۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۶
کد خبر: 716834

یادداشت/

بورس مسکن، راهکار کاهش نرخ مسکن نیست

علی حیدری/کارشناس بازارسرمایه

مسکن یکی از مهم‌ترین نیازهای زندگی هر فردی به شمار می‌رود. بدون مسکن امکانی برای زندگی و تشکیل خانواده وجود ندارد؛بنابراین یکی از مؤلفه‌های مهم در زندگی و از ضروریات زندگی هر فردی به شمار می‌رود.

مسکن یکی از مهم‌ترین نیازهای زندگی هر فردی به شمار می‌رود. بدون مسکن امکانی برای زندگی و تشکیل خانواده وجود ندارد؛بنابراین یکی از مؤلفه‌های مهم در زندگی و از ضروریات زندگی هر فردی به شمار می‌رود. کم‌کاری دولت در امر ساخت و ساز در سال‌های گذشته منجر به کاهش شدید تولید مسکن  و افزایش تقاضا و به تبع آن گرانی مسکن شده است. دولت به جای اینکه راهکار اصلی که همان ساخت و ساز و تولید مسکن است را در دستور کار خود قرار دهد، بارها وبارها شیوه‌های مختلفی را به کار گرفته، اما هیچ‌کدام از این شیوه‌ها منجر به کاهش نرخ یا ایجاد ثبات در بازار مسکن نشده است.

بورس مسکن  یکی از همین راهکارهاست که بارها به اشکال مختلف در بازارسرمایه گفته شده و فعالیت‌های مختصری هم در این باب انجام شده، اما هیچ‌گاه نتیجه مثبتی به دنبال نداشته است. متأسفانه برخی از مدیران در لایه‌های دوم مدیریتی دچار این توهم شدند که هر چه در بورس عرضه کنیم با  استقبال اقتصادی مواجه می‌شود در حالی که این استقبال اقتصادی نیست بلکه استقبال تورمی است، یعنی شخص سرمایه‌گذار چاره‌ای ندارد و مجبوراست سرمایه خود را به بازار منتقل کند، حالا چه در بورس مسکن یا دارا دوم یا هر عنوان دیگری! به این دلیل که در حال حاضرهیچ بازاری وجود ندارد که هم پای تورم حرکت کند و رشد داشته باشد، پس بورس مسکن هم اگر راه‌اندازی شود تا مادامی که دولت از بازارسرمایه حمایت می‌کند، رونق خواهد داشت.

اما پرسشی که همواره مطرح می‌شود این است که آیا بورس مسکن می‌تواند مانع دلال‌بازی و سفته‌بازی در این بخش شود؟ اصولاً دلالی‌علمی در هر بازاری سودمند است و جزو الزامات آن بازار به شمار می‌رود، اما بورس نمی‌تواند مانع دلالی شود به این دلیل که با توجه به سخنان اکثر مشاوران املاک بیشتر نقدینگی بازار مسکن ایران در منطقه یک تهران واقع است. به عبارتی تقریباً 73 درصد نقدینگی مسکن در این بخش است؛ چرا که محل زندگی افرادی که در رأس دولت هستند در منطقه یک است و همچنین کسانی که به دلایل مختلف نیازمند داشتن پشتوانه ملکی سندی هستند در این منطقه خرید و فروش ملک انجام می‌دهند؛ بنابراین دلالی به برخی دلایل در بازار وجود دارد.

از سوی دیگر بانک‌ها و نهادهای خصولتی و دولتی دارای بالاترین  میزان املاک هستند. کارشناسان اقتصادی و بخش مسکن همواره خواستار این موضوع بوده‌اند که دولت باید از خود شروع کند و املاک و مسکن مازاد خود را بفروشد تا بقیه نهادها هم شهامت انجام چنین کاری را بیابند و مسکن و املاک خود را در بازار عرضه کنند.

راه‌اندازی بورس مسکن در شکل کلی منجر به رونق یا کاهش نرخ مسکن نمی‌شود،چرا که رشد مسکن حاصل از تورم است نه حاصل از رونق اقتصادی و تورم هم در نتیجه ضعف مدیریتی دولتمردان بر این بخش و سایر حوزه‌های اقتصادی حاکم شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.