آن زمان که برق اختراع شد کسی فکرش را نمی‌کرد این اختراع تا چه حد می‌تواند زندگی انسان‌ها را تحت تأثیر خودش قرار دهد. اکنون اگر برق نباشد جریان آبرسانی مختل، گاز و انرژی از دسترس خارج و هزاران مایحتاج بشر با مشکل مواجه می‌شود و حتی امنیتمان به مخاطره می‌افتد! پس نمی‌شود بدون برق بود و آرامش و آسایش داشت.

مصرف برق استان فیوز پراند!/مصرف برق استان از تولید فراتر رفته است

هاشم رسائی‌فر/

 آن زمان که برق اختراع شد کسی فکرش را نمی‌کرد این اختراع تا چه حد می‌تواند زندگی انسان‌ها را تحت تأثیر خودش قرار دهد. اکنون اگر برق نباشد جریان آبرسانی مختل، گاز و انرژی از دسترس خارج و هزاران مایحتاج بشر با مشکل مواجه می‌شود و حتی امنیتمان به مخاطره می‌افتد! پس نمی‌شود بدون برق بود و آرامش و آسایش داشت.

•       یک میهمانی خودمانی

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان می‌گوید: تابستان امسال با توجه به افزایش مصرف در شبکه روزهای پرمصرف زیادی داشتیم که حتی تا مرز از مدار خارج شدن سیستم‌هایمان نیز پیش رفتیم. نمونه‌اش همین چهارشنبه هفته گذشته بود که مصرف حتی 4/0 هم بالاتر از نرم رفت در چنین شرایطی مجبور به قطع برق برخی از خطوط هستیم حالا در مسیر این خطوط ممکن است از هر نوع مشترکی باشد خانگی، صنعتی یا خدماتی مثل بیمارستان‌ها یا مراکز حساس دیگر.

مهندس رضا ریاحی که میهمان ما در روزنامه قدس بود با تبریک پیشاپیش روز خبرنگار به موقعیتی که رسانه‌ها در جهت فرهنگ‌سازی بین مردم دارند اشاره کرد.

وی برخی از سختی‌ها و مشکلات در تولید و توزیع برق در شبکه استانی و کشوری را برشمرد و گفت: با توجه به شرایط موجود برای اینکه تعادل بین تولید برق و مصرف آن برقرار شود ناچاریم دست به دامن مردم شویم تا میزان مصرف برقشان را مدیریت نمایند، چون اگر این تعادل به‌هم بخورد کل سیستم به مشکل خواهد خورد و قطعی برق خواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان بیان کرد: ایجاد فرهنگ استفاده بهینه از برق قطعاً همراهی رسانه‌ها را می‌طلبد که امیدواریم در این خصوص اقدام‌هایی در آینده شکل بگیرد و خروجی آن به بالا رفتن سطح اطلاعات مردم در حوزه برق و فرهنگ‌سازی در زمینه بهره‌وری مناسب از این انرژی منجر شود.

•       از قطع برق تا مشکل بی‌آبی روستاییان

ریاحی در واکنش به این موضوع که قطعی برق طی چند روز گذشته در برخی روستاها منجر به قطع شدن حتی دو روز آب روستانشینان شده و نارضایتی مردم را در پی داشته است، اظهار کرد: همان طور که می‌دانید در شرایط فعلی زندگی بدون برق غیرممکن است، چراکه علاوه بر مزایای زیادی که برق دارد سایر زیرساخت‌ها از جمله آب، گاز و دیگر خدمات نیز مرتبط با برق هستند و قطع برق موجب اختلال در این زیرساخت‌ها می‌شود که از این موضوع گریزی نیست. در حال حاضر باید سعی کنیم میزان تأمین برق و ضریب اطمینان را بالا ببریم که این نیازمند داشتن حاشیه رزرو مناسب است، اگر مصرف 100 است تولید 130 باشد ضمن اینکه باید به اندازه کافی خط با پست‌های برق زیاد وجود داشته باشد که البته همه این‌ها نیازمند سرمایه‌گذاری زیادی است.

•       7 نیروگاه برق خصوصی

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان در خصوص ورود بخش خصوصی به تولید برق نیز بیان کرد: این اتفاق چندین سال است که افتاده و در حال حاضر از مجموع 9 نیروگاه ما هفت نیروگاه در اختیار بخش خصوصی قرار دارند، اما بزرگ‌ترین مشکل بر سر این راه این است که تعرفه‌های مد نظر تقریباً از چند سال پیش ثابت مانده با اینکه فضا خصوصی شده است در این شرایط یا باید افت قیمت‌ها از منابع دولتی جبران و یا قیمت‌ها شناور شود تا بخش خصوصی راغب به ادامه کار گردد.

•       ترغیب مردم به استفاده از فناوری پنل‌های خورشیدی

سردبیر روزنامه قدس با استقبال از ارتباط دوطرفه بین شرکت برق منطقه‌ای خراسان و روزنامه قدس در جهت ایجاد بستری برای فرهنگ‌سازی مردم گفت: فرهنگ‌سازی مد نظر شما از مدت‌ها پیش در حوزه فعالیت ما در ساختمان مؤسسه با مدیریت مصرف برق ایجاد شده هرچند که به فراخور در مطالب منتشر شده در روزنامه به این موضوع تأکید داشته و داریم.

امیر جلیلی نژاد همچنین اظهار کرد: در بحث مدیریت تولید و مصرف برق می‌توان از ظرفیت موجود در بخش خصوصی بهره برد و آن‌ها را مجاب کرد تا مجموعه‌های بزرگ در این زمینه ایجاد نمایند. استفاده از فناوری پنل‌های خورشیدی نیز می‌تواند تا حدود زیادی به این موضوع کمک کند که البته آن هم نیازمند مدیریت و درایت قابل ملاحظه‌ای است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.