۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۷
کد خبر: 730181

رسالت این روزهای بهارستان

حسینعلی حاجی دلیگانی/ نماینده مجلس شورای اسلامی

۱۰ آذرماه در تقویم ملی کشورمان یادآور روز بسیار مهمی است. این تاریخ که به مناسبت سالروز شهادت سید حسن مدرس به‌عنوان روز مجلس نام‌گذاری شده است، هر ساله نقش و جایگاه مهم خانه ملت در چاره جویی و حل مشکلات مردم را به ما گوشزد می‌کند.

شهید مدرس، از نمادهای بارز تلفیق سیاستمداری و شریعتمداری در دوران معاصر به شمار می‌رود. مجتهدی با درایت، سیاستمداری با کفایت و بیگانه ستیز که نام ماندگارش، همچنان مانند ستاره‌ای فروزان در آسمان سیاست و دیانت می‌درخشد. مدرس، در شرایطی پا به عرصه مبارزه گذاشت که ایران، جولانگاه قدرت‌های اجنبی و استبداد رضاخانی بود، با این وجود وی بی وقفه در راستای اعتلای وطن کوشید و این از خودگذشتگی می‌تواند الگویی برای تمام اعصار باشد.

امروز نیز کشورمان در شرایطی به سر می‌برد که دنیای استکبار از هیچ کوششی برای ضربه زدن به منافع ایران خودداری نکرده و در این شرایط تأسی به بزرگمردانی مانند مدرس مطمئناً می‌تواند در پیشبرد منافع جمهوری اسلامی بسیار راهگشا باشد. این روزها دنیای غرب به رهبری آمریکای جنایتکار، تحریم‌های ظالمانه‌ای علیه کشورمان وضع کرده تا به باورخود ایران را به زانو درآورده و به سازش وادار سازد. در این شرایط رسالت مجلس در تقویت حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و حتی اجتماعی و خنثی سازی این توطئه‌ها بیش از پیش به چشم می‌خورد. بر این اساس مجلس دوازدهم به عنوان مجلسی جوان و انقلابی بر مبنای دو وظیفه مهم خود یعنی قانون‌گذاری و نظارت، اقدام‌هایی را جهت بهبود اوضاع در نظر گرفته است. در حوزه سیاسی، مهم‌ترین تدبیر خانه ملت اصلاح برخی تصمیمات دولت بود که از نظر نمایندگان می‌توانست در بلندمدت منشأ مشکلاتی برای مردم باشد. حقیقت آن است وقتی دولت‌ها به پایان دوره زمامداری نزدیک می‌شوند، انگیزه و جسارت آن‌ها در ادامه کار کاهش می‌یابد. خانه ملت در طول 188 روز از دوره جدید خود تلاش داشته تا با اهرم‌های تشویقی و تنبیهی که در اختیار دارد، تعامل با دولت را افزایش داده و انگیزه فعالیت را زنده نگه دارد. مجلس همچنین در حوزه نظارتی به ارائه راهکارهایی کمکی به دولت پرداخته است. مثلاً هنگامی که دولت با هدف تأمین بودجه سال آینده طرح پیش فروش نفت به مردم را در دستور کار داشت، نمایندگان با درک نقاط کور و تبعات منفی احتمالی، جلو آن را گرفته و خواستار چکش کاری این ایده بر اساس نظر کارشناسان اقتصادی شدند تا نتیجه‌ای که پس از تک نرخی شدن دلار سر اقتصاد آمد، دوباره تکرار نشود. یا موضوع دیگر مقابله خانه ملت با خصوصی سازی بی محابا و چوب حراج زدن دولت به بیت‌المال بود. حقیقت آن است که نمایندگان با موضوع خصوصی سازی که مطالبه رهبری نیز هست، مشکلی ندارند، اما خصوصی سازی بدون حساب و کتاب و شتاب زده بدون شک خسارت‌های غیر قابل جبرانی به دنبال خواهد داشت و بر همین اساس مجلس خواستار جلوگیری از این پیامدهاست.

اما در کنار تعاملات صورت گرفته با دولت و دیگر نهادهای سیاسی، مجلس دغدغه‌های اقتصادی مردم را به جد در نظر داشته و طرح‌های مختلفی مورد نظر است. یکی از این طرح‌ها که به تازگی از سوی خانه ملت پیگیری و تصویب شد، ارائه کمک معیشتی به مردم در دوران کرونا بود که با وجود مخالفت دولتمردان، این خواسته محقق شد. همچنین این روزها طرح دوفوریتی مهار قیمت‌ها مورد نظر نمایندگان است تا به این طریق دولت را وادار سازند در بحث قیمت کالاها نظارت بیشتری اعمال کند. بحث شفاف سازی نیز موضوع مهمی است که از سوی نمایندگان با جدیت دنبال می‌شود و در آینده نزدیک اخبار خوبی از این حوزه به گوش خواهد رسید. در نهایت اینکه در حوزه اجتماعی و فرهنگی، مجلس بر اساس ریل ترسیمی و هدف‌گذاری شده، به دنبال آن است تا جایی که می‌تواند مردم را وارد حوزه‌های تصمیم‌گیری کرده و محوریت را به آن‌ها بدهد. خانه ملت از آن ملت است و تصمیمات آن زمانی ارزش و اعتبار خواهند داشت که دردی از ملت دوا کند و از سوی آن‌ها پذیرفته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.