۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۶
کد خبر: 716446

شکست آمریکا بعد از عدم تحریم تسلیحاتی ایران موجب شد تا آقای ترامپ فعال سازی مکانیسم ماشه را عنوان کند.

قدس آنلاین: مشخص بود که آمریکا دست روز دست نمی گذارد لذا با استفاده از کمپ متحدان خود به دنبال اعمال فشار حداکثری بر ایران است. اساسا فشارهای آمریکا بر ایران از قبل پیش بینی شده، فشارهایی چون تحریم‌های نفتی با تحریم صادرات نفت و پتروشیمی که منابع ارزی ایران را تا حدودی تأمین می‌کند و اقتصاد ایران را از حالت نیمه راکد وارد فاز پویایی می‌کند.  بی تردید سیاستمداران آمریکایی به این موضوع واقف شده‌اند که فشار حداکثر دولت امریکا و خصوصاً سیاست‌های آقای ترامپ به شدت شکست خورده است، اساساً سیاست‌های آقای ترامپ در قبال ایران تاکنون ثمره مثبتی برای این کشور به دنبال نداشته لذا نمی‌توان آن را یک دستاورد بزرگ برای آقای ترامپ عنوان کرد.

آقای ترامپ در چند ماه باقیمانده از عمر دولت خود و در آستانه انتخابات برآن است تا با اعمال فشار حداکثری از طریق تحریم‌ها به دولت و مردم ایران، عملکرد مثبتی در کارنامه سیاست خارجی خود ثبت کند لذا بعد از شکست آمریکا در تصویب تحریم تسلیحاتی علیه ایران نباید گمان کرد آمریکا به دنبال فشاردیگری بر ایران نیست یا در همین نقطه ثابت خواهد ماند، چرا که آقای ترامپ نقطه قابل توجهی درسیاست خارجی علیه ایران برای عرضه به هم‌پیمانان و هم حزبی‌های خود ندارد، بنابراین به دنبال ثبت تحریم و تحمیل فشار دیگری بر ایران است. هر چند ترامپ از برجام خارج شد و تعهدات بین‌المللی خود را زیر پا گذاشت، اما برای اینکه دستاوردی علیه ایران در کارنامه خود ثبت کند به دنبال فعال سازی مکانیزم ماشه است، با اینکه به لحاظ حقوقی مکانیسم ماشه با اما و اگرهای حقوقی زیادی در شورای امنیت رو به رو است، اما به فرض استفاده آمریکا از سیستم ماشه برای فشار حداکثری به ایران،  کشور های غربی متحمل  بیشترین ضرر می‌شوند چرا که  ایران می‌تواند امتیاز بازدید مداوم نمایندگان آژانس انرژی اتمی را از سایت‌ها و تأسیسات هسته‌ای ایران در پی چنین اقدامی متوقف و مانع از انجام آن شود.

 اساساً یکی از تلاش‌های قابل پیش‌بینی آمریکا مطابق با قطعنامه ۱۹۲۹ است که ایران را مشمول تحریم های تسلیحاتی کرده بود که در بدو  تصویب برجام قرار بر لغو این قطعنامه بود که تا امروز محقق نشده است، لذا یکی از مسائلی که ترامپ سعی می‌کند آن را در میان اعضای برجام دنبال کند لغو قطعنامه ۱۹۲۹ است. از سوی دیگر با عدم تصویب تحریم های تسلیحاتی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران باید چند نکته مهم را در نظر بگیریم، تقویت همکاری بین روسیه و چین و فعال سازی دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران برای افزایش  ارتباط مالی، اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و دفاعی بیشتر با کشورهای چین، روسیه ، هند و سایر کشورهای دنیا و افزودن هم پیمانان بیشتری به دایره همپیمانان خود،این پیام به آمریکا و جهان غرب و دشمنان ایران اسلامی صادر می‌شود که ما همچنان محکم و قوی هستیم. جمهوری اسلامی ایران با طرح خروج از برجام در صورت فعال سازی مکانیزم ماشه می‌تواند باچماق آمریکا، علیه غرب وارد عمل شود، چرا که با مرگ برجام دست کشورهای غربی از بازدید سایت‌های هسته‌ای و مراکز هسته‌ای ما کوتاه خواهد شد، ضمن اینکه جمهوری اسلامی ایران می‌تواند با طرح اخراج نماینده‌های آژانس بین‌المللی و بازدیدهای آنها از سایت ها و مراکز هسته‌ای دنیای غرب را علیه آمریکا در فعال سازی مکانیزم ماشه قرار دهد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.