مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: آیین‌نامه استخدام آموزش‌ و پرورش تبعیض‌آمیز است چون در متن آن آمده است معلم باید سلامت جسمانی داشته و فاقد معلولیت باشد، این در حالی است که این موضوع با روح جامعه فراگیر و فرصت‌های برابر در تعارض است.

آیین‌نامه استخدام آموزش‌ و پرورش تبعیض‌آمیز است

به گزارش قدس آنلاین، حمیدرضا پور یوسف مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با بیان این نکته که قانون استخدام سه‌ درصدی معلولان در دستگاه‌های دولتی پس از اصلاح در قانون حمایت از معلولین به‌ صورت مجدد گنجانیده شده است، عنوان کرد: طبق آیین‌نامه که در اوایل سال جاری به تصویب هیئت‌ وزیران رسید، مقرر شد کد رشته‌هایی که برای معلولان مناسب است انتخاب شود و اگر فرد معلولی نتوانست شرایط لازم برای استخدام در این کد رشته‌ها را احراز کند برای استخدام معلول دیگری مورد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه داد: تشخیص میزان معلولیت فرد و تناسب با کار بر عهده بهزیستی است و کارشناس بهزیستی در جلسه مصاحبه نظر کارشناسی خود را ارائه می‌دهد که این شغل با توانایی فرد معلول تناسب دارد یا خیر.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی با بیان این جمله که تنها اداره‌ای که سال گذشته قانون استخدام ۳ درصد معلولان را به‌طور کامل رعایت کرده است، آموزش‌ و پرورش بوده است، گفت: ولی معضل اصلی در آموزش‌ و پرورش که به مجلس شورای اسلامی هم منتقل‌ شده این است که آیین‌نامه استخدام آموزش‌ و پرورش تبعیض‌آمیز است چون در آن آمده است معلم باید سلامت جسمانی داشته باشد و فاقد معلولیت باشد این در حالی است که این موضوع با روح جامعه فراگیر و فرصت‌های برابر در تعارض است یعنی یک فرد معلول که دارای معلولیت غیر مؤثر در حوزه تدریس است نمی‌تواند معلم باشد.

وی اظهار کرد: معلولان جذب‌شده در آموزش‌ و پرورش تنها برای فعالیت در مدارس استثنایی به کار گرفته‌شده‌اند این در حالی است که ما معتقد هستیم یک معلول نباید تنها در مدارس استثنایی به فعالیت بپردازد و این محدودیت ظلمی مضاعف به جامعه معلولان است.

وی با اشاره به ابلاغ قانون جامع حقوق حمایت از معلولان در سال ۱۳۹۷ گفت: این قانون پس از ابلاغ به دولت در سال ۱۳۹۸ برای نخستین بار در قانون بودجه سال ۱۳۹۸ قرار گرفت و برای سال ۱۴۰۰ اجرای این قانون ۳۸ هزار میلیارد تومان هزینه برای دولت دارد ولی آنچه در قانون آمده رقم کمتری است که امیدوارم در مجلس اتفاقات خوبی برای این قانون بیفتد.

سامانه دانشجویان تحت پوشش بهزیستی راه‌اندازی می‌شود

پور یوسف با یادآوری این نکته که تحصیل مددجویان تحت پوشش بهزیستی تا مقطع کارشناسی ارشد رایگان است، از راه‌اندازی سامانه دانشجویان تحت پوشش بهزیستی خبر داد و افزود: در سال‌های گذشته هزینه تحصیلی دانشجویان به‌ صورت مستقیم به دانشگاه محل تحصیل پرداخت می‌شد که مشکلاتی را برای دانشجویان و دانشگاه‌ها ایجاد کرده بود اما با راه‌اندازی سامانه دانشجویان به‌ منظور حفظ کرامت معلولان شهریه دانشگاه به‌ حساب مددجو واریز می‌شود تا بتوانند همانند دانشجویان عادی در دانشگاه ثبت‌نام کنند.

وی با بیان این نکته که تعداد ۱۲۸ هزار و ۱۴۸ معلول در سطح استان خراسان رضوی شناسایی‌شده‌اند، بیان کرد: نیمی از معلولان از نوع شدید و نیمه‌شدید هستند و بیشترین فراوانی با ۵۶ هزار نفر متعلق به افراد دارای معلولیت جسمی- حرکتی است که در حال حاضر خدمات دریافت می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی یکی از معضلات افراد معلول را مباحث مرتبط با درمان دانست و گفت: سازمان‌های بیمه بیماری‌های پایه خدمات توان پزشکی را تحت پوشش قرار نمی‌دهند اما در سال جاری با کمک سازمان بهزیستی و تحت عنوان بیمه سلامت، هشت خدمت ستاره‌دار شامل دو خدمت کاردرمانی، دو خدمت گفتاردرمانی، دو خدمت تجویز سمعک و دو خدمت شنوایی‌شناسی و تربیت شنیداری به تعهدات بیمه پایه اضافه شد و بعد از این افراد می‌توانند با مراجعه به مراکز درمانی خصوصی و دولتی که تحت پوشش بیمه سلامت هستند از مزایای بیمه پایه استفاده کنند.

افزایش ۲.۵ برابری مستمری‌بگیران در دو سال گذشته

پور یوسف از پرداخت خدمات مستمر به بیش از ۶۳ هزار نفر فرد دارای معلولیت در استان خراسان رضوی خبر داد و اضافه کرد: در مجموع ماهانه مبلغ ۱۶ میلیارد تومان به‌ حساب این تعداد مددجو واریز می‌شود.

 وی اظهار کرد: در دو سال اخیر تعداد مستمری‌بگیران در استان حدود ۲.۵ برابر رشد کمی داشته است، یعنی در سال گذشته به ۲۴ هزار نفر فرد دارای معلولیت مستمری پرداخت می‌شد که این میزان در سال جاری به ۶۳ هزار نفر رسیده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی اظهار کرد: در حوزه خدمات مستمر و حق پرستاری شاهد افزایش بیش از ۳ برابری در حوزه کمی و رشد کیفی ۵ برابری در چند سال اخیر بوده‌ایم که امیدواریم کیفیت زندگی مددجو رشد خوبی داشته باشد.

وی از پرداخت ماهیانه ۲۳ میلیارد تومان تحت عنوان مستمری و یارانه به مراکز تحت پوشش بهزیستی استان خراسان رضوی خبر داد و عنوان کرد: میزان یارانه پرداختی به مراکز غیر دولتی ماهانه ۷ میلیارد تومان است که به‌ صورت الکترونیک پرداخت می‌شود.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.