رئیس انجمن صنفی رانندگان گناباد گفت: سیستم حمل و نقل گناباد که زمانی قطب صنعت حمل و نقل کشور بود و بیشترین آورده‌های مالی به شهرستان را دارد اما در حال حاضر به علت حضور دلالان و بد عهدی‌ها و کارشکنی‌هایی که وجود دارد متاسفانه در حال شکست و اضمحلال است.

سیستم حمل و نقل گناباد قربانی بی‌قانونی دلالان

به گزارش قدس آنلاین، سیستم حمل و نقل شریان اقتصادی یک کشور است و سیستم حمل و نقل شهرستان گناباد با برخورداری از تعداد بالای ناوگان درون‌ شهری و برون‌ شهری نقش به سزایی در رونق اقتصادی منطقه داشته و دارد به طوری که به گفته رئیس انجمن صنفی رانندگان گناباد، روزگاری نه چندان دور این شهر قطب صنعت حمل و نقل کشور بوده است اما این روزها سیستم حمل و نقل حال و روز خوشی ندارد و رانندگان بخصوص در بخش باربری، باری از مشکلات را به دوش می‌کشند.

علی میر عنوان کرد: مشکلات بخش حمل و نقل گناباد بارها و بارها گفته شده اما تا کنون گوش شنوایی نبوده و وجود دلالان غیر قانونی و مافیای حمل و نقل مهمترین مشکل است به طوری که این دلالان به هر نحوی به سیستم حمل و نقل ضربه وارد کرده و حمل و نقل ما را به اضمحلال برده‌اند.

میر اظهار کرد: دلال به معنی این نیست که کسی خارج از سیستم حمل و نقل آمده باشد بلکه دلالها بعضا کسانی هستند که خودشان مبادرت به حمل می‌کنند، شرکت‌های باربری که خودشان با مصرف‌کننده قرارداد می‌بندند و علاوه بر این که از بخش کمیسیون‌ها منتفع می‌شوند ولی به این مبالغ اکتفا نمی‌کنند و مبالغی با کارخانجات قرارداد می‌بندند و مبلغی کمتر از آن را به همراه کرایه در اختیار راننده می‌گذارند.

وی ادامه داد: قطعا راننده از این مرحله هم عبور بکند در پروسه چگونگی گرفتن بار گیر خواهد کرد چرا که قطعا این دلالان بارها را در اختیار رانندگانی قرار خواهند داد که به این سیستم نابسامان خدمت می‌کنند و دوست دارند این سیستم پابرجا بماند و متأسفانه با نگاه چند بعدی که دلالان به رانندگان دارند هر کس بهتر به این سیستم خدمت کند، بیشتر مشمول دریافت بار می‌شود.

ایجاد یک نظام هدفمند و قانونمند برای مقابه با قانون‌شکنی‌ها ضروری است

میر تنها راه مقابله با این قانون‌شکنی‌ها را ایجاد یک نظام هدفمند و قانونمند برشمرد و توضیح داد: نه تنها حمل و نقل بلکه هر سیستمی که بخواهیم از داخل آن و از برآیند حرکتی آن به یک نقطه ثابت آرامش برسیم این است که اول از همه نظامش را مشخص کنیم و برای سیستم حمل و نقل شهرستان و ساماندهی آن و کوتاه کردن دست دلالان و سودجویان بارها و بارها درخواست این نظام هدفمند و قانون‌مند را داشته‌ایم اما متاسفانه هیچ وقت اجرایی نشده است.

وی خاطر نشان کرد: در گناباد ۱۴۳۰ ناوگان بلند برد داریم که دارای کارت هوشمند با پلاک عمومی هستند و می‌توانند در اقصی نقاط کشور خدمت‌ رسانی داشته باشند همچنین ۴۰ دستگاه اتوبوس مسافربری و ۴۰۰ دستگاه ناوگان درون‌ شهری داریم و قطعا با این حجم از ناوگان ضرورت ایجاد یک نظام قانونمند و هدفمند اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

میر در پاسخ به این سوال که آیا برای اجرایی کردن این نظام قانونمند اقداماتی هم انجام شده، عنوان کرد: از سال ۹۳ مکرر پیگیری‌هایی شده و جلسات متعددی در این زمینه برگزار شده حتی با سفر رئیس دایره حمل و نقل استان به شهرستان خواستار این شدند که این امر محقق شود اما باز هم این پیگیری‌ها راه به جایی نبرد.

وی ادامه داد: در کل استان و خود شهرستان این خواسته وجود دارد اما وقتی موضوع به بخش کارشناسی اداره راه ورود پیدا می‌کند که خودشان اذعان دارند گناباد ۵۰۰۰ راننده و بالغ بر ۲۰۰۰ ناوگان کامیون دارد می‌گویند ما نیازی بر این نمی‌بینیم که این قانون‌مندی و هدف‌مندی انجام شود.

میر بیان کرد: قطعا دلالان و کارشکنان که متاسفانه از حمایت‌های قانونی هم برخوردارند، از مخالفان سرسخت اجرای این نظام هدف‌مند هستند چرا که انتفاع آن‌ها در بی قانونی و آب گل‌آلود است و قطعا من اگر در یک نظام قانون‌مند قرار بگیرم نمی‌توانم باری را چند نوبت و جهت خوش خدمتی به دلالان حمل کنم بلکه باید در سیستم نوبتی خودم قرار بگیرم و به قانون پای‌بند باشم.

وی همچنین نبود نمایندگی‌های توزیع روغن و لوازم یدکی را از مشکلات دیگر رانندگان برشمرد و در این زمینه گفت: متاسفانه در این بخش هم دلالان حرف اول را می‌زنند و نظارت کافی وجود ندارد و قطعا تمام مسئولیت‌ها را بر عهده صنعت و معدن آن هم با وجود تنها ۲ یا ۳ کارشناس و بازرس نمی‌اندازیم و قبول داریم که این تعداد نیروی کم نمی‌توانند کل موارد مربوطه را کنترل و پیگیری کنند اما انتظار داریم که سایر دستگاه‌های مسئول وارد میدان شوند تا دست در دست هم بتوانیم این مشکل را حل کنیم.

میر مشکلات مربوط به بیمه را هم از دیگر مشکلات پیش‌ روی رانندگان دانست و افزود: متاسفانه هیج جا حمایتی از راننده وجود ندارد که بتواند مشکلات خودش را مطرح کند و یک راننده وقتی بعد از ۲۵ سال در سیستم حمل و نقل کشور مستهلک می‌شود هنگامی که برای بازنشستگی اقدام می‌کند بیمه می‌گوید شما قادر به کار کردن نیستید اما ما هم نمی‌توانیم شما را بازنشسته کنیم و باید کار دیگری برای خود مهیا کنید اما راننده‌ای که در این سیستم حمل و نقل مستهلک شده و دیگر توان کار کردن ندارد و هیچ کارفرمایی او را قبول نمی‌کند چه باید بکند.

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه بسیاری از رانندگان به سن بازنشستگی نمی‌رسند و از دنیا می‌روند حال آن که با این همه مشکلات و سختی کار، بسیاری از نهادها، رانندگی را یک شغل توریستی قلمداد می‌کنند و ضرورتی نمی‌بینند که به مشکلات رانندگان پرداخته شود.

شریان اقتصادی یک مملکت حمل و نقل است

رئیس انجمن صنفی رانندگان گناباد گفت: شریان اقتصادی یک مملکت، حمل و نقل است و اگر لحظه‌ای ناوگان حمل و نقل دست از خدمت بردارند و مثلا میوه و تره‌بار و ... که نیاز هر روز جامعه است را حمل نکنند هرج و مرجی جامعه را فرا می‌گیرد که غیر قابل کنترل است.

وی خاطر نشان کرد: در تمامی بحران‌های اقتصادی و بحران اجتماعی و سلامت که به دلیل شیوع کرونا در حال حاضر با آن مواجهیم سیستم حمل و نقل و رانندگان بی منت حضور داشته و لحظه‌ای دست از خدمت برنداشته‌اند اما درد ما امروز این است که نگاهی که به سیستم حمل و نقل است به عنوان بمب مقابله با بحران است و در تمامی بحران‌ها حضور دارد اما جایی که نیازش ندارند به عنوان برده‌های مدرن اجتماعی قلمداد شده و به راحتی به فراموشی سپرده می‌شود.

وی یادآور شد: سیستم حمل و نقل یک هرم است که اضلاع این هرم تمامی جوانب کار از جمله کرایه بار، فروشندگان و صنعتگران و مصرف‌ کنندگان را شامل می‌شود و باید تمامی جوانب را بسنجیم و در این گردونه رقابت، رقابتی سالم را رقم بزنیم نه اینکه یک مجموعه را فدا کنیم و یک مجموعه دیگر را در کورس رقابت نگه داریم.

وی با تأکید بر اینکه همواره در برابر بدعهدی‌ها و کارشکنی‌ها ایستاده‌ایم و خواهیم ایستاد، ابراز امیدواری کرد با در نظر گرفتن تمامی جوانب کار و با کمک و همراهی تمامی دستگاه‌های مسئول بتوانیم روزهای بهتری برای سیستم حمل و نقل شهرستان رقم بزنیم.

علی افکار از رانندگانی است که ۲۲ سابقه رانندگی دارد و از نزدیک با مشکلات رانندگان آشناست. این عضو انجمن صنفی رانندگان گناباد در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: مشکلات و دغدغه‌های رانندگان به خصوص در بخش باربری خیلی زیاد است و رانندگان این بخش باری از مشکلات را به دوش می‌کشند.

افکار اظهار کرد: مهمترین معضل بخش باربری عدم نظارت بر توزیع بار است به طوری که هیچ قانونی برای توزیع بار وجود ندارد و گاهی اوقات بسیاری از رانندگان بومی باید چند روز در صف بایستند در حالی که رانندگان غیر بومی خیلی راحت بار را تحویل می‌گیرند.

وی تأکید کرد: اگر سیستم یکپارچه اعلام بار داشته باشیم علاوه بر کارآفرینی برای چند نفر، جلوی بسیاری از بی‌قانونی‌ها گرفته شده و حق کسی ضایع نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه در شهرستان گناباد حدود ۹ هزار خانوار از طریق حمل و نقل امرار و معاش می‌کنند، افزود: حمل و نقل سهم زیادی در رونق اقتصادی شهرستان دارد اما وجود این مشکلات و دغدغه‌هایی که رانندگان دارند به پیکره حمل و نقل شهرستان هم آسیب می‌رساند و با وجود اینکه بارها و بارها مشکلات را بیان کردیم و پیگیری‌های زیادی هم شده است اما متاسفانه هنوز پاسخی دریافت نکردیم.

افکار افزود: از عید سال جاری به بعد قیمت روغن و تجهیزات و... حدود ۷۰ درصد گران شده است اما کرایه رانندگان فقط ۳۲ درصد اضافه شده است که بسیاری از باربری‌ها همین مقدار را هم به زور پرداخت می‌کنند.

بنا به گفته رئیس انجمن صنفی رانندگان گناباد، آنچه واضح است بسیاری از مشکلات حمل و نقل به خصوص در بخش باربری مربوط به نبود یک نظام هدف‌مند و قانون‌مند است که در این زمینه جویای پاسخ مسئولان مربوطه شدیم اما متاسفانه بعد از پیگیری‌های متعدد در موعد مقرر، پاسخی دریافت نشد.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.