عدم برپایی نمایشگاه تبعات خاص خودش را دارد و با اینکه امسال کرونا باعث این اتفاق شده اما طبیعتاً روی برنامه‌ریزی در طول سال و سال آینده هم تاثیر خود را خواهد گذاشت و محدود به همین امسال نیست.

لغو نمایشگاه کتاب روی برنامه‌ریزی سال آینده ناشران هم اثر می‌گذارد/  کتابخوان‌ها مخاطب اصلی نمایشگاه مجازی هستند

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، مهدی شادکام، شاعر، پژوهشگر و مدیر انتشارات اقلیما با اشاره به اینکه تقویم سالانه ناشران تحت تأثیر لغو برپایی نمایشگاه کتاب امسال برهم خورده است، گفت: همه ما ناشران تمام تلاشمان را روی ۱۰ روز برگزاری نمایشگاه کتاب می‌گذاریم و  به نوعی می‌توان گفت همه زحمات سالیانه ما برای این ۱۰ روز است و حالا در این شرایط، عدم برپایی نمایشگاه تبعات خاص خودش را دارد. با اینکه امسال کرونا باعث این اتفاق شده اما طبیعتاً روی برنامه‌ریزی در طول سال و سال آینده هم تأثیر خود را خواهد گذاشت و محدود به همین امسال نیست.

وی در ادامه افزود: ضمن این که پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت‌های تردد هم روی نحوه فعالیت ما تأثیر می‌گذارد. همانطور که می‌دانید کتابفروشی‌ها هم که حلقه بزرگی از زنجیره کار ما هستند، به مشکل برخوردند و طبیعتاً آنها هم تابع این شرایط و رعایت محدودیت‌ها هستند و از طرفی مشکلات آنها به ما هم برمی‌گردد و ضرر وارد می‌کند. وقتی ما نتوانیم کتاب تولید کنیم و کتاب در فرآیند پخش و توزیع قرار نگیرد مطمئناً متضرر خواهیم بود.

مدیر انتشارات اقلیما با اشاره به چرخه تولید و وضعیت چاپ کتاب‌های جدید گفت: چاپخانه‌ها جسته و گریخته کار می‌کنند و البته نسبت به ما با مشکلات کمتری مواجه هستند زیرا فضای بسته مشخصی در اختیارشان است و دستورالعمل کارشان را به صورت آنلاین از ناشران دریافت می‌کنند و می‌توان گفت کارشان را مانند سابق انجام می‌دهند.

نمایشگاه مجازی، آری یا نه؟

شادکام در واکنش به برپایی نمایشگاه‌های مجازی کتاب و حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد از این گونه نمایشگاه‌ها اظهار کرد: به نظرم در بحث برپایی نمایشگاه مجازی دو مسئله مهم مطرح است. ما در نمایشگاه کتاب با دو مخاطب سروکار داریم. دسته اول مخاطبانی هستند که کتاب و ناشر را می‌شناسد و در نمایشگاه کتاب هم سراغ کتاب و انتشاراتی می‌رود که مدنظرش است. این جنس از مخاطبان در نمایشگاه‌های مجازی هم همین گونه عمل می‌کنند و به مشکلی هم برنمی‌خوردند.

وی در ادامه افزود: اما دسته دوم کسانی هستند که گردشی از نمایشگاه بازدید می‌کنند، کتاب را می‌بیند و انتخاب می‌کنند. اینها کسانی هستند که در نمایشگاه مجازی کارشان سخت‌تر است و ممکن است آن برآیندی که در نمایشگاه حقیقی از گردش و جست‌وجوی بین کتاب‌ها و بازدید از غرفه‌ها داشتند را در این شکل از نمایشگاه نتوانند به دست بیاورند و به نظرم این گروه شاید استقبال خوبی از نمایشگاه‌های مجازی نداشته باشند و برپایی چنین نمایشگاه‌هایی برای گروه اول خوشایندتر خواهد بود.

شادکام در خصوص برنامه‌های انتشارات اقلیما در غیاب نمایشگاه کتاب عنوان کرد: ما هم مانند تمام ناشرانی که در این وضعیت گرفتار شدند به دنبال این بودیم که خرید اینترنتی، پستی و تلفنی را فعال‌تر کنیم. از همین روی با چند وب‌سایت که سابقه کار در این حیطه را داشتند، گفت‌وگوهای اولیه‌ای انجام دادیم که بخشی از فروش و معرفی کتاب‌هایمان را به آنها عودت بدهیم.

وی درباره کتاب جدید و آماده چاپ گفت: چهار یا پنج عنوان کتاب جدید داریم که به زودی منتشر خواهند شد  و «شکفتن گلی در برف»، «هیوا»، «آینه زنگارها»، «خط فقر»، «معجزه چشمانت»، «عروس بندر»، «هجده پاییز» و ... هم از جمله کتاب‌هایی است که آماده سازی آنها انجام شده و کم کم آنها را برای چاپ می‌فرستیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.