عضو هیأت علمی گروه یارانه در حوزه فنی و مهندسی گفت: مجموعه بزرگ آستان قدس رضوی با توجه به نقش پررنگ فناوری اطلاعات در راستای کارآفرینی در دنیای امروز میتواند با بهره گیری از پتانسیل مناسب موجود در دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) و سپردن پروژه های مرتبط به دانشگاه به عنوان مجری و یا مشاور در سطح کلان در طرح های مرتبط با فناوری اطلاعات، نه تنها میزان بهره وری طرح ها را افزایش دهد، بلکه می تواند کمک ارزشمندی نیز به بحث اشتغال استان داشته باشد.

آستان قدس رضوی نقش پر رنگی در فناوری اطلاعات دارد

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: معرفی توانمندی‌های علمی، آموزشی و فناوری اعضای هیأت علمی هر دانشگاه، بیش از هر چیز می‌تواند معرّف جایگاه و اثربخشی آن دانشگاه در عرصه‌های علمی و عملی باشد؛ زیرا کسب موفقیت‌های آن‌ها در عرصه‌های علمی و عملی، مستلزم برخورداری از حمایت‌ها و پشتیبانی‌های دانشگاه است. گفتگوی ما با مرتضی نیکو قدم پژوهشگر برتر خراسان رضوی و عضو هیأت علمی گروه یارانه در حوزه فنی و مهندسی دانشگاه امام رضا(ع) را بخوانید:

قدس آنلاین: کمی از خودتان و فعالیت های علمی پژوهشی که در همه این سالها داشته اید بگویید.

نیکو قدم: سال ۸۱ در رشته مهندسی کامپیوتر گرایش سخت افزار بدون آشنایی قبلی با این رشته وارد دانشگاه شدم. طی تحصیل در مقطع کارشناسی به این رشته علاقمند شد و همین موضوع مهمترین انگیزه برای ادامه تحصیل شد.

در سال ۸۵ دوره کارشناسی ارشد را در دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه شهید بهشتی تهران آغاز کردم و در این دوره با اساتید فرهیخته ای همچون دکتر علی ذاکر الحسینی و دکتر احسان ملکیان آشنا شدم و این آشنایی سبب شد تحقیقات را زمینه پیاده سازی سخت افزاری واحد های رمزنگاری نامتقارن شروع کنم. طی این دوره موفق شدم چندین مقاله پژوهشی نیز به چاپ برسانم. تحصیل اینجانب در مقطع دکتری رشته مهندسی کامپیوتر از سال ۸۷ تا ۹۱ در دانشگاه شهید بهشتی انجام شد. طی این سال ها علاوه بر تحصیل در مقطع دکتری و پژوهش، به تدریس در مقطع کارشناسی در دانشگاه های شهید بهشتی، دانشگاه امام رضا (ع)، دانشگاه آزاد و دانشگاه سجاد مشغول بودم. از سال ۹۱ تا کنون نیز به عنوان عضو هیات علمی تمام وقت گروه کامپیوتر دانشگاه امام رضا (ع) مشغول هستم و با همکاری دانشجویان کارشناسی ارشد این دانشگاه موفق به انجام تحقیقات ارزشمندی در زمینه رمزنگاری و امنیت اطلاعات شدم که خروجی آنها در معتبر ترین مجلات بین المللی با بیشترین ضریب تاثیر به چاپ رسید.  در مجموع ۶ سال مدیریت گروه کامپیوتر بر عهده اینجانب بوده است و افتخار و تجربه همکاری با اساتیدی توانمند و مجرب به عنوان عضو هیات علمی در دانشگاه امام رضا (ع) را داشتم.

قدس آنلاین: آیا در زمینه تالیف مقاله یا چاپ کتاب هم هم تا کنون فعالیت داشته اید؟

نیکو قدم افزود: بله. تاکنون بیش از ۴۰ عنوان مقاله در مجلات نمایه شده ISI  را داشتم و امیدوارم با همکاری دانشجویان و تاسیس پژوهشکده امنیت اطلاعات بتوانیم به شکلی موثر تر در زمینه ارتباط با صنعت نیز فعال باشیم. تا کنون دو بار در دانشگاه امام رضا (ع) به عنوان استاد برتر آموزشی و پژوهشی و نیز دو بار در سطح دانشگاه های غیر انتفاعی منطقه ۹ کشور مفتخر به دریافت عنوان برترین پژوهشگر در شاخه مهندسی شدم. جدید ترین افتخار کسب شده مربوط به هفته پژوهش سال ۹۹ است که در میان تمام دانشگاه های دولتی، آزاد، و غیر دولتی در سطح استان انجام شد و توانستم از میان تمام پژوهشگران شاخه مهندسی به عنوان پژوهشگر برتر انتخاب شوم. اما درخصوص چاپ کتاب باید بگویم که تمایل به سرعت در طرح ایده ها و به روز بودن باعث شده است که مطالعه و چاپ مطالب در مقالات را به چاپ کتاب ترجیح بدهم.

قدس آنلاین: وضعیت انتشار کتاب های علمی پژوهشی در کشور چگونه است؟

نیکو قدم: متاسفانه علی رغم پیشرفت روزافزون علم در رشته مهندسی کامپیوتر، معمولا کتاب به عنوان یک مرجع به جهت کسب اطلاعات با هدف به روز بودن کمتر مورد استقبال قرار میگیرد.

قدس آنلاین: چرا؟

نیکو قدم: زمان بر بودن نگارش و چاپ یک کتاب با توجه به تعداد صفحات و نیز لزوم گستردگی مباحث مطرح شده در مقایسه با مقالات چاپ شده در مجلات علمی است. به عنوان مثال مباحثی مانند اهمیت امنیت اطلاعات در شبکه های هوشمند توزیع برق (Smart Grid) اینترنت اشیاء و اخیرا بحث زنجیره های بلوکی، قرارداد های هوشمند و تمام مباحثی که قابل پیاده سازی در بستر زنجیره های بلوکی هستند، از جمله مثال هایی محسوب میشود که یک پژوهشگر با توجه به به روز بودن آنها ترجیح میدهد به جای کتاب، جدید ترین پیشرفت ها و ایده ها در این زمینه ها را در مقالات چاپ شده در مجلات معتبر دنبال کند.

قدس آنلاین:  رشد مقالات علمی در بین پژوهشگران داخلی چگونه است؟

نیکو قدم: وقتی با استناد به پایگاه های اطلاعاتی، تعداد مقالات منتشر شده در مجلات بین المللی و معتبر را مورد ارزیابی قرار میدهیم، شاهد رشد چشمگیر تولید دانش در کشور در مقایسه با کشور های منطقه و همچنین کشورهای مدعی و پیشرفته هستیم.

قدس آنلاین:به چه استنادی؟

نیکو قدم: به نظرم دلیل آن سیاست گذاری های سال های اخیر و همچنین توانمندی علمی اساتید و دانشجویان و تمایل به تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی در کشور است.

قدس آنلاین: صنعت در این میان چه نقشی دارد؟

نیکو قدم: به نظرم توانسته تا حدود زیادی این نقش را به خوبی ایفا کند. جای خوشبختی است که صنعت کشور نگاه ویژه ای به پتانسیل علمی دانشگاه ها داشته باشند و با مطرح کردن نیاز های صنعت، اجرای آنها را به دانشگاه ها سپرده شود. تنها در این صورت علم منجر به تولید ثروت خواهد شد. مجموعه بزرگ آستان قدس رضوی با توجه به نقش پررنگ فناوری اطلاعات در راستای کارآفرینی در دنیای امروز میتواند با بهره گیری از پتانسیل مناسب موجود در دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) و سپردن پروژه های مرتبط به دانشگاه به عنوان مجری و یا مشاور در سطح کلان در طرح های مرتبط با فناوری اطلاعات، نه تنها میزان بهره وری طرح ها را افزایش دهد، کمک ارزشمندی نیز به بحث اشتغال استان داشته باشد. بدون شک ارتباط بیشتر صنعت با دانشگاه باعث جهت بخشیدن به تحقیقات و همچنین کمک به رفع نیاز های کشور خواهد داشت.

قدس آنلاین: در این راستا پایان نامه های دانشجویان بخصوص در دانشگاه امام رضا با توجه به توجه آستان مقدس رضوی به این مبحث چگونه است؟

نیکو قدم:به نظرم پایان نامه های دانشجویان میتواند تقاضا محور تعریف شود که در این صورت هم دانشجو احساس و انگیزه بهتری خواهد داشت از انجام کار تحقیقاتی و هم اساتید بیش از پیش درگیر حل مشکلات و رفع نیاز ها خواهند بود. در این راستا دانشگاه امام رضا (ع) دانشجویانی را به شرط انجام پایان نامه منطبق بر نیاز های آستان، به صورت بورسیه برای تحصیل پذیرش نموده است که پایان نامه آنها روی موضوعاتی کاربردی با همکاری مرکز فناوری اطلاعات آستان قدس تعریف شده است و انشاالله با حمایت و اعتماد مجموعه های وابسته به آستان، شاهد برکات آن خواهیم بود. امیدوارم این مسیر یعنی اتصال صنعت به دانشگاه به خصوص در شاخه مهندسی با قوت ادامه پیدا کند و زمینه ساز پیشرفت در کشور باشد

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.