رییس شورای اسلامی شهر گلبهارگفت: براساس انشعابات فعال آب و برق و گاز، تعداد دانش آموز و... شهر حدود یکصدهزار نفر جمعیت دارد. متاسفانه امکانات موجود پاسخگوی نیاز این جمعیت نیست. نکته قابل توجه این که جمعیت گلبهار بیشتر ناشی از ایجادحدود۴۰هزار واحدمسکن در این شهر است که باعث سرازیر شدن یکباره جمعیت در چند ساله اخیر از سایر شهرها ی کشور و علی الخصوص کلانشهر مشهد به گلبهار است.

امکانات موجود در گلبهار پاسخگوی نیاز جمعیت این شهر نیست

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: شهر گلبهار برای جمعیت ۲۰۰هزار نفر و قابل توسعه تا ۴۸۰هزار نفر در تاریخ ۱۳۷۲/۴/۷ به عنوان اولین مصوبه طرح جامع شهر های جدید به تصویب شورای عالی شهرسازی ایران رسید. شهری که با وجود ساکنین زیادش و بعد از بیست سال هنوز با کمبودهای زیادی مواجه است. گفتگوی ما با مهدی جانعلی زاده رئیس شورای شهر گلبهار را درخصوص مشکلات، کمبودهاو معضلات این شهر بخوانید:

قدس آنلاین: یکی از مسائل و مواردی که با وجود جمعیت قابل توجه گلبهار باید به آن توجه ویژه شود قضیه جمع آوری زباله به موقع در سطح شهر است. بعضا دیده شده در برخی از مناطق زباله ها چند روز به چند روز جمع آوری نمی شود

جانعلی زاده: متاسفانه مسئولان شهرسازی از زمان ایجاد شهر تاکنون مکانی را برای زباله گاه گلبهار در نظر نگرفته بودند و زباله های شهر بصورت تجمیعی در زباله گاه شهرستان دفن می شدند که اخیرا شهرداری چناران ممانعت هایی ایجاد کرده بود و باعث تاخیر در جمع آوری و دپوی زباله شده بود که با درایت و مداخله موثر مسئولان شهرستانی علی الخصوص ریاست محترم دادگستری چناران  و دفتر شهری استانداری موضوع فعلا حل شده است

قدس آنلاین: شهر گلبهار فاقد هر گونه کیوسک روزنامه فروشی است. این در حالی است که به هر شکل با توجه به تعریف شهر عدم وجود کیوسک روزنامه کاملا محسوس است.

جانعلی زاده: بله موضوع کیوسک روزنامه هم یکی دیگر از کمبودهای شهر گلبهار است که متقاضیان دارای مجوز بایستی به شهرداری مراجعه کنند و با عقدتفاهم نامه طبق قوانین ومقررات و آیین نامه مالی شهرداری نسبت به احداث و بهره برداری از کیوسک روزنامه فروشی در نقطه یا نقاطی که نیاز احساس میشود اقدام نمایند.

قدس آنلاین: شنیده ها حاکی از آن است که سرمایه گذاران خارجی در گلبهار برای ساخت و ساز مجتمع های تجاری سرمایه گذاری کرده اند. این قضیه چقدر صحت دارد؟

جانعلی زاده: بله در بحث احداث پارک تمدن به وسعت ۶۰۰هکتاردرحریم شهرگلبهار، یک سرمایه گذارعرب به نام الحی وارد مذاکره با مسئولان استان و شهرستان شده است. که البته و به تفاهماتی نیز رسیدند که استاندار محترم حتما حمایت های لازم را در این خصوص خواهند داشت.

قدس آنلاین: متاسفانه شهر گلبهار آن چنان که انتظار می رود در برخی مناطقش فضا سازی مناسب و حتی روشنایی هم وجود ندارد.

جانعلی زاده: در بحث روشنایی در سه سال اخیر اتفاقات خوبی در گلبهار رقم خورده است بطوریکه اکثر بلوارها و خیابانهای تاریک گلبهار روشن شده است اما هنوز هم نقاط تاریک وجود دارد که شرکت توزیع نیروی برق استان باید توجه ویژه تری به روشنایی معابر قدیمی و جدید گلبهار داشته باشند

قدس آنلاین: متاسفانه این شهر هنوز از داشتن خیلی از مراکز اداری و خدماتی محروم است.

جانعلی زاده: بله فقدان حضور ادارات و بانک ها یک معضل جدی است که بایستی نهادهای نظارتی وارد عمل شوند و مدیرانی که در استقرار ادارات، موسسات عمومی و بانکها به استناد ماده۵ قانون شهرهای جدید و ماده۱۰ آیین نامه اجرایی قانون شهرهای جدید، کوتاهی کردند یا قصور می نمایند را مورد مواخذه قرار دهند.

قدس آنلاین: با توجه به وجود بیابان و زمین های رها شده فراوان و مشکلاتی از قبیل وجود افراد مجرم و... که در گلبهار هم به مانند خیلی از شهرها وجود دارد. آیا شورای شهر برای وجود گشت های های شبانه پلیس در سطح شهر با کلانتری یا نیروی انتظامی تعاملاتی دارد؟

جانعلی زاده: طبیعتا امنیت شهرها به عهده نیروهای نظامی و انتظامی است که در گلبهار متاسفانه فقط ۲کلانتری وجود دارد که پاسخگوی وسعت و تعدادجمعیت شهر نیست که متاسفانه نیروی انتظامی هم پیش شرط افزایش نیروهای و کلانتری ها را شهرستان شدن گلبهار اعلام می نماید که امیدواریم دولت محترم زودتر طرح توجیهی شهرستان شدن گلبهار را مصوب و برای اجرا ابلاغ نماید تا این پیش شرط محقق شود.

قدس آنلاین: در حال حاضر چه تعداد در این این شهر ساکن هستند و برای چه تعداد دیگر ظرفیت دارد؟

جانعلی زاده: برآورد ما براساس انشعابات فعال آب برق و گاز، تعداد دانش آموز و... شهر حدود یکصدهزار نفری است که متاسفانه امکانات موجود پاسخگوی نیاز این جمعیت نیست. نکته قابل توجه این که جمعیت گلبهار بیشتر ناشی از ایجادحدود۴۰هزارواحدمسکن در این شهر است که باعث سرازیر شدن یکباره جمعیت در چند ساله اخیر از سایر شهرها ی کشور و علی الخصوص کلانشهر مشهد به گلبهار است.

قدس آنلاین: آرامستان گلبهار در چه وضعیتی است؟

جانعلی زاده: آرامستان گلبهار مکان مشخص شده غسالخانه توسط شرکت عمران بنا شده است فقط موضوع مهم راه دسترسی به آن و انشعابات آب و فاضلاب، برق و گاز آرامستان باقی مانده است که امیدواریم شرکت عمران، ادارات آب برق و گاز هرچه زودتر تدابیر لازم را برای این مکان عمومی  معمول نمایند تا امکان بهره برداری میسر گردد. اما بعلت هزینه بر بودن شبکه آب وفاضلاب، برق و گاز متاسفانه هنوز اقدام بایسته ای از سوی دستگاه های متولی مدکور صورت نگرفته است و نیاز به مداخله جدی دولت در این زمینه است

قدس آنلاین: بازار خرید در گلبهار متمرکز است. تا جایی که ساکنینی که از مرکز شهر دور هستند مجبورند برای تهیه کمترین مواد مورد نیازشان مسافت زیادی را طی کنند. قرار نیست فکری به حال این قضایا بشود؟

جانعلی زاده: طرح روزبازاری که ما در شورا مصوب کردیم متاسفانه به علت بروز کرونا هنوز توسط شهرداری اجرا نشده است که ان شاءالله به محض بهبود شرایط کمک کننده برای شهروندان خواهد بود.

قدس آنلاین: این شهر به لحاظ وجود مراکز رفاهی، بهداشتی،و حتی علمی و تحقیقاتی خیلی فقیر است. برنامه ای برای آن ندارید؟

جانعلی زاده: تا کنون پارکهای خوبی توسط سرکت عمران ساخته شده و اخیرا هم پارکهای موضوعی در دستورکار این شرکت است. پارک و دریاچه مصنوعی گلبهار مکان تفریحی خوبی است که اگر در اختیار شهرداری قرار گیرد مردم امکان استفاده بهتری از آن خواهند برد.

قدس آنلاین: چه چشم اندازی برای رونق و رشد این شهر متصور هستید؟

جانعلی زاده: درصورتیکه تمام درآمدهای حاصله از فروش زمینهای شهر گلبهار توسط شرکت عمران گلبهار در شهر گلبهار هزینه شود افق و چشم انداز روشن خواهد بود در غیر اینصورت زمان و هزینه ها برای کاهش مشکلات و افزایش امکانات بیشتر صرف خواهد شد و مردم با کمبودها و کندی ارائه خدمات، مجبورند صبر بیشتری نمایند.


انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.