۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۷
کد خبر: 731434

ناگفته پیداست هر اظهار نظری که موجب تزلزل در صف واحد ملت شود، آب به آسیاب دشمن ریختن است و طرف خارجی را در پیگیری سیاست‌های ضد ایرانی جری‌تر خواهد کرد.

زمان دوقطبی‌سازی نیست

وظیفه مسئولان نظام و به‌ویژه سران سه قوه در حفظ یک‌دستی جامعه اما یک ضرورت انکارناپذیر است. حفظ وحدت به‌ویژه در رأس حاکمیت، مطالبه مهم رهبر معظم انقلاب نیز هست: «مسئولان کشور در قوای سه‌گانه و همه‌ فعالان سیاسی و فرهنگی بدانند که حفظ منافع ملی در وحدت و پرهیز از تفرقه و اختلاف است. سلیقه‌ها و گرایش‌های متفاوت نباید در صحنه‌ افکار عمومی به نزاع و مجادله و کشمکش تبدیل شوند و دشمن کمین‌گرفته را امیدوار کنند».

امروز حفظ وحدت از نان شب هم واجب‌تر است. با این وجود اظهارات و عملکرد چند روز گذشته رئیس قوه مجریه موضوعی است که به اذعان بسیاری از تحلیلگران خلاف این رویه را نشانه گرفته. همان‌گونه که رهبر انقلاب گفته‌اند اختلاف سلایق فی نفسه چیز بدی نیست اما کشاندن آن به صحنه اجتماع و عرصه تصمیم‌گیری سیاسی می‌تواند آثار زیان‌باری به همراه داشته باشد. در گفت‌وگو با مهندس مهدی چمران فعال سیاسی اصول‌گرا به پیامدهای منفی اختلاف میان مسئولان که می‌تواند به قطبی‌سازی جامعه منجر شود، می‌پردازیم.

درباره «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» تحلیل شما از رفتار رئیس قوه مجریه چیست؟

در وهله نخست باید بگویم اقدام دولت در عدم ابلاغ دو مصوبه اخیر مجلس (مصوبه هسته‌ای و قانون تأمین کالاهای اساسی) را حرکتی مناسب و شایسته نمی‌دانم. آنچه مشخص است این است که مصوبات مجلس برای حمایت از دولت است. در موضوعات هسته‌ای ما تاکنون جز

وعده و وعید توخالی از اروپایی‌ها ندیده‌ایم. خوب در این شرایط چه کسی بهتر از خانه ملت می‌تواند به دستگاه اجرایی همفکری بدهد و مقابل غرب بایستد؟ در این شرایط مصوبه مجلس حداقل کار ممکن بود. پس نباید برخی از سیاسیون از اقدام‌های مجلس برداشت جناحی داشته باشند. در بقیه موضوعات اختلافی هم همین‌گونه است. رئیس‌جمهور هم اگر در باب مسئله‌ای انتقاد دارد، باید آن را از راهش پیگیری کند. اختلاف میان قوا باید در نشست‌های تخصصی و کارشناسی حل شود و کشاندن آن به تریبون‌ها و درون جامعه و دوقطبی‌سازی جامعه کار درست و پسندیده‌ای نیست.

مسلماً مردم هم انتظار ندارند دولت را مقابل مجلس ببینند. در مقطع کنونی که فشارهای مدیریت‌شده و جنگ اقتصادی غرب علیه کشورمان ادامه دارد، همکاری‌ها باید بیشتر شود چراکه با هم افزایی، کارها سریع‌تر و بهتر پیش خواهد رفت. البته که این همکاری باید دوطرفه باشد. مچ‌گیری از یکدیگر و وقت گذاشتن برای خنثی‌سازی اقدام‌های دیگران تنها به کام دشمن و به ضرر ملت خواهد بود. مردم نشان داده‌اند پای کار انقلاب هستند پس بهتر است مسئولان به‌جای اظهارات و اقداماتی که موجب تنش می‌شود به فکر پیشبرد بهتر امور باشند. حداقل کار آن است متحد باشند و در جهت منافع مردم اقدام کنند.

جناب چمران! سخنان روز گذشته شخص رئیس‌جمهوری به منتقدان چه معنایی دارد؟

استفاده از مفاهیمی مانند «کاسبان تحریم» که روز گذشته بار دیگر بر زبان آقای روحانی رانده شد و «دلواپس» خواندن منتقدان، بعد از تجربه ناموفق برجام دیگر شنیدن آن برای مردم خوشایند نیست. دلواپسان چه کسانی بودند؟ همان‌هایی که نسبت به عواقب بدعهدی اروپا و خیانت آمریکا هشدار می‌دادند که امروز همه آشکارا می‌بینیم این هشدارها به حقیقت پیوسته است. مجلس خانه ملت و در نتیجه حافظ منافع ملت است. وقتی نمایندگان نسبت به عدم تحقق درآمدهای نفتی در بودجه آینده هشدار می‌دهند، این بر اساس کار کارشناسی انجام می‌شود و روی هوا چیزی نمی‌گویند. در ایران هیچ کس از اینکه ما بتوانیم سال آینده بیش از 3-2 میلیون بشکه نفت بفروشیم ناراحت نیست. هر فردی که یک جو غیرت دینی و ملی داشته باشد از پیشرفت کشور ناراحت نمی‌شود. این تنها آمریکاست که از رشد ایران غمگین است. اما موضوع این است که وقتی دولت همین حالا با مشکل فروش نفت یا گرفتن پول آن مواجه است، آیا نباید نمایندگان مردم دربرابر این ادعا، استفهام داشته باشند؟

 حالا برای پرهیز از این دوقطبی‌سازی که گفتید، چه کارهایی باید از سوی مسئولان مورد توجه قرار گیرد؟

به طور معمول در هفته‌های نزدیک به انتخابات، شاهد شکل‌گیری فضای دو قطبی با محوریت جریان‌های سیاسی در جامعه هستیم، اما پس از پایان این رقابت، همه چیز به دوستی بدل می‌شود. ولی هنوز تا انتخابات سال آینده زمان زیادی باقی مانده، پس اگر برخی اظهار نظرها با اهداف انتخاباتی هم صورت می‌گیرد، اکنون زمان آن نیست. الان وقت کار است. رهبر انقلاب هم تأکید کردند مجلس و دولت کاری کنند که این چند ماه باقیمانده خاطره خوشی از دولت دوازدهم در ذهن مردم باقی بماند. حال فضا فراهم است و انتظار مردم این است که سیاسیون به جای صحبت‌ها و اقدام‌های حساسیت‌زا روی کار تمرکز کنند و از سیاسی‌بازی بپرهیزند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.