۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۴
کد خبر: 724740

یادداشت/

استقرار سفیر ایران در صنعا؛ پیام‌ها و پیامدها

اصغر زارعی / تحلیلگر حوزه سیاست خارجی

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در گفت‌وگوی رسانه ای از ورود «حسن ایرلو» سفیر جدید ایران به صنعا پایتخت یمن خبر داده و اعلام کرد وی به زودی رونوشت استوارنامه خود را به هشام شرف، وزیر خارجه دولت نجات ملی و مهدی مشاط، رئیس شورای عالی سیاسی یمن تقدیم خواهد کرد.

قدس آنلاین: سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در گفت‌وگوی رسانه ای از ورود «حسن ایرلو» سفیر جدید ایران به صنعا پایتخت یمن خبر داده و اعلام کرد وی به زودی رونوشت استوارنامه خود را به هشام شرف، وزیر خارجه دولت نجات ملی و مهدی مشاط، رئیس شورای عالی سیاسی یمن تقدیم خواهد کرد.

از سوی دیگر سایت خبری وابسته به دولت مستعفی یمن (مستقر در عربستان سعودی) «سبأ»، گزارش داد دولت «عبد ربه منصور هادی» نامه‌ای علیه ایران به سازمان ملل ارسال کرده است. در این نامه ادعا شده است که ایران یکی از افراد خود را به صورت قاچاقی به یمن ارسال کرده است و او را به عنوان سفیر در دولت صنعا تعیین کرده است.

جمهوری اسلامی پیش‌تر در یمن سفیر داشته و هنوز سطح روابط در سطح سفیر است، ولی پنج سال پیش (سال ۲۰۱۵) به دنبال گسترش درگیری‌ها در یمن سفیر ایران در صنعا این کشور را ترک کرده بود. حال اعزام دوباره سفیر توسط تهران به صنعا و بازگشت روابط دیپلماتیک به بالاترین سطح میان جمهوری اسلامی و دولت انقلابی یمن حاوی پیام‌های مهمی است که باید به آن توجه شود.

دولت نجات ملی یمن ۲۶ مرداد ماه ۱۳۹۸ «ابراهیم محمد محمد الدیلمی» را به عنوان سفیر فوق‌العاده و سفیر تام الاختیار جمهوری یمن در ایران انتخاب کرده بود و اگرچه گام تهران را باید واکنشی به این تصمیم انصارالله دانست، اما این اقدام در بعد منطقه‌ای و صحنه داخلی یمن نیز دارای پیام‌هایی است. نخستین پیام را جدی و مستحکم‌تر شدن رابطه تهران با جریان مقاومت و انقلابی یمن می‌توان دانست. حقیقت آن است که از ابتدای آغاز بحران یمن و تجاوز ائتلاف سعودی به این سرزمین، دولت غیرقانونی و مستعفی رب عبدمنصورهادی از همان ابتدا به جای تکیه بر مردم به دامن آل سعود پناه برده و به ملتش خیانت کرد. با این وجود تهران بود که از ابتدای این جنگ تحمیلی موضع خود را در حمایت از نیروهای انقلابی اعلام کرد و در کنار مردم این کشور ایستاد. بر این اساس امروز اعتماد عمیقی به جمهوری اسلامی میان ملت یمن ریشه دوانده و اگرچه روابط در طول سال‌های گذشته و با وجود نزاع ۶ ساله همچنان حفظ شده، اما استقرار سفیر تهران در صنعا مسلماً می‌تواند دریچه‌ای نو از همکاری میان دو طرف را بگشاید.

از سوی دیگر گام جدید جمهوری اسلامی را می‌توان در راستای مشروعیت بخشی به دولت نجات ملی در صحنه منطقه‌ای و بین‌المللی دانست. واقعیت حاکی از آن است که ابتکار میدانی و سیاسی در یمن در اختیار انصارالله قرار گرفته است. امروز با وجود همه تلاش محور غربی – عبری و عربی برای نابودی جریان مقاومت و در ادامه توطئه برای تجزیه یمن، ناکامی تمام دسیسه‌های آن‌ها آشکار و انصارالله موفق شده در حوزه تهاجمی و دفاعی دست برتر را در اختیار گیرد. همین جمعه گذشته انصارالله در آنچه بزرگ‌ترین مبادله اسرا خوانده می‌شود، در تقابل با ائتلاف سعودی دستاورد بزرگی کسب کرد و موفق شد در ازای مبادله ۴۰۰ نیروی مزدور وابسته به دولت منصور هادی ۶۸۰ رزمنده خود را آزاد کند. این در حالی است که در یکی دو سال گذشته ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با توسعه سامانه‌های موشکی و پهپادی توانسته‌اند دست برتر را در صحنه نبرد بدست آورده و سعودی را به گوشه رینگ ببرند. حال توسعه مناسبات دیپلماتیک میان تهران و دولت نجات ملی صفحه دیگری از واقعیت میدانی منطقه را به اثبات خواهد رساند و آن هم غیر قابل حذف بودن انصارالله از تحولات منطقه خواهد بود. ضمن اینکه این مسئله می‌تواند آغاز راهی برای به رسمیت شناخته شدن دولت نجات ملی از سوی دیگر کشورهای منطقه هم باشد.

البته تصمیم ایران در اعزام سفیر مستقر به صنعا در بعد داخلی تحولات یمن هم اثرگذار خواهد بود. اعزام سفیر جمهوری اسلامی علاوه بر دادن دست برتر به انصارالله، می‌تواند یک پیام جدی برای طرف‌های متجاوز باشد که سعی داشتند دولت غیرمشروع منصور هادی را به قدرت بازگردانند. اگر چه این اقدام تهران با واکنش منفی جریان وابسته به دولت مستعفی و ائتلاف متجاوز سعودی روبه‌رو خواهد شد، اما در سوی دیگر این رویه ضمن ایجاد وحدت در صنعا، پشتوانه مستحکمی برای گروه‌های مقاومت در ادامه راهشان تلقی می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.