رییس مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی مشهد گفت: حمایت از ایده‌های نوپا و دانش محور تا مرحله تبدیل شدن به محصولات فناورانه قابل عرضه به بازار، در مرکز نوآوری و شکوفایی یکی از فعالیت‌های علمی کاربردی جهاددانشگاهی مشهد است.

حمایت از ایده‌های نوپا تا تبدیل آن به محصولات فناورانه در جهاددانشگاهی

به گزارش قدس آنلاین، احمد افروغی، در خصوص تحصیل در مراکز علمی‌کاربردی اظهار کرد: تفاوت عمده تحصیل در دانشگاه جامع علمی کاربردی با سایر نظام‌های آموزشی این است که در نظام علمی کاربردی آموزش‌ها با هدف ارتقاء و انتقال دانش کار و فناوری به دانشجویان ارائه می‌شود.

وی افزود: در این آموزش‌ها تلاش می‌شود که با استفاده از فناوری‌ها و ظرفیت‌های آموزشی روز، افراد را بر اساس استانداردها و صلاحیت‌های شغلی و با تاکید بر اخلاق حرفه‌ای برای احراز شغل تا سطح مطلوب تربیت نماید.

رییس مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی مشهد با بیان اینکه «مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی مشهد به عنوان مرکز برتر کشور در سال‌های ۸۸، ۹۸ و ۹۹ دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است»، مطرح کرد: برخی از این ویژگی‌ها شامل برخورداری از فضای آموزشی آکادمیک و امکانات و تجهیزات به روز نظیر کتابخانه مجهز، مجموعه ورزشی چندمنظوره،   سلف سرویس، سالن آمفی تئاتر و سالن جلسات، فرهنگسرا و... است.

وی ادامه داد: تاکید بر اشتغال دانشجویان و پذیرش این مسئولیت اجتماعی با در اختیار داشتن مرکز رشد، مرکز نوآوری و پشتوانه سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاد دانشگاهی، بهره گیری از ۵۵ عضو هیأت علمی تمام وقت جهاد دانشگاهی و اساتید برتر استان به صورت مدعو، امکان شرکت در کلاس‌های تخصصی کوتاه مدت جهاد دانشگاهی همزمان با تحصیل در دانشگاه با بهره گیری دانشجویان از تخفیف ویژه، اعطاء تخفیف شهریه به دانشجویان برتر حوزه‌های آموزشی، فرهنگی و پژوهشی و بهره‌مندی دانشجویان از خدمات تخصصی پزشکی و پیراپزشکی جهاد دانشگاهی با تخفیف ویژه میسر است.

افروغی در خصوص هدف ایجاد مرکز نوآوری و مرکز رشد جهاددانشگاهی تصریح کرد: هدف  از ایجاد این مرکز حمایت از دانشجویان مستعد و خلاق با چشم انداز توسعه فن آفرینی و کارآفرینی، حمایت از ایده‌های نوپا و دانش محور تا مرحله تبدیل شدن به محصولات فناورانه قابل عرضه به بازار، ارائه مشاوره‌های تخصصی در حوزه کسب و کار و برگزاری کارگاه‌های و رویدادهای انگیزشی و کارآفرینی جهت تشویق دانشجویان به فعالیت‌های کارآفرینانه است.

وی افزود: تعدادی از فعالیت‌هایی که این مرکز تاکنون انجام داده است شامل برگزاری رویدادهای شتاب در بین دانشجویان، برگزاری کارگاه‌های کارآفرینی و انگیزشی در خصوص راه اندازی کسب و کارهای نوپا، برگزاری نشست‌های هفتگی به منظور شبکه سازی، نقد و تحلیل فیلم‌هایی با محتوای کارآفرینی و ارائه خدمات مشاوره‌ای است. همچنین در سال‌های ۹۷ و ۹۸ این مرکز در بین مراکز علمی کاربردی موفق به کسب رتبه دفتر کارآفرینی برتر شده است.

رییس مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی مشهد تشریح  کرد: کاردانی حرفه‌ای دوخت و تکنولوژی لباس، کاردانی حرفه‌ای روابط عمومی، کاردانی حرفه‌ای مترجمی زبان انگلیسی - آثار دیداری و شنیداری، کاردانی حرفه‌ای مترجمی زبان انگلیسی - آثار مکتوب و متون رسمی، کاردانی حرفه‌ای هنرهای تجسمی – گرافیک، کاردانی فنی شبکه‌های کامپیوتری، کاردانی فنی عمران - نگهداری و مرمت ساختمان، کاردانی فنی فناوری اطلاعات - اینترنت و شبکه‌های گسترده،   کاردانی فنی متالورژی - ریخته‌گری، کاردانی فنی نرم‌افزار - برنامه‌سازی کامپیوتری، کاردانی فنی نقشه‌کشی صنعتی، کارشناسی حرفه‌ای روابط عمومی - رفتار اجتماعی و افکارسنجی، کارشناسی حرفه‌ای طراحی و الگوسازی پوشاک - لباس مجلسی و خانگی، کارشناسی حرفه‌ای گرافیک - پوستر و نشانه، کارشناسی حرفه‌ای مترجمی همزمان انگلیسی، کارشناسی حرفه‌ای مدیریت امور فرهنگی - برنامه‌ریزی فرهنگی، مهندسی فناوری اطلاعات - برنامه‌نویسی تحت وب، مهندسی فناوری اطلاعات - فناوری اطلاعات، مهندسی فناوری شبکه‌های کامپیوتری، کاردانی حرفه‌ای تربیت بدنی - مربیگری پایه آمادگی جسمانی، کاردانی حرفه‌ای تربیت بدنی - مربیگری پایه فوتسال، کارشناسی حرفه‌ای مدیریت اماکن ورزشی، کارشناسی حرفه‌ای تربیت بدنی-مربی‌گری آمادگی جسمانی رشته‌هایی است که در این مرکز ارائه می‌شود.

افروغی در خصوص ارزیابی اساتید اظهار کرد: ما در درجه اول تلاش می‌کنیم از ۵۵ عضو هیأت علمی تمام وقت گروه‌های پژوهشی جهاد دانشگاهی استفاده نماییم و در کنار آن از  اعضاء هیأت علمی سایر دانشگاه‌های معتبر استان و همچنین اساتید حق التدریس برتر استانی نیز دعوت به عمل می‌آوریم.  میانگین ارزیابی دانشجویان عادی و دانشجویان ممتاز دانشگاه از اساتید در درجه عالی قرار دارد. با توجه به مهارتی بودن دانشگاه جامع توجه ویژه به اساتید خبره و دارای مهارت توام با علم بسیار ضروری است و بایستی تقویت شود.

وی خاطر نشان کرد: در نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۹-۹۸ تعداد ۲۴ عضو هیأت علمی جهاد دانشگاهی یا سایر دانشگاه‌ها با این مرکز همکاری داشته‌اند. برگزاری دوره‌های عمومی و تخصصی برای مدرسان تمام وقت و حق التدریس برای افزایش کیفیت در دستور کار این مرکز قرار دارد. شورای ارزیابی عملکرد مدرسان در پایان هر نیمسال تحصیلی برگزار شده و در آن شورا از  ۱۰ مدرس برتر تقدیر به عمل آمده  و با اساتیدی که حدنصاب لازم را کسب ننموده‌اند قطع ارتباط می‌شود.

رییس مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی مشهد عنوان کرد: این مرکز از لحاظ وضعیت تعداد دانشجو به مدرس همواره در وضعیت مطلوبی بوده است و هم اکنون به ازای هر ۱۱ دانشجو یک مدرس در مرکز فعالیت دارد. در سال ۱۳۹۴ به ازای هر ۱۵ دانشجو یک مدرس در مرکز وجود داشته که آن هم بر اساس استانداردها در شرایط مطلوبی قرار داشته است.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.