مدیرعامل مجتمع سنگ آهن سنگان خواف گفت: بهره‌برداری از خط ریلی خواف به هرات به عنوان یکی از طرحهای مهم اقتصادی در سطح ملی و بین‌المللی در آینده نزدیک تحولی بزرگ در کشور و از جمله مناطق شرقی ایجاد می‌کند.

 راه‌آهن خواف -هرات شرق کشور را متحول می‌کند

به گزارش قدس آنلاین،  مجتمع سنگان امروز  به نقل از علی همتی گزارش داد: با تامین و تکمیل زیرساختهای این مجتمع نظیر آب، احداث جاده‌های دسترسی و اتصال راه آهن هرات - خواف، تحولی عظیم در شرق کشور ایجاد و ثمرات این طرح شامل حال مردم محروم منطقه می‌شود.

 راه‌آهن خواف - هرات که اجرای آن اوایل دهه ۱۳۸۰ آغاز شد یکی از پروژه های جهش تولید در بخش ریلی است که تا چند هفته دیگر با حضور روسای جمهوری دو کشور ایران و افغانستان بطور رسمی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

مرحله آزمایشی حرکت قطار باری، پیش از بهره‌برداری رسمی این خط آهن انجام و نخستین محموله ریلی از ایران به افغانستان منتقل می‌شود.  

جمهوری اسلامی ایران برای طراحی، ساخت و اجرای راه‌آهن خواف - هرات تاکنون بر اساس نرخ روز حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری کرده است.  

سال شروع ساخت این پروژه در دهه ٨٠ است و به همین دلیل معادل نرخ روز تفاوت قیمت ساخت آن چشمگیر است.

۷۸ کیلومتر این مسیر در خاک کشورمان و حدود ۶۰ کیلومتر آن در خاک افغانستان است و با افتتاح این مسیر ریلی، افغانستان از طریق شبکه ریلی ایران به همه بنادر جنوبی متصل می‌شود ضمن این که قرار است این خط ریلی پس از هرات به مزار شریف و در نهایت ازبکستان متصل شود کهً باعث می شود ارتباط راه آهن ایران از این طریق با ازبکستان و پس از آن چین برقرار شود.

استخراج هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تن سنگ آهن در مجتمع سنگ آهن خواف

مدیرعامل مجتمع سنگ آهن سنگان خواف گفت: شرکتهای معدنی مجتمع سنگ آهن سنگان خواف افزون بر هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تُن سنگ آهن طی هشت ماهه امسال استخراج کردند.

خادمی افزود: با وجود بحران شیوع ویروس همه‌گیر کرونا با تلاش کارکنان این مجتمع اقدامات خوبی برای تامین سنگ آهن کارخانه‌های کنسانتره سنگان در دست انجام است و از ابتدای امسال با فعالیتهای ۲ پیمانکار معدن تاکنون افزون بر هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تُن سنگ آهن از معادن استخراج و تحویل کارخانه های کنسانتره فعال منطقه شده است.

همتی با اشاره به اشتغال به کار ۸۰۰ نفر به صورت مستقیم و حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم در این مجتمع افزود: با راه‌اندازی دیگر کارخانه‌های منطقه سنگان، میزان اشتغال زایی و ایجاد ارزش افزوده از محل استخراج سنگ آهن و تولید کنسانتره و گندله افزایش می یابد و با جلوگیری از خام فروشی، بیش از پیش شاهد توسعه پایدار در این منطقه خواهیم بود.

مجتمع سنگ‌آهن سنگان خواف با یک میلیارد تُن ذخیره، یکی از ۱۰ معدن بزرگ سنگ‌آهن در جهان و تامین‌کننده خوراک اولیه برای تولید ۱۷.۵ میلیون تُن کنسانتره، ۱۵ میلیون تن گندله و پنج میلیون تن سنگ‌آهن در ایران است.

مجموعه کانسارهای سنگان با ۳۰ درصد ذخایر سنگ‌آهن کشور در گستره‌ای به طول ۲۲ کیلومتر و عرض ۱۰ کیلومتر در ۳۰۰ کیلومتری جنوب شرقی مشهد، ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر خواف و ۱۸ کیلومتری شمال شرقی سنگان در جنوب شرقی خراسان رضوی و نزدیک مرز افغانستان قرار دارد.  

بارزترین ویژگی‌های این معادن سنگ‌آهن، امکان فعالیت‌های معدنکاری در طول ۱۲ ماه سال، وجود ماده معدنی در سطح زمین، کاهش هزینه‌های استخراج و معدنکاری و وجود عناصر نادر خاکی است که با مشارکت بخش‌ دولتی و سازمان توسعه و نوسازی صنایع و معادن ایران (ایمیدرو)، فولاد سنگان، مجموعه اپال پارسیان، شرکت فراگیر توسعه سناباد و تعدادی دیگر از شرکت‌های بزرگ معدنی ایران الگوی موفق سرمایه‌گذاری و نمونه بسیار خوبی برای سایر نقاط کشور است.

مرکز شهرستان ۱۵۰ هزار نفری خواف با ۱۲۳ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان در فاصله  ۲۶۷ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.