قدس انلاین:امروز دومین روز از دهه کرامت است در بسته الکترونیکی که پیش روی شما می توانید علاوه بر شرکت در مسابقه،مطالبی در خصوص جایگاه حضرت معصومه (س) درنگاه معصومین،شفاى طلبه جوان نخجوانى، اولین و قدیمی ترین ساعت حرم مطهررضوی و..را مطالعه فرمائید

از تعداد دختران ایرانی که معصومه نام دارند تا قدیمی ترین ساعت حرم مطهر رضوی

جایگاه حضرت معصومه (س) درنگاه معصومین

امام صادق(ع) مى فرماید: «خدا داراى حرمى است که آن مکه است، و پیامبرش هم حرمى دارد که مدینه است، و امیرمؤمنین هم حرمى دارد که کوفه است. و ما هم داراى حرمى هستیم که قم است و به زودى بانویى از فرزند من آن جا دفن مى شود که نامش فاطمه است. هرکسى او را زیارت کند بهشت بر او واجب مى شود.» امام صادق(ع) هنگامى این جمله را فرمودند که هنوز مادر امام موسى بن جعفر(ع) به او باردار نشده بود.
امام رضا (ع) مى فرمایند: «هرکس او (حضرت فاطمه معصومه) را زیارت کند بهشت بر او واجب مى گردد»
حضرت رضا (ع) می فرماید:
«هرکس معصومه را در قم زیارت کند،مانند کسى است که مرا زیارت کرده است.»
امام رضا(ع) در روایتى دیگر مى فرماید:
هرکس نتواند به زیارت من بیاید، برادرم را در رى یا خواهرم را در «قم» زیارت کند که ثواب زیارت مرا در مى یابد.
امام جواد (ع) مى فرمایند: «کسى که آرامگاه عمّه ام را در قم زیارت کند پاداش او بهشت است»
شفاى طلبه جوان نخجوانى
حضرت آیت الله مکارم شیرازى ((دام ظله)) مى فرماید: بعد از فروپاشى شوروى سابق و آزاد شدن جمهوریهاى مسلمان نشین (و از آن جمله جمهورى نخجوان) مردم شیعه نخجوان تقاضا کردند, که عده اى از جوانان خود را به حوزه علیمه قم بفرستند تا براى تبلیغ در آن منطقه تربیت شوند. مقدمات کار فراهم شد و استقبال عجیبى از این امر به عمل آمد. از بین (سیصد نفر داوطلب) پنجاه نفرى که معدل بالایى داشتند و جامعترین آنها بودند براى اعزام به حوزه علمیه قم انتخاب شدند. در این میان جوانى که با داشتن معدل بالا, به سبب اشکالى که در یکى از چشمانش وجود داشت انتخاب نشده بود ، با اصرار فراوان پدر ایشان, مسوول مربوطه ناچاراز قبول ایشان شد, ولى هنگام فیلمبردارى از مراسم بدرقه از این کاروان علمى,مسوول فیلمبردارى دوربین را روى چشم معیوب این جوان متمرکز کرده و تصویر برجسته اى از آن را به نمایش گذاشت. جوان با دیدن این منظره بسیار ناراحت و دل شکسته مى شود. وقتى کاروان به قم رسید و در مدرسه مربوطه ساکن شدند این جوان به حرم مشرف شده و با اخلاص تمام متوسل به حضرت مى شود, و در همان حال خوابش مى برد. در خـــــواب عوالمى را مشاهده کرده و بعد از بیدارى مى بیند چشمش سالم و بى عیب است. او بعد از شفا یافتن به مدرسه برمى گردد, دوستان او با مشاهده این کرامت و امر معجزه آسا, دسته جمعى به حرم حضرت معصومه (س) مشرف شده و ساعت‌ها مشغول دعا و توسل مى شوند. وقتى این خبر به نخجوان مى رسد آنها مصرانه خواهان این مى شوند که این جوان بعد از شفا یافتن و سلامتى چشمش به آنجا برگردد که باعث بیدارى و هدایت دیگران و استحکام عقیده مسلمین گردد.
چند دختر خانم ایرانی معصومه نام دارند؟
براساس آمار پایگاه اطلاعات جمعیت کشور یک میلیون و 219 هزار و 173 بانوی ایرانی مسمی به نام معصومه هستند. نام‌های مرضیه 475 هزار و 567 بار ، صدیقه 427 هزار و 502 بار، طاهره 399 هزار و 567 بار، حمیده 201 هزار و 280بار، محدثه 172 هزار و 620 بار، رضیه 25 هزار و 112 بار به ثبت رسیده است. عابده 5607 بار، رشیده 3759 بار و تقیه هزار و 1409 بار فراوانترین القاب ایشان می‌باشد که در این پایگاه به ثبت رسیده است.
شهرها انگشترند و «قم» ، نگین
جواد محدثی
شهرها انگشترند و «قم» ، نگین
قم، هماره حجّت روى زمین
تربت قم، قبله عشق و وفاست
شهر علم وشهر ایمان و صفاست
مرقد معصومه «ع» چشم شهر ما
مهر او جانهاى ما را کهربا
دخترى از اهل بیت آفتاب
وارث درّ حیا، گنج حجاب
در حریمش مرغ دل پر مى زند
هر گرفتار آمده، در مى زند
هر دلى اینجاست مجذوب حرم
جان، اسیر رشته جود وکرم
این حرم باشد ملائک را مطاف
زائران را ارمغان، عشق و عفاف
دیده پاکان به قبرش دوخته
عصمت و پاکى از آن آموخته
حوزه قم هاله اى بر گِرد آن
فقه و احکام خدا را مرزبان
قم همیشه رفته راه مستقیم
بوده در مهد هدایتها مقیم
شهر خون، شهر شرف، شهر جهاد
شهر فقه و حوزه، علم و اجتهاد
هرکجا را هر چه سیرت داده اند
اهل قم را هم بصیرت داده اند
نقطه قاف قیامند اهل قم
برق تیغ بى نیامند اهل قم
اهل قم ز اوّل ولایت داشتند
در دل و در دیده آیت داشتند
اهل قم از یاوران «قائم» اند
درقیام و پیشتازى دائمند
دختر موسى بن جعفر «ع» را درود
کز عنایاتش تراوید این سرود 
 اولین و قدیمی ترین ساعت حرم مطهررضوی

 در مجموعه آستان قدس رضوی دو ساعت بزرگ و قدیمی موجود است یکی از این ساعت ها بالای ایوان غربی صحن انقلاب و دیگری بر فراز ایوان جنوبی صحن آزادی جای گرفته به طوری که ازفاصله دورنیز قابل مشاهده اند .
ساعت بزرگ و قدیمی که در برج بالای ایوان جنوبی صحن آزادی نصب شده، اولین و قدیمی ترین ساعت حرم مطهررضوی است. این ساعت ساخت انگلستان بوده و در دوران قاجاریه به آستان قدس تقدیم شده است. قدیمی ترین ساعت حرم تا سال 1336 شمسی بر بالای ایوان غربی صحن انقلاب اسلامی قرار داشت ولی چون این ایوان نیاز به مرمت داشت ساعت آن به صحن آزادی انتقال داده شد و بر فراز ایوان جنوبی صحن آزادی نصب گردید. پس از مرمت ایوان غربی صحن انقلاب ساعت جدیدی توسط مرحوم عبدالحسین معاون از سوئیس خریداری و تقدیم آستان قدس رضوی شدو در جای ساعت قبلی نصب گردید.

علاوه بردو ساعت قدیمی ذکر شده ،ساعت آفتابی صحن جمهوری اسلامی نیز واجد اهمیت و توجه است .این ساعت در سال1367 شمسی توسط مرحوم "حاج محمد صادق حامد رأفتی" ساخته شد . طرح کلی این ساعت کلمه « الله » است و در تزیینات جزئی آن نظیر عددهای ساعت ،آیاتی از قرآن کریم به کار رفته است.
نحوه کار این ساعت بدین ترتیب است که وقتی نورخورشید برشاخص وسط آن می تابد سایه شاخص ،عددی را نشان می دهد. باگذشت زمان و تغییر محل خورشید درآسمان ،سایه شاخص نیز تغییرکرده هنگام ظهر برروی عدد صفر قرارمی گیرد و به کوچک ترین حد خود می رسد که نشان از رسیدن ظهرشرعی است. هنگامی که سایه شاخص برروی عدد یک قبل یا بعد از صفر قرارمی گیرد نشان از این دارد که یک ساعت به ظهرشرعی مانده یا یک ساعت از آن گذشته است و در مورد دیگر اعداد نیز به همین ترتیب زمان قبل و بعد از اذان محاسبه می گردد.
پخش زنده حرم مطهر رضوی

 علاقمندانی که دل در گرو اما رئوف دارند اما نمی توانند به زیارت حضرت از نزدیک نائل شوند بسیارند.اما امکانات لازم در فضای مجازی دسترسی به بارگاه منور رضوی را تسهیل بخشیده و روح و جان را می توان از طریق صفحه مانیتور به مضجع شریف رضوی پیوند داد چرا که "بعد منزل نبود در سفر روحانی"

برای زیارت امام رضا(ع) از راه دور اینجا را کلیک کنید

 

مسابقه
مشهورترین لقب حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها که تنها به ایشان داده شده چیست؟
1-فاطمه معصومه 2- بضعة الرسول 3-کریمه اهل بیت 4-سیدة نساء العالمین
لطفا پس از گذاشتن # در ابتدای پیام گزینه صحیح را حداکثر تا ساعت 8 صبح روز جمعه 31 شهریور 1391 به شماره 30004567 ارسال فرمائید.
به سه نفر از افرادی که پاسخ صحیح داده باشند به قید قرعه هدایای ارزنده ای تقدیم خواهد شد
  یک عکس قدیمی از حرم امام رضا (ع)

این عکس گنبد و بارگاه منور رضوی را از زاویه مسجد گوهرشاد نشان می دهد

 

 

درصورتی که علاقه مند به دریافت بسته الکترونیکی می باشید لطفا اینجا را کلیک نموده و عضوشوید 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.