مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی از آغاز برنامه سرشماری حیات وحش شامل پستانداران علفخوار در مناطق تحت مدیریت محیط زیست این استان خبر داد.

آغازسرشماری پاییزه حیات وحش خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، تورج همتی گفت: سرشماری گونه های علفخوار در استان خراسان رضوی با مشارکت محیط بانان و کارشناسان حیات وحش در حال انجام است.

وی افزود: سرشماری پائیزه عموماً به منظور بررسی و تحلیل وضعیت جمعیت حیات وحش انجام می شود و امسال نیز سرشماری گونه های شاخص پستانداران علفخوار شامل قوچ و میش اوریال، کل و بز وحشی و آهو آغاز شده و بدلیل شیوع ویروس کرونا، بخشنامه ای به سراسر استان درخصوص الزام رعایت پروتکل های بهداشتی در ایام مأموریت های سر شماری ابلاغ و با جدیت نظارت می شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان ادامه داد: برنامه سرشماری در ۴۱ منطقه تحت مدیریت انجام خواهد شد و با توجه به وسعت و تعداد مناطق تحت مدیریت و لزوم برآورد سریع جمعیت وحوش، مناسب‌ترین روش برای سرشماری، روش مشاهده مستقیم از طریق پیمایش خطی است که بر این اساس مسیرهای سرشماری هر منطقه برروی نقشه های توپوگرافی با تکیه به تجارب محیط‌بانان و کارشناسان اداره نظارت بر امور حیات‌وحش حفاظت محیط زیست استان مشخص می‌شود.

همتی با بیان اینکه نتایج سرشماری بعد از مشاهدات، جمع آوری و به منظور تجزیه و تحلیل مورد بررسی قرار می‌گیرد گفت: هدف از برآورد جمعیت حیات وحش، بررسی وضعیت زاد و ولد، شناسایی عوامل تهدید و شناسایی مناطق مستعد برای ارتقای سطح حفاظتی زیستگاه هاست.

وی افزود: به دست آوردن اطلاعاتی از اندازه و یا تراکم جمعیت وحوش پیش نیاز اصلی مدیریت حیات وحش است و اینکه جمعیت وحوش در منطقه‌ای سیر صعودی یا نزولی دارد و برنامه ریزی‌ها برای آینده نیاز به کسب اطلاعات دقیق از تعداد و تراکم و نحوه پراکنش وحوش در مناطق چهار گانه تحت مدیریت دارد.

۲۰ درصد مساحت ۱۱۷ هزار و ۷۶۹ کیلومتر مربعی خراسان رضوی زیر پوشش حفاظت محیط زیست قرار دارد و مساحت زیستگاه‌های این استان دو میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است.خراسان رضوی به ازای هر ۲۵ هزار هکتار یک محیط بان در اختیار دارد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.