کارشناس امور مذهبی و دینی گفت: میدان جنگی را تصور کنید. فرمانده در این میدان می گوید اکنون وقت عقب نشینی است و دروقتی دیگر می گوید پیشروی کنید. اگر سربازان از فرمان فرمانده سرپیچی کنند و آنگونه که خود فکر می کنند عمل کنند، با شکست روبرو خواهند شد.

اربعین امسال نباید خوارج گونه رفتار کرد /باید گوش به فرمان رهبری باشیم

حجت الاسلام و المسلمین سید احمد واعظ موسوی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین در خصوص لغو مراسم اربعین امسال در عراق برای ایرانیان و تکاپوی برخی برای حضور دراین مراسم عنوان کرد: عظمت جامعه اسلامی به رهبری آن است. اگر تبعیت از فرمایشات مقام معظم رهبری صورت نگیرد، در جامعه هرج و مرج بوجود می آید. در تفکر شیعی، انسان باید تابع امامت و ولایت جامعه باشد. در اینصورت است که سرگردان نخواهیم بود.

وی اظهار کرد: باید تابع حکم رهبرمعظم انقلاب باشیم، وقتی رهبر جامعه می گویند امسال در خانه زیارت کرده و حتی تا مرزهم نروید، باید گوش به فرمان ایشان باشیم. نباید از رهبر جامعه جلوتر یا عقب تر قراربگیریم. افراط و تفریط هر دو بد و ناثواب هستند.

حجت الاسلام موسوی در تشریح صحبت های خود به ذکر مثالی پرداخت و گفت: میدان جنگی را تصور کنید. فرمانده در این میدان می گوید اکنون وقت عقب نشینی است و در وقتی دیگر می گوید پیشروی کنید. اگر سربازان از فرمان فرمانده سرپیچی کنند و آنگونه که خود فکر می کنند عمل کنند، با شکست روبرو خواهند شد. در این عرصه دیگر احساسات جایی ندارد و عقل حکم می کند باید به دستور فرمانده عمل شود.

وی با ذکر این نکته که در شرایط کرونایی و ممنوعیت سفر به عراق، افرادی که تلاش برای حضور در مراسم اربعین دارند، بیشتر قصد آرام کردن احساسات خود را دارند تا برپایی شعائر دینی، افزود: در ماه رمضان به برخی از متدینین می گویند که به علت بیماری، روزه بر شما نه تنها واجب نیست بلکه حرام است، اما می گوید نمی توانم روزه نگیرم، دلم آرام نمی گیرد و روزه می گیرد. او در واقع به قصد آرام کردن دلش، به خود آسیب می رساند و بیماری اش توسعه یافته و طول درمانش بیشتر شده و یا خدای نکرده به فوت منجر می شود. موضوع درخصوص بیماری های مسری متفاوت است و تنها به فرد بیمار مربوط نمی شود. بیمار ممکن است گروه زیادی را مبتلا کند و برایش حق الناس بوجود آید.

وی اضافه کرد: اینگونه نگاه کردن به مسائل یک نگاه عامیانه است. از روی فهم و عقل نیست بلکه از روی جهالت است. وقتی امسال به ما گفته شده که حتی تا مرز خود ایران هم به نیت شرکت در اربعین مراجعه نکنید چه رسد به آنطرف مرز، وظیفه ما این است که از این فرمان تبعیت کنیم. هر که در این شرایط کرونایی و باتوجه به دستور مقام معظم رهبری قصد اربعین کند به بهانه ای که دلش آرام نمی گیرد، کار او مصداق نادانی و جهالت است.  

این کارشناس مذهبی ابراز داشت: برای هر چیزی معیاری وجود دارد. اگر امروز برای رعایت معیارها تمرین نکنیم در آینده مانند خوارج گمراه خواهیم شد. امیرالمومنین(ع) در جریان جنگ صفین به سپاهیان خود گفتند که تا خیمه معاویه راهی نمانده است و دستور پیشروی دادند اما خوارج گفتند اگر قدمی به سمت خیمه معاویه برداری با شمشیرهایمان در مقابلت خواهیم ایستاد.

وی یادآور شد: خوارج یاران امام علی(ع) بودند، اما یارانی که از امام خود جلوتر و یا عقب تر بودند. در دعای عرفه امام حسین(ع) به درگاه خداوند عرض می کند که خداوندا مرا آنگونه قرار بده که آنچه را تو بعدا برایم می خواهی الان طلب نکنم و چیزی را که اکنون برایم می خواهی درآینده از تو طلب نکنم.

وی درپایان تاکید کرد: هر کسی نمی تواند براساس برداشت ها یا نیت خود یا هوا و هوسش، اقدام کند. باید براساس آنچیزی که مورد رضایت خداوند بوده و مصلحت جامعه در آن است گام بردارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.