مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در حاشیه نشست خبری جایزه ادبی جلال به سؤالاتی پیرامون برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران، طرح پاییزه کتاب و ... پاسخ داد.

خبرهایی تازه از برپایی نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، ایوب دهقان‌کار مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در حاشیه نشست رسانه ای جایزه ادبی جلال آل‌احمد اظهار کرد: سی و دو دوره نمایشگاه کتاب طی این سال ها به صورت فیزیکی برگزار شد که شور و نشاط بسیاری ایجاد کرد، اما امسال به دلیل کرونا نتوانستیم آن را به صورت فیزیکی برگزار کنیم.

وی در ادامه افزود: علت اینکه تاکنون خبری درباره برپایی نمایشگاه کتاب رسانه ای نشده دال بر بی‌عملی موسسه نیست و فقط یک دلیل دارد و آن هم این است که در این رویداد که اولین تجربه ما است، می خواهیم دقت را فدای سرعت اطلاع رسانی نکنیم و تمام تلاشمان این است اگر خبری منتشر شد دقت و همه جانبه نگری در آن رعایت شده باشد و این بی خبری را حمل بر بی عملی نکنید. البته روز گذشته نخستین اطلاعیه ما صادر شد و اولین گامی که باید ناشران برای شرکت در نمایشگاه انجام بدهند به آنها اعلام شد.

دهقانکار تاکید کرد: ما جلسات بسیار گسترده و فشرده ای با جامعه نشر و صنوف مرتبط، همچنین اتحادیه ناشران به عنوان یک تشکل مادر داشتیم و بررسی های لازم انجام شده است. ضمن اینکه سعی کردیم در همه نمایشگاه  های مجازی که کشورهای مختلف برگزار کردند شرکت کنیم و البته حضور منفعلانه ای نبوده و با توجه به اینکه ما خودمان را مجری نمایشگاه مجازی کتاب تهران می دانستیم سعی کردیم شرکت کننده فعال باشیم و شرایط را بررسی و از تجربیات آنها استفاده کنیم.

مدیرعامل خانه کتاب تصریح کرد: برخی کشورها در برپایی نمایشگاه مجازی اعلام شکست کردند و نتوانستند به اهداف خود برسند. ما یک تفاوت اساسی و عمده با سایر نمایشگاه های مجازی داریم و آن هم این است که علاه بر برپایی نمایشگاه باید یک پیوست فروشگاهی هم داشته باشیم و قرار است بخشی از ضرر و زیان ناشی از کرونا که طی این مدت ناشران متحمل شده اند را جبران کنیم.

البته اگر قرار بود فقط نمایشگاه داشته باشیم کار ما بسیار ساده تر بود و یک ماه بیشتر زمان نیاز نداشتیم، اما پیوست فروشگاهی کار را پیچیده تر کرد و برای آن جلسات فشرده داشتیم و ۱۴ مدل اجرایی بررسی کردیم و در نهایت به یک مدل اجرایی رسیدیم. چیزی که ذهن ما را در نمایشگاه کتاب مجازی معطوف به خود کرده بخش غیرمجازی نمایشگاه مجازی است. تحویل کالا، ارسال به مشتری و لجستیک کار مدنظر ماست، ولی در پلتفرم، مشکل چندانی نخواهیم داشت. درباره زمان برگزار این نمایشگاه هم اواخر آذر این نمایشگاه را برگزار می‌کنیم.

دهقانکار درباره رویدادهای دیگر مؤسسه گفت: همزمان با هفته کتاب طرح پاییزه را هم خواهیم داشت و با توجه به استقبال از طرح تابستانه و جبران بخشی از ضرر مالی کتابفروشان، تصمیم گرفتیم همزمان با هفته کتاب طرح پاییزه را هم برگزار کنیم و ان‌شالله پس از آن نمایشگاه مجازی کتاب را خواهیم داشت که سعی خواهیم کرد پیش از زمستان برگزار ‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.