنی از معادن کرمان استخراج انجام می‌شود.

مهدی حسینی نژاد با اشاره به وصول سالانه هزار میلیارد تومان اوراق دولتی در استان کرمان، افزود: سهم کرمان از وصول حقوق معدنی ۱۵۰ میلیون تومان است که سال گذشته حدود۲۳۰ میلیارد تومان به استان برگشت داده شد.

وی کرمان را یک استان صادراتی بیان کرد و ادامه داد: تعهدات ارزی مشکلاتی را برای صادرکنندگان استان به وجود آورده که می‌توان با تهاتر این مشکل را برطرف کرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان بابیان اینکه ۵۰ درصد صادرات استان را صادرات پسته تشکیل می‌دهد، گفت: تعلیق صادرکنندگان پسته برای استان و کشاورزان فاجعه است و مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند که باید در این خصوص باید چاره‌اندیشی شود.

ایجاد ۴۲ هزار اشتغال در سال جاری در کرمان

در این جلسه همچنین مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان بابیان این‌که ۳۴ درصد اشتغال استان در بخش کشاورزی است، گفت: هزار نفر سهمیه کارورزی استان کرمان است اما متأسفانه از این طرح استقبال خوبی نشده است.

رضا اسماعیلی افزود: درخواست داریم که نمایندگان مراجعه‌کنندگان خود در بحث اشتغال را به کارورزی معرفی کنند.

وی سهم استان کرمان از تسهیلات کرونا را هزار و ۱۴۰ میلیارد تومان عنوان کرد و ادامه داد: تاکنون ۱۴۰ میلیارد تومان معرفی به بانک داشتیم که فقط چهار میلیارد تومان آن پرداخت‌شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان اظهار کرد: در سال جاری ۴۲ هزار نفر تعهد اشتغال استان کرمان است که تاکنون حدود ۱۰ درصد این تعهد انجام‌شده و تا پایان مردادماه ۲۰ درصد تعهد اشتغال استان باید اجرایی شود.

۱۲۰ هزار خانوار مستمری‌بگیر

مدیرکل تأمین اجتماعی استان کرمان نیز در این جلسه بابیان این‌که در استان کرمان بیش از یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند، بیان کرد: ۱۲۰ هزار خانوار مستمری‌بگیر تأمین اجتماعی در استان هستند که ماهانه بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان به این خانوارها مستمری پرداخت می‌شود.

علی حسینی از فعالیت ۵۲ هزار کارگاه فعال در استان کرمان خبر داد و افزود: ۳۴۰ هزار نفر در این کارگاه‌ها اشتغال دارند.

وی همچنین اظهار کرد: کارفرمایان کرمانی هزار میلیارد تومان بدهی معوقه به تأمین اجتماعی دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.