۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵
کد خبر: 735648

به دنبال مرجعیت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی در حوزه وقف هستیم

حجت‌الاسلام دکتر سیدحسن وحدتی شبیری/ رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی

از زمانی که مسئولیت دانشگاه علوم اسلامی را تولیت بر دوش این حقیر گذاشتند همواره این دغدغه را داشتم که پژوهش را احیا کنم . بنده فکر کردم که اگر ما راهبرد تمدن نوین اسلامی که مقام معظم رهبری ترسیم کردند و مهم‌ترین هدف انقلاب نیز احیای تمدن اسلامی بود را بخواهیم محقق کنیم، دانشگاه رضوی محل خوبی برای تهیه و تدوین نرم‌افزار تمدن نوین اسلامی خواهد بود.

با خودم فکر می‌کردم چه چیزی می‌تواند مؤلفه تمدن نوین اسلامی باشد و همواره مهم‌ترین مؤلفه تمدن اسلامی به نظرم وقف می‌آمد و به همین خاطر و بنا بر نیاز مبرم آستان قدس رضوی برای حل مشکلات و پاسخگویی به پرسش‌های مربوط به وقف، مرکز مطالعات وقف را در دانشگاه رضوی تأسیس کردیم. اکنون بحمدالله کلینیک مشاوره مجازی که دکتر اصغری به عنوان مسئول این مرکز آن را تأسیس کردند بیش از ۱۰۰هزار بازدیدکننده از داخل و خارج کشور داشته است. دانشگاه همچنین رشته‌های متنوعی را با توجه به وقف طراحی کرده است. فقه وقف، حقوق وقف، اقتصاد وقف، مدیریت وقف و جمعی این رشته‌ها را در قالب مدیریت اجرایی وقف با کمک استادانی در تهران، اصفهان و مشهد طراحی کرده‌ایم که این رشته‌ها به وزارت علوم فرستاده شده و وزارت علوم نیز موافقت اصولی خودش را با همه این پنج رشته اعلام کرده است. البته آن‌ها نیز این نظر را داشته‌اند که عاجلاً و در بادی امر ما رشته فقه و حقوق وقف را مقدم قرار دهیم و اجرایی‌اش کنیم. به هر حال مجوز داده شد و سرفصل‌هایی در این بحث نوشته شد. قرار بر این است که به تدریج بقیه رشته‌های مرتبط با وقف به خصوص اقتصاد وقف که ضرورت زیادی در آستان قدس در این مسئله هست نیز کار شود.

کتاب جناب محقق داماد در زمینه وقف، یکی از منابع مهم برای رشته فقه و حقوق وقف است که به نظرم خوب است جزو منابع قرار بگیرد و طلاب و فضلای دانشگاه رضوی از تحقیقات عمیقی که در این کتاب شده استفاده کنند و این رشته بیش از گذشته در داخل و خارج کشور جلوه داشته باشد. تصور من این است که اگر ما روی وقف متمرکز باشیم و هیچ موضوعی جز رشته وقف و رشته زیارتی که اکنون در حال طراحی آن نیز هستند نباشد، مرجعیت علمی را در دنیای امروز حتی در خارج بدست خواهیم آورد؛ چرا که نهاد وقف منحصر در نظام حقوقی اسلام نیست و همه ادیان و تمدن‌ها به شکی نهاد وقف را داشته‌اند. تراست در حقوق انگلیس، فونداسیون در حقوق فرانسه و دونیشین در حقوق آمریکا از این موارد است. ان‌شاءالله دنبال این هستیم که رفرنس علمی و مرجعیت برای دانشگاه رضوی در حوزه وقف در دنیای اسلامی و دنیای غرب باشیم و بتوانیم مراوداتی با محیط‌های آکادمیک داشته باشیم. بدون اغراق باید بگویم که از کتاب لذت بردم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.