شهرکرد- قرار گرفتن چهارمحال و بختیاری در مسیر خط انتقال نفت مارون به اصفهان،سال‌هاست که مردم منطقه میانکوه به‌ویژه شهر سرخون شهرستان اردل را با مشکلاتی از جمله الودگی نفت روبرو کرده است.

دل‌خون مردم «سرخون» از آلودگی‌های نفتی

قدس آنلاین-گروه استان ها: ظهر روز یک شنبه رانش کوه و برخورد یک‌تکه سنگ بزرگ به لوله انتقال نفت مارون در منطقه سر خون استان چهارمحال و بختیاری باعث شکسته شدن خط لوله نفت و جاری شدن آن به سمت رودخانه سرخون و درنهایت آتش‌سوزی شد.

خط لوله انتقال نفت مارون، نفت را از مناطق نفت‌خیز جنوب به پالایشگاه اصفهان منتقل می‌کند و ازآنجاکه محل شکستگی خط لوله نفت در نزدیکی چشمه سرخون واقع‌شده است لذا هر بار با اولین بارندگی مواد نفتی وارد منابع آبی می‌شود.

حادثه تکراری

اواسط دهه۶۰ هم خط لوله انتقال نفت خام مارون به اصفهان دچار شکستگی شد و در پی آن نفت در منابع آب‌وخاک این منطقه نشست کرد و در سال۱۳۷۷ شرکت نفت سپاهان با انجام آزمایش‌های متعدد، نشت نفت به لایه‌های زیرین زمین و سفره‌های آب زیرزمینی را تائید کرد.

مردم روستای سرخون که روز یکشنبه به دلیل آتش‌سوزی مهیب خط لوله نفت فرزندان و خانواده‌هایشان هراسان شدند از دادستان و مسئولان قوه قضائیه خواهان رسیدگی به این حادثه تکراری هستند.

مردم سرخون بابیان اینکه منابع آب‌وخاک این منطقه به‌شدت آلوده‌شده و قبل از این هم نشت نفت در منابع آبی امکان فعالیت پرورش ماهی را از آن‌ها سلب کرده است خواهان تشکیل پرونده قضایی، برخورد با مسسببان و هم‌چنین برآورد خسارت‌های وارده شدند.

خسارات جبران‌ناپذیر

متأسفانه طی سال‌های گذشته به دلیل بی‌توجهی به این موضوع افزون برده‌ها مزرعه پرورش ماهی، ۲۲۰ هکتار زمین باغی و دو هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی منطقه سرخون دچار خسارت ناشی از آلودگی نفتی شده که خسارات وارده به فعالان شیلاتی افزون بر میلیاردها تومان برآورد می‌شود.

گفتنی است رئیس سابق سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری پیش از این با بیان اینکه افزون بر ۵۸ مزرعه پرورش ماهی در منطقه سرخون اردل، به دلیل نشت نفت و آلودگی به تعطیلی کشیده شده است به قدس گفت: در این واحدها بیش از ۲۰۰ نفر مشغول به کار بودند، که متأسفانه این اشتغال سال‌هاست از بین رفته است.

ذبیح‌الله غریب  افزود: در این منطقه به‌واسطه فعالیت‌های کشاورزی، دام‌پروری و شیلات، ظرفیت تولید سالانه یک هزار تن محصولات غذایی به ارزش ۲۰ میلیارد تومان وجود دارد که این ظرفیت به سبب آلودگی نفت از دسترس خارج‌شده است.

وی تصریح کرد: بر اساس جدیدترین نتایج آزمایش‌های انجام‌شده که مورد تائید سازمان حفاظت محیط‌زیست است، آلودگی این منطقه بیشتر از حد استاندارد گزارش‌شده و امکان فعالیت‌های کشاورزی و آغاز به کار مزارع پرورش ماهی وجود ندارد.

خطوط فرسوده و حوادث تکراری

متأسفانه شکستگی این لوله انتقال و نشت نفت به رودخانه و زمین‌های مردم در حالی صورت گرفته که بسیاری از روستائیان در اراضی خود گندم و جو کاشت کردند و لذا هنوز مشخص نیست که چه مقدار خسارت  بابات جاری شدن نفت به رودخانه ، اراضی کشاورزی و هم‌چنین چشمه‌های آب واردشده است!

در همین حال مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال بختیاری بابیان اینکه خط لوله انتقال نفت مارون یک‌مرتبه در حوزه زاینده‌رود و چهار مرتبه در منطقه سرخون تاکنون دچار آسیب‌دیدگی شده است اظهار کرد: نفت موجود در خاک‌های آلوده وارد منابع آبی خواهند شد، تصریح کرد: باید این خاک‌ها منتقل و رفع آلودگی شده تا از تخریب بیشتر منطقه جلوگیری شود

شهرام احمدی گفت: حوادث مختلف نشان می‌دهد که خط لوله انتقال نفت در منطقه سرخون فرسوده است و وزارت نفت و شرکت خطوط لوله مخابرات اصفهان باید لوله‌های فرسوده را تعویض و اقدامات ایمنی را ایجاد کنند تا از تکرار این‌گونه حوادث جلوگیری شود.

شهرام احمدی بیان کرد: متأسفانه در دوره‌های قبل برای شناسایی منابع آلودگی و رفع آن اقدامات شایسته‌ای انجام نشد ولی اخیراً برای شناسایی میزان منابع آلودگی و راه‌های رفع آلودگی از سوی کارشناسان دانشگاه تبریز ورود پیداکرده بودند که مجدداً این حادثه رخ داد.

وی از مسئولان وزارت نفت و شرکت خطوط لوله مخابرات اصفهان تقاضا می‌کنیم که اقدامات فوری و لازم و کافی را انجام دهند تا شاهد تکرار حوادث جدید نباشیم و آثار تخریبی این حادثه سریعاً به حداقل برسد.

مدیرکل محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری در این رابطه بابیان اینکه آلودگی نفتی در طی سال‌های گذشته بخش وسیعی از این منطقه را تحت تأثیر خود قرار داده است اظهار کرد: متأسفانه نشت نفت در طی سال‌های گذشته نه‌تنها خاک بلکه منابع آب منطقه سر خون را آلوده کرده است و همچنان منبع آلودگی و میزان نفوذ آن در لایه‌های زیرین زمین در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.