اهواز- اگرچه در ضرب‌المثل‌های فارسی همه بر این اعتقادند که سنگ روی سنگ بند نمی‌شود اما در استان خوزستان به‌ویژه در مناطق روستایی و عشایری که هنوز رد پایی از امکانات رفاهی و آموزشی وجود ندارد مردم سنگ روی سنگ را در قالب کلاس درس بند آورده تا شاید در جوار این دیوارهای لغزان بتوانند سرنوشت کودکانشان را با خوشبختی گره بزنند.

اینجا«سنگ» روی «سنگ» بند شده است؛ برچیده شدن کلاس های غیر ایمن تا سه سال دیگر

قدس آنلاین-گروه استان ها: استان خوزستان اگرچه بر روی سفره نفت و انرژی خوابیده است اما امکانات آموزشی آن سهمی از این ثروت‌های نهفته ندارد لذا دارای بالاترین آمار کلاس‌های سنگی در کشور است تا حدی که آمار این کلاس‌های ناایمن به بیش از یک هزار عدد می‌رسد.

بیشترین آمار کلاس‌های سنگی مربوط به مناطق کوهستانی خوزستان است که دانش‌آموزان عشایر در ییلاق و قشلاق از آن استفاده می‌کنند.

این کلاس‌ها که با سنگ و خاک و کلوخ بناشده‌اند استاندارد نیستند و با وقوع بارندگی و وزش باد استحکام خود را از دست می‌دهند و گاهی منجر به فروریختن و آسیب به دانش‌آموزان شده‌اند.

مدارس سنگی استان خوزستان بیشتر در بافت کوهستانی شمال و شمال شرق و مشخصاً در شهرستان‌های ایذه، باغملک و مسجدسلیمان قرار دارند.

جالب اینجاست که مردم کم برخوردار این مناطق در سیل سال گذشته که آب بسیاری از دارایی‌های آن‌ها را با خود برد اما از این سیل ویرانگر به‌عنوان برکت و رحمت یاد می‌کنند.

ازآنجاکه پس از سیل بسیاری از گروه‌های جهادی  و کمک‌های مردمی به سمت این مناطق گسیل شد و درنتیجه آن بسیاری از خانه‌ها نوسازی و ترمیم شد لذا خوشحالی زائدالوصفی در این مناطق موج می‌زند.

وعده مسئولان

روز پنجشنبه دهم مهرماه ۹۹ فرصت مغتنمی بود تا در حاشیه افتتاح دبیرستان ۹ کلاسه شهرستان باوی یک‌بار دیگر پای کلاس‌های سنگی و ناایمن در مناطق روستایی در حضور استاندار خوزستان پیش کشیده و از وی سؤال کنیم که چه زمانی این سنگ از مقابل پای دانش آموزان محروم روستایی و عشایری برداشته می‌شود؟

بیشترین آمار کلاس‌های سنگی مربوط به مناطق کوهستانی خوزستان است که دانش‌آموزان عشایر در ییلاق و قشلاق از آن استفاده می‌کنند متاسفانه این کلاس‌ها که با سنگ و خاک و کلوخ بناشده‌اند استاندارد نیستند

استاندار خوزستان نیز که خود بر بهره‌مندی دانش آموزان از کلاس درس استاندارد و مناسب تأکید دارد اظهار می‌کند: تعداد ۱۳۰۰ کلاس سنگی در استان داریم که به‌هیچ‌وجه زیبنده این استان و در شان دانش آموزان خوزستانی نیست و لذا برنامه‌ریزی لازم برای برچیده شدن این کلاس‌ها در دستور کار قرار دارد.

غلامرضا شریعتی بابیان اینکه تا پایان امسال تعداد ۳۰۰ کلاس سنگی در این استان برچیده خواهد شد افزود: در نظر داریم تا سه سال دیگر به‌طور کامل پرونده کلاس‌های سنگی در استان را به‌طور کامل ببندیم.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه کلاس‌های کانکسی ما به صفر رسیده است ادامه داد: طی دو سال گذشته به لطف خداوند و همکاری خیرین مدرسه‌ساز سالی یک هزار و ۳۰۰ کلاس درس در استان احداث شد.

شریعتی با اشاره به جمع‌آوری کلاس‌های کانکسی از سطح استان گفت: دانش آموزان عشایری باید از داشتن کلاس استاندارد بهره‌مند شوند.

استاندار هم‌چنین با اشاره به اجرای طرح آجر به آجر از سوی سازمان نوسازی مدارس کشور برای مشارکت تمامی مردم در امر مدرسه‌سازی ابراز امیدواری کرد تا با مشارکت هر چه بیشتر مردم و خیران بتوان گام‌های قابل‌توجهی برای ایجاد امکانات آموزشی در مناطق کم برخوردار در سطح استان برداشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.