مسوول مرکز پایش آلاینده‌های زیست محیطی شهرداری مشهد گفت: در دسترس نبودن آمارهای مربوط به آلاینده‌ها و نوع سوخت مصرفی در حوزه‌های مختلف از مهمترین خلاء‌ها در حوزه مطالعات زیست محیطی و آلودگی هوا در این شهر است.

مهمترین خلاء مطالعات آلودگی هوا در مشهد نبود آمار است

به گزارش قدس آنلاین، رضا اسماعیلی افزود: در حال حاضر هیچ آمار و اطلاعاتی از نوع و میزان مصرف سوخت نیروگاه‌ها و میزان مصرف حامل‌های انرژی در اختیار ما قرار نمی‌گیرد و نمی‌توانیم استنادات علمی در این خصوص داشته‌باشیم و نیروگاه‌ها هیچ آماری در خصوص سوخت مصرفی خود ارائه نمی‌دهند.
وی اضافه کرد: ذرات معلق، همچنان اصلی‌ترین نوع آلایندگی هوای کلانشهر مشهد است و وارونگی هوا عامل ایجاد آلایندگی نیست بلکه تشدیدکننده آلودگی هواست.
مسوول مرکز پایش آلاینده‌های زیست محیطی شهرداری مشهد گفت: پایداری هوا طی روزهای اخیر نقش مهمی در افزایش آلاینده‌های جوی دارد.
اسماعیلی افزود: طبق سیاهه آلودگی هوا، ۶۴ درصد از منابع آلودگی هوا در مشهد مربوط به منابع متحرک و ۳۶ درصد مربوط به منابع ثابت است.
کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد در کل ۳۶۵ روز پارسال ۴۰ روز هوای پاک، ۲۶۶ روز هوای سالم، ۵۷ روز هوای ناسالم برای گروههای حساس و ۲ روز هوای ناسالم برای تمامی گروهها داشت.
روزانه افزون بر یک میلیون دستگاه خودرو در کلانشهر ۳۵۰ کیلومتر مربعی مشهد رفت و آمد می کنند.
شمار روزهای برخوردار از "هوای پاک" امسال در این کلانشهر از ابتدای سال تا نیمه اول دی ماه  نسبت به مدت مشابه پارسال بیشتر بوده است و شهروندان مشهدی ۳۸ روز هوای با کیفیت پاک را تنفس کرده‌اند در حالی که در مدت مشابه پارسال این تعداد ۲۹ روز بوده است اما از هشتم تا ۱۵ دی ماه امسال شهروندان مشهدی یک هفته آلودگی پیاپی هوا را تجربه کردند.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.