معاون قوه قضاییه، اقدام نشریه فرانسوی شارلی ابدو در اهانت به ساحت مقدس پیامبر اعظم (ص) را نقض آشکار اعلامیه جهانی حقوق بشر دانست.

هتک حرمت پیامبر (ص)، نقض اعلامیه حقوق بشر است

قدس آنلاین: علی باقری هتک حرمت به مقدسات مسلمانان را مصداق بارز تنفر پراکنی، توهین به مقدسات و نقض آشکار حق آزادی دین، باور و عقیده برشمرد و تصریح کرد: اتفاقا این اقدام، طبق ماده ۳۲ قانون آزادی مطبوعات فرانسه نیز جرم محسوب می‌شود.

معاون امور بین الملل قوه قضاییه این مستندات حقوقی را نشان دهنده این واقعیت دانست که چنین اقدامی از منظر حقوق بشری نیز در جامعه جهانی، غیر قابل توجیه و پذیرش است.

باقری اهانت نشریه فرانسوی به ساحت مقدس حضرت رسول (ص) را سبب جریحه دار شدن قلوب صدها میلیون انسان موحد دانست و افزود: این اقدام، جلوه دیگری از جاهلیت مدرن است، مدرنیته‌ای که ارزش‌های انسانی را به سخره می‌گیرد و موهبت الهی آزادی را در بند کج فهمی هایش به اسارت می‌کشد و ولنگاری به جای آزادی به افکار عمومی تحمیل می‌کند.

وی گفت: این تفکر، روزی به بهانه آزادی، فعالیت گروه‌های تروریستی را آزاد دانست و حتی برای توجیه حمایتش از آنان؛ از مفهوم مقدس آزادی، سوء استفاده کرد و اکنون نیز با اهانت به مقدسات میلیاردها انسان، این اقدام موهن را ترویج و تشویق می‌کند.

باقری افزود: در عین حال؛ همین تفکر که نگاه مطلق به آزادی دارد با تسلیم شدن در مقابل قلدری رژیم امریکا برای فشار حداکثری بر ملت آزاده و آزادی خواه ایران؛ با این رژیم همراه می‌شود و با محدودکردن فعالیت آزاد اقتصادی میلیون‌ها انسان برای تامین نیازهای اساسی شان، خلاف همه قوانین حقوق بشری، حتی دریچه آزاد دسترسی به دارو و درمان را نیز می‌بندد.

معاون قوه قضاییه گفت: این نخستین بار نیست که آزادی، اسیر منافع قدرتمندان می‌شود بلکه هر گاه که منافع شان اقتضا کند مانند اقدام کنونی در اهانت به مقدسات مسلمانان؛ از مفاهیم مقدس سوء استفاده می‌کنند چنان که مفهوم مقدس آزادی را خلاف نگرش و باور جامعه بشری در چارچوب منافع شان تفسیر کردند.

وی، آزادی را در جامعه انسانی دارای چارچوب عقلانی دانست و افزود: این طور نیست که هر کسی آزاد باشد که هر کاری دلش خواست کند مثل این که هر کسی در خیابان به بهانه آزادی با چاقو دیگری را مصدوم کند؛ طبعا هیچ انسان عاقلی این تعریف از آزادی را نمی‌پذیرد چنان که بر اساس همین نگاه، توهین به ارزش‌های دیگر انسان‌ها در هیچ چارچوب عقلانی و انسانی قابل پذیرش نیست.

باقری گفت: با این حال؛ چون منافع قدرتمندان اقتضا می‌کند اقدام خلافشان را توجیه و ولنگاری را به جای آزادی، ترویج و به افکار عمومی تحمیل می‌کنند.

وی عملکرد دولت‌های مدعی پایبندی به حقوق بشر را دربسیاری موضوعات دیگر مبتنی بر نگاهی بسیار بسته دانست و گفت: مثلا اگر خانم‌های مسلمان بخواهند حجاب داشته باشند محدودیت قائل می‌شوند و برای اعمال محدودیت‌ها، تفسیر دیگری از آزادی ارائه می‌کنند.

معاون قوه قضاییه همچنین اهانت به ساحت حضرت رسول (ص) را با اقدام امارات در برقراری روابط با رژیم صهیونیستی و به رسمیت شناختن این رژیم جعلی در امتداد هم دانست و افزود: این اقدام موهن در اروپا برای انحراف اذهان عمومی در منطقه از رسمیت دادن به حضور رژیم صهیونیستی در حوزه خلیج فارس بود.

باقری همچنین درباره توجیه رئیس جمهور فرانسه برای محکوم نکردن اقدام موهن نشریه کشورش به بهانه آزادی بیان گفت: این موضوعی مبنایی و عقلانی است که آزادی تا حدی است که سبب اذیت دیگران نشود؛ چنان که در هر جامعه‌ای که قانون حاکم باشد قابل پذیرش نیست که حتی صدای رادیوتان را بلندتر از حدی کنید که سبب آزار دیگران شود.

وی افزود: این دولت‌ها با نگاه سیاسی به موضوع، می‌خواهند با القای تفاسیر دلخواه شان، حتی آن را ترویج کنند، اما هیچ کس در دنیا چنین تفاسیری را که طبق امیال و منافع قدرتمندان است نمی‌پذیرد.

باقری در پاسخ به پرسش دیگری درباره برخورد دوگانه دولت فرانسه در توجیه اهانت به مقدسات مسلمانان به بهانه آزادی بیان همزمان با سرکوب شدید جنبش اعتراضی جلیقه زردها در کشورشان تصریح کرد: این جزو تناقص‌هایی است که وقتی در عمل با آن مواجه و دچارش می‌شوند این تضادها بروز و ظهور می‌یابد.

معاون امور بین الملل قوه قضاییه، اقدام نشریه فرانسوی شارلی ابدو در اهانت به ساحت مقدس پیامبر اعظم (ص) را نقض آشکار مواد ۱ و ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر، بند سوم از ماده ۱۹ میثاق بین امللی حقوق مدنی و سیاسی دانست.

معاون قوه قضاییه، چارچوب بسیاری از کشورهای غربی را در تعریف آزادی، طبق منافع هیات حاکمه آنان دانست و گفت: این چارچوب مطابق با شاخص‌هایی نیست که سبب تکامل جامعه بشری شود؛ هر جا با منافعشان مغایر باشد حتی با اسلحه در مقابلش می‌ایستند و هرجا طبق منافع شان باشد حتی آن را ترویج می‌کنند این دوگانگی در ذات این تفکر است تفکری که مبنایش، حق و عدالت نیست.

وی همچنین درباره مطالبه از دستگاه قضایی برای جرم انگاری اقدام نشریه فرانسوی و اقدامات مشابه در مجامع بین المللی اظهارداشت: این موضوع از قبل در دستور کار ما بود، زیرا غربی‌ها عمدا نمی‌گذارند مسائلی را که به جامعه انسانی مربوط می‌شود در دستور کار مراجع بین المللی قرار گیرد.

باقری تاکید کرد: به محض اقدام موهن نشریه فرانسوی با چند مرجع بین المللی مکاتبه و تاکید کردیم که باید با ایفای نقش در چارچوب وظایف شان، اجازه ندهند که برخی کشورها برای تامین منافع اقلیت حاکم بر این جوامع با استفاده از خلاء‌های موجود، دامنه باز و آزادی داشته باشند و با سوء استفاده از این فضا، اقداماتی کنند که سبب آسیب به دیگر ملت‌ها می‌شود.

معاون قوه قضاییه گفت: البته این اقدامات خسارت بار فقط منحصر به این موضوع نیست مثلا اعمال تحریم‌ها علیه ملت ایران اعم از تحریم‌های امریکا یا دولت‌های دیگر به ویژه اروپایی‌ها که تحریم‌ها را اجرا می‌کنند، دقیقا خلاف موازین بین المللی است با این حال عملا چنین اعمالی را مرتکب می‌شوند.

وی افزود: یکی از اقدامات ما در مراجع بین المللی، پیگیری این موضوعات به نحوی است که در مرحله نخست، تقبیح و محکوم شود و مشروعیتی که می‌خواهند برای اقدامات خلاف شان ایجاد کنند از دست بدهد و دیگر این که در مراجع ذیربط به اقتضای موضوعات، جرم انگاری شود.

باقری همچنین در پاسخ به پرسشی درباره رایزنی با دیگر کشورها به منظور تجمیع ظرفیت‌ها در مقابله با اهانت به مقدسات اسلامی گفت: در این زمینه هم اقداماتی در دستورکار است تا هم از نهادهای اسلامی منطقه‌ای و بین المللی و هم از کشورهای دیگر استفاده و مجامعی برای پیگیری این موضوعات ایجاد کنیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.