در سال‌های اخیر «وقف‌های عمری» بسیار مورد توجه واقفان دور و نزدیک بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) قرار گرفته است.

مهم‌ترین دارایی زندگی‌ام را وقف کردم

به گزارش قدس آنلاین، این وقف‌ها به شرط عمر انجام شده و واقف یا واقفه تا زمان حیات خود می‌تواند از موقوفه استفاده کند و پس از فوتش، آن موقوفه به آستان قدس رضوی تحویل داده می‌شود. مرضیه پورغفاری از جمله این واقفان است. او عرصه و اعیان یک واحد آپارتمان در بروجرد را در سال ۹۸ بر آستان قدس رضوی وقف کرده است. در ادامه به مناسبت دهه وقف، پای سخن این بانوی واقف می‌نشینیم. او متولد سال ۱۳۴۴ و از فرهنگیان بازنشسته استان لرستان است.


چطور شد که در مسیر وقف و نیکوکاری بر حرم مطهر رضوی قدم گذاشتید؟
برنامه‌های تلویزیونی متعددی درباره وقف و ثمرات خوب آن دیده بودم. هم‌چنین دو نفر از دوستانم واقف بودند. یکی از آن‌ها خانه خود را در بروجرد برای ایجاد درمانگاهی پس از فوتش وقف کرده و دیگری وقفی را بر آستان حضرت رضا(ع) انجام داده بود. وقتی دوستم برایم درباره وقف خود بر حرم مطهر رضوی صحبت کرد، انگیزه‌ مشارکتم در این سنت حسنه بیشتر شد. البته علاقه و اعتقاد بسیاری هم به امام رضا(ع) دارم. بنابراین، وقف بر بارگاه ملکوتی این امام همام را انتخاب کردم.


انجام مراحل اداری وقفتان را چگونه پیگیری کردید؟
اواخر سال ۱۳۹۷ وقتی تصمیم به وقف آپارتمانم گرفتم برای زیارت به مشهدالرضا(ع) مشرف شدم. در این سفر، به روحانی حاضر در دفتر پاسخ‌گویی به سؤالات شرعی در صحن انقلاب اسلامی حرم مطهر مراجعه و از او درباره چگونگی وقف بر این آستان مقدس پرسیدم. او مرا به دفتر پذیرش وقف در سازمان مرکزی آستان قدس رضوی واقع در چهارراه شهدای مشهد معرفی کرد. در این دفتر با کارشناس مربوط، درباره شرایط وقف آپارتمانم و مراحل اداری آن صحبت کردم و پس از دریافت جزئیات بیشتر، درخواست وقفم را ارائه دادم. سایر مراحل اداری این وقف را هم از طریق دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان لرستان در خرم‌آباد پیگیری کردم.

عواید حاصل از این موقوفه در چه اموری هزینه خواهد شد؟
تا زمانی که در قید حیات هستم، در این آپارتمان که اصلی‌ترین دارایی زندگی‌ام است ساکن هستم. پس از درگذشتم، متولی این موقوفه آستان قدس رضوی می‌شود تا درآمد و عواید آن را برای نیازهای ضرور بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) و اماکن متبرکه آن آستان مقدس و هم‌چنین امور دانش‌آموزان دختر نیازمند شهرستان بروجرد صرف کند.

چرا در وقف‌نامه‌تان چنین سرفصل‌هایی برای عواید آن در نظر گرفتید؟
چون در دوران خدمتم در مدارس بروجرد، دانش‌آموزان محروم و نیازمند بسیاری را دیده بودم که خانواده‌های آن‌ها از پس مخارج فرزندان خود برنمی‌آمدند و مشکلات درمانی و تحصیلی داشتند. این آپارتمان را هم از دسترنج سال‌ها تدریس به این دانش‌آموزان خریده بودم. بنابراین دوست دارم بخشی از عواید موقوفه‌ام برای کمک به این دختران نیازمند هزینه شود.

از احساستان پس از مشارکت در این سنت حسنه بگویید
با انجام این وقف حس می‌کنم به بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) وابسته شده‌ام‌ و در پناه این امام همام هستم. البته این هدیه کوچک در مقایسه با عظمت آقا علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) بسیار کم‌ارزش است. در مجموع، از اینکه پس از درگذشتم موقوفه‌ام در اختیار این مکان مقدس قرار می‌گیرد حس خوب و آرامش‌بخشی دارم. امیدوارم انجام این وقف ثمراتی هم برای آخرتم داشته باشد.


برای افرادی که امکان مشارکت در امور خداپسندانه و نیک را دارند، چه صحبتی دارید؟
اگر فردی امکان مشارکت در امور خیریه، چه برای امام رضا(ع) چه مکان‌های دیگر را داشته باشد، نخست زمینه عاقبت‌به‌خیری را برای خودش فراهم می‌کند. هم‌چنین این اقدام می‌تواند در اعمال و رفتارش اثر بگذارد و مایه آرامش بیشتر او درباره آینده دنیوی و اخروی‌اش شود. وقتی با بهره‌گیری از دارایی‌های خود در امور خیر سهیم می‌شویم و به دیگران برای برطرف کردن نیازها و مشکلاتشان‌ کمک می‌کنیم، دعای خیر آنان نه‌تنها در زندگی کنونی ما اثرگذار است بلکه به امید درگاه حق، تأثیرش را در آخرتمان هم خواهیم دید.

در این دوران گسترش بیماری کرونا، چگونه دلتان را به صحن و سرای رضوی متصل می‌کنید؟
آخرین بار، مهرماه سال ۹۸ به حرم مطهر رضوی مشرف شدم. بسیار دل‌تنگ صحن و سرای رضوی هستم. هرروز به امام رضا(ع) از راه دور سلام می‌دهم و اگر سعادت داشته باشم، زیارت‌نامه می‌خوانم. سلام مرا از بروجرد به این امام همام برسانید. امیدوارم امام رضا(ع) پذیرا باشند و به‌زودی همه مشتاقانشان را در درگاه خود بپذیرند.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.