۱۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۸
کد خبر: 719542
ترامپ یک فرآیند است نه یک وضعیت

اینکه فرض کنیم اگر ترامپ رای بیاورد یا نیاورد چقدر اتفاقات خاصی می افتد یک فرض غلط است

حقیقت آن است که ترامپ یک بازی است که حتی خودش هم این را به خوبی می داند. در واقع او آمده است تا هر آنچه هیات حاکمه آمریکا مدتها به دلیل مناسبات بین المللی توان انجامش را نداشت یا خجالت می کشید انجامش بدهد، خودش به تنهایی انجام بدهد و بعد گناه را به گردن بگیرد و از کار کنار برود به همین دلیل او خیلی بعید است که رای نیاورد چون هنوز کارش تمام نشده و آمریکا چند کار دیگر هم دارد که باید انجام بدهد.

بگذارید ماجرا را اینگونه تعریف کنم. آیا کسی فکر می کرد که ایالات متحده از معاهده پاریس خارج شود؟ آیا کسی می توانست حتی فکرش را هم به مخیله اش ببرد که روزی دادستان دادگاه کیفری بین‌المللی توسط آمریکا تحریم شود یا اینکه چه کسی می توانست قدس را پایتخت اسراییل بشناسد؟ 

آمریکا حتی از یونسکو هم خارج شده و از همه جالبتر آنکه از پیمان موسوم به نیویورک که اساسا در این شهر منعقد شده و  کشورهای امضا کننده را متعهد می سازد که حقوق پناهجویان را رعایت، محل اقامت را فراهم و دسترسی آنان به تحصیلات و شغل را تضمین کنند نیز خارج شده است.

از سوی دیگر هیچ رئیس جمهوری در آمریکا جرات این را نداشت که نژادپرستی را فریاد بزند و منتقدان این سیاست را ازاذل و اوباش بخواند اما ترامپ این کار را کرد و همه گناه ها را به گردن گرفت. 

حال این اتفاقات را بگذاریم در کنار رای کمتری که در مبارزه با هیلاری کلینتون در انتخابات گذشته کسب کرد. او با این که رای کمتری داشت اما سامانه تصمیم گیر واشنگتن او را انتخاب کرد با این که خوب می دانست چه اتفاقی خواهد افتاد.

آنها به دنبال آن بودند که تا حدی اقتصاد در حال نابودی آمریکا و بدهی سنگین آن را به نوعی استمحال کنند و برای این مساله هیچ کس مناسبتر از یک چهره دیوانه نبود . او همه گناه ها را انجام خواهد داد. از همه مرزهای اخلاقی و تعهدات بین المللی عبور خواهد کرد و حتی با بزرگترین شریک تجاری آمریکا یعنی چین درگیر خواهد شد و وقتی مشکلات آمریکا را کاهش داد خیلی راحت کنار می رود و هیات حاکمه ای که بعد از او خواهد آمد تقصیرها را به گردن ترامپ خواهد انداخت.

تیم جدید از دنیا برای جبران خسارت های ترامپ مهلتی نا نوشته و حتی ناگفته خواهد گرفت و بازهم فرصت خواهد داشت تا اندکی بیشتر خود را بازسازی کند.

تیم جدید تا دوباره به توافقنامه پاریس برگردد به اندازه کافی از آلوده کردن هوای جهان سود کرده است و تا وضعیت تجارت با چین را بهبود بخشد به اندازه لازم شیره بازار را مکیده است و شرکت های خود را احیا مجدد کرده است.

معادله تقریبا خیلی پیچیده نیست. یعنی از ابتدایی که تیم اوباما مذاکره برجام را آغاز کرد، هیات تصمیم گیر در واشنگتن می دانستند گام بعدی چه خواهد بود و قرار نیست برجام اجرایی شود.

لذا باید گفت ترامپ تنها یک بازی ساده است که قرار است مدتی به واشنگتن تنفس بدهد و با توجه به این که هنوز دوران تنفس و اقتصاد آمریکا به اندازه کافی نرسیده است خیلی بعید نیست که ترامپ دوباره فرمان کاخ سفید را در دست بگیرد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.