براساس بررسی‌های انجام شده از آغاز ماه جاری شهر مشهد روزهای بیشتری را با هوایی همراه با حجم آلاینده‌هایی افزون‌تر تجربه کرده است. چنانکه در نخستین روزهای شهریورماه؛ رئیس گروه پایش آلودگی هوا و صوت سازمان حفاظت محیط ‌زیست، هوای این کلانشهر را با شاخص ۱۰۹ در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس دانست.

۲۶روز؛ سهم مشهدی ها از هوای پاک!

محبوبه علیپور/

براساس بررسی‌های انجام شده از آغاز ماه جاری شهر مشهد روزهای بیشتری را با هوایی همراه با حجم آلاینده‌هایی افزون‌تر تجربه کرده است. چنانکه در نخستین روزهای شهریورماه؛ رئیس گروه پایش آلودگی هوا و صوت سازمان حفاظت محیط ‌زیست، هوای این کلانشهر را با شاخص ۱۰۹ در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس دانست. این درشرایطی بوده که هوای اغلب شهرهای پرجمعیت، صنعتی و حتی کلانشهرها در شرایط پاک و قابل‌قبول قرار داشته است. همچنین روز گذشته رسانه‌ها به نقل از تورج همتی، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خراسان‌رضوی، نسبت به رشد حجم آلاینده‌های هوا در مناطق مختلف شهر مشهد هشدار دادند.

معاون پایش و نظارت اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان‌رضوی نیز که پیش از این کیفیت هوای سال گذشته را نسبت به سال ۹۷، آلوده‌تر اعلام کرده بود، درباره هوای این روزهای مشهد به گزارشگر ما اظهار کرد: در ۱۷۴ روز گذشته از سال جاری، شهر ما ۲۶ روز پاک، ۱۴۱ روز قابل‌قبول و هفت روز ناسالم برای گروه‌های حساس را تجربه کرده است. حال آنکه در مدت مشابه همین دوره در سال گذشته، ۲۶ روزهوای پاک و ۱۴۸ روز قابل‌قبول داشته‌ایم.

محمد عرفانی در ادامه تأکید کرد: دلایل متعددی در رشد آلودگی هوا اثرگذار هستند که از این موارد می‌توان به عوامل متحرک و ثابت همانند فرودگاه، خودروهای درون‌شهری، پایانه‌های مسافربری و حتی پمپ‌های بنزین اشاره کرد که حذف نقش آلایندگی هر مورد می‌تواند نقش قابل‌توجهی در سلامت داشته باشد. این در حالی است که به طور کلی بخش حمل ونقل همواره در بروز آلودگی نقش انکارناپذیری داشته که شهر ما نیز از این امر مستثنا نیست. البته علاوه بر موارد یادشده در سه ماه نخست سال جاری شاهد بودیم میزان مصرف گازوئیل در نیروگاه‌ها که اغلب در محدوده جنوب و جنوب‌شرق کلانشهر مشهد قرار گرفته‌اند، نسبت به مدت مشابه سال گذشته پنج برابر افزایش یافته است. چنانکه در سال گذشته میزان مصرف سوخت یادشده که البته نسبت به سوخت گاز، آلایندگی بیشتری نیز دارد از ۲۰ میلیون لیتر به ۱۱۴میلیون لیتر در بهار سال جاری رسیده که افزایش مصرف سوخت مزبور را می‌توان تهدیدی برای کیفیت هوای مشهد دانست. از همین رو چنانچه این مقوله مورد توجه قرار گرفته واصلاح شود، می‌تواند نقش قابل‌توجهی در کاهش آلودگی هوای این شهر داشته باشد.

وی در ادامه به برنامه‌های در دست اجرا برای کاهش آلایندگی هوای مشهد اشاره کرده و افزود: برای نخستین بار در کلانشهرهای کشور طرح LEZ (منطقه انتشار کم‌آلایندگی) از اواخر مرداد ماه در تمامی مناطق شهر مشهد به اجرا درآمده که براساس این طرح تمامی خودروهای فاقد معاینه فنی جریمه می‌شوند.

گفتنی است؛ بنابر آمار موجود تردد روزانه یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار وسیله‌نقلیه در مشهد از مهم‌ترین عوامل آلودگی هواست؛ چراکه طبق اعلام سازمان حمایت از محیط زیست خراسان‌رضوی، ۸۰ درصد مینی‌بوس‌ها، ۶۰درصد اتوبوس‌ها، ۶۰درصد موتورسیکلت‌ها و ۴۰درصد کامیون و کامیونت‌ها فرسوده بوده و نقش مهمی در آلودگی هوای این کلانشهر دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.