رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی رویکرد پژوهشی این دانشگاه را مسئله ‌محور و منطبق بر مسائل موجود در آستان قدس رضوی بیان می‌کند.

مسئله‌ محوری در پژوهش‌ها رویکرد دانشگاه علوم اسلام رضوی است

در سال‌های اخیر بارها درباره بی‌نتیجه بودن کارهای پژوهشی و کاربردی نبودن موضوعات پایان‌نامه‌های دانشگاهی و حوزوی از تریبون‌های مختلف سخن به میان آمده، اما واقعا کمتر برای حل این مشکل زیربنایی در مجامع علمی و آکادمیک چاره‌ای راه‌گشا اندیشیده شده است.
هم‌زمان با روز پژوهش، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حسن وحدتی شبیری ابتدا با ارائه تعریفی از رویکرد علمی در این دانشگاه، به تشریح مطالعات مسئله‌محور از نگاه محققان این دانشگاه اشاره می‌کند و می‌گوید: دانشگاه علوم اسلامی رضوی جمع تحصیلات حوزوی و دانشگاهی در کنار همدیگر است و تلاش بر این است که علوم اسلامی انسانی تولید کند.
وی در پاسخ به این سؤال که مشکل مسئله‌محور و کاربردی نبودن پژوهش‌های دانشگاهی ما برای رفع مشکلات موجود کشور از کجا سرچشمه می‌گیرد، توضیح می‌دهد: در انجام پژوهش‌های کاربردی، برای رفع مشکلات موجود، باید مسئله نظام یا نهاد متبوعمان به‌درستی و روشنی و از زوایای مختلف تعریف و بررسی شود. سپس نظر متخصصان هر دو عرصه حوزه و دانشگاه را جویا شد و مورد مداقه قرار داد تا راه‌حل‌های به‌دست‌آمده به کار حل معضلات بیاید.
به گفته وی، مشکل استفاده نکردن از نتایج تحقیقات دانشگاهی و حوزوی ما این است که دانشجو و طلبه در متن و جریان مشکلات قرار نگرفته‌اند و با این بی‌اطلاعی از شرایط و مسائل موجود، دست به انتخاب موضوع رساله و تحقیق می‌زنند. مسلما حاصل کار آن‌ها نیز غیرواقعی و غیرکابردی خواهد بود.
در همین راستا، وحدتی شبیری رویکرد پژوهشی دانشگاه علوم اسلامی رضوی را مسئله‌محوری و منطبق بر مسائل آستان قدس رضوی بیان می‌کند و دراین‌باره می‌گوید: این دانشگاه در امور پژوهشی به دنبال پاسخی برای پرسش‌های آستان قدس رضوی و بعد جامعه می‌گردد. به عنوان مثال، بعد از انجام تحقیقات پیرامونی، کمبود مبلغ و خطیب یکی از مسائل تشخیص داده شد. برای رفع آن، با چند تن از خطبای برجسته کشور چندین جلسه به بحث و بررسی تخصصی پرداختیم تا ضرورت‌های تربیت خطیب مؤثر و منبر و خطابه مناسب شرایط امروز جامعه اطلاعاتی را بشناسیم. برای دستیابی به نتایج عملی در این زمینه، ضمن تأسیس مرکزی با محوریت تربیت مبلغ و مهارت‌آموزی، حاصل این مصاحبه‌ها و جلسات به صورت کاملا علمی پیاده‌سازی و نتایج کابردی استخراج می‌شود.
او کمبود مداح مطلع از مسائل روز دینی و مذهبی و نیز متون و معارف مورد نیاز مخاطبان را یکی دیگر از نتایج پژوهش مسئله‌محور در حوزه فعالیت‌های آستان قدس رضوی معرفی می‌کند که علاوه بر صوت خوش و اثرگذاری روی مخاطبان، بر محتوای اشعار و مراثی تسلط علمی داشته باشد. در این زمینه هم برای تربیت مداحان طراز آستان قدس رضوی، ضمن بهره‌برداری از تجربیات عملی چند مداح درجه‌یک کشور، معیارهای علمی را در کنار ویژگی‌های شخصیتی و ظاهری مداحان سنجش و استخراج کرده‌ایم.
وی معتقد است تربیت نیروهای مؤمن و مؤثر برای دستگاه نورانی ثامن‌الحجج(ع) زودبازده نیست بلکه فرایندی درازمدت است که صبر و کار دقیق علمی می‌طلبد. حجت‌الاسلام وحدتی شبیری هم‌چنین بیان می‌کند: برای انجام پژوهش‌های کاربردی در دانشگاه علوم اسلامی رضوی، مرکز مطالعات پیشرفته در حال راه‌اندازی است تا از مسیر دفاتر و هسته‌های مطالعاتی تعریف‌شده، در حوزه‌های اسلامی مورد نیاز که تاکنون سابقه تحقیقاتی مدون نداشته‌اند، کار علمی با نتایج قابل استفاده صورت بگیرد.
این کارشناس علوم دینی با بیان مصادیقی اضافه می‌کند: به عنوان نمونه، برای حوزه‌های وقف و نذر و زیارت، رشته‌هایی نظیر حقوق وقف، اقتصاد وقف، مدیریت اجرایی وقف، و اقتصاد زیارت تعریف می‌شود تا با پژوهش‌های صورت‌گرفته در قالب پایان‌نامه‌ها و رساله‌های علمی، سؤالات و ابهامات عمومی مطرح‌شده در این حوزه‌ها با پاسخ‌هایی درخور، مرتفع شود.
رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی راه‌اندازی کلینیک مشاوره مجازی با محوریت وقف، طراحی دوره فوق تخصصی اجتهاد برای تربیت مجتهد، تعریف نظام موضوعات در حوزه‌هایی نظیر وقف، نذر و زیارت، تشکیل کارگروه‌های علمی تخصصی مثل کارگروه زیارت، و انجام مطالعات فقهی را شماری از فعالیت‌های پژوهشی صورت‌گرفته در این دانشگاه معرفی می‌کند و می‌افزاید: فعالیت‌های مذکور نشان از تحولات اساسی در حوزه تمرکز بر مسائل کنونی آستان قدس رضوی از مسیر کار پژوهشی دارد. این کارهای تحقیقی در جشنواره‌ها و رقابت‌های علمی و حوزوی مطرح کشور از جمله فارابی نیز حائز رتبه‌های برتر کشوری شده است.

منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.