واحدهای مسکونی در روستای محروم پساوه تایباد، در حال تخریب بود؛ خانه‌هایی که هر خانواده متشکل از ۱۰-۸ نفر می‌شد و سرپرست آن‌ها یا از کار افتاده و یا کارگری بود که در شرایط بحرانی این روزها، دخل و خرج برابری نداشت.

خانه‌هایی که آباد شد

شب‌های پساوه سرد است و زمستان‌هایش استخوان‌سوز. ۱۷ خانواده پساوه‌ای، در چنین وضعیتی در منازل فرسوده خود، شب را با سختی به روز می‌رساندند. تیم ارزیاب کانون خدمت رضوی تایباد، از این وضعیت اسفناک مطلع شد و این شرایط را گزارش داد تا خادمیاران بی‌منت امام مهربان پا به عرصه جهاد بگذارند؛ جهادی در راه خدمت به مستضعفان.

برای خدا و خشنودی امام رضا(ع)

شوکت سالاری، مسئول اجرایی کانون مرکزی خادمیاران رضوی شهرستان تایباد است. او درباره چگونگی شروع این حرکت جهادی می‌گوید: «نخستین اقدام کانون در سه سالی که از شروع به کار آن می‌گذرد، تشکیل یک تیم ارزیاب بوده است. به این ترتیب که ابتدا محرومان در نقاط حاشیه شهر و روستاها شناسایی و سپس خدمات لازم به آن‌ها ارائه می‌شود».

طبق گفته این بانوی مسئول، شناسایی این خانواده‌های کم‌بضاعت نیز توسط همین تیم ارزیاب انجام شد. بلافاصله با توجه به شرایط بحرانی خانواده‌ها، جلسه‌ای در این راستا در کانون خدمت رضوی تایباد تشکیل شد و با مشارکت خیران کانون‌های جهادی، پنج خادمیار برای رضای خدا و خشنودی امام رضا(ع) داوطلبانه تمامی اقدام‌های عملی طرح را به عهده گرفتند. «جهادگران به منطقه اعزام شدند تا مرمت و بازسازی خانه‌های نیازمندان هر چه زودتر انجام بگیرد. شیوه اجرای کار به این صورت بود که با کمک خیران، مصالحی مانند: سیمان، خاک گچ، پودر سنگ، مواد ایزوگام و... خریداری شد تا منازل محرومان مورد نظر، بر حسب نیاز بازسازی شود. در این عملیات، سقف دو واحد مسکونی ایزوگام شد و منازل مسکونی از نظر ضربی، سیمان، تیغه‌چینی، خاک گچ، موزاییک، نبشی‌گذاری و ایزوگام ترمیم شدند. در حال حاضر، برای این ۱۷ واحد مسکونی، ۸۰ درصد کار انجام شده و مابقی در حال اجراست».

این مردم نجیب و نیازمند

کانون خدمت رضوی تایباد از سال‌۹۶ با ۱۴۲ عضو فعال با هدف محرومیت‌زدایی در شهرستان مرزی تایباد راه‌اندازی شده است. این کانون تاکنون علاوه بر توزیع سبد کالا میان خانواده‌های کم‌بضاعت منطقه، مشاوره‌های خانواده و خدمات آموزشی و درمانی هم به نیازمندان ارائه کرده است. سه مورد هم عملیات بازسازی و مرمت خانه‌های فرسوده در ابتدای سال به همت این کانون انجام شده که با تکمیل پروژه فعلی، این عدد به ۲۰ خواهد رسید. این خادمیار خدوم امام مهربان، این روزها همراه با اعضای دیگر کانون، سنگ صبور مردم کم‌برخوردار منطقه هستند: «روزانه حدود ۱۰ نیازمند واقعی و باآبرو به دفتر مراجعه می‌کنند که وقتی پای درددل آن‌ها می‌نشینیم متوجه می‌شویم نبود شغل، اقتصاد این خانواده‌ها را در این منطقه مرزی با بحران مواجه کرده است. شهرستان مرزی دوغارون فاقد کارخانه و شهرک صنعتی است که همین مسئله، زمینه اشتغال را کاهش داده است. پروژه‌های زیادی کلنگ می‌خورد و افتتاح می‌شود ولی مزایای مرز دوغارون تنها برای یک عده خاص است و مردم نجیب و نیازمند منطقه بهره‌ای از آن نمی‌برند».

شفاعت دنیا و آخرت

افتخار شوکت سالاری این است که به مدت دو سال در کانون خدمت رضوی تایباد خدمتگزاری می‌کند. او درباره تعریف خادمیاری امام رضا(ع) می‌گوید: «عنوان خادمیاری، مسئولیت فرد را در قبال تعهدی که به امام رضا(ع) داده است، بسیار سنگین می‌کند. از این رو اعتقاد دارم خادمیار امام مهربان باید صداقت و تلاش بی‌منت را سرلوحه کار خود قرار دهد». خدمت برای امام رئوف(ع) خاطره‌های زیبایی را برای خادمیاران رقم می‌زند. ولی بعضی خاطره‌ها تکرارنشدنی هستند و عجیب به دل می‌نشینند: «یکی از بهترین اقدام‌هایی که در طول این دو سال توسط کانون انجام شد و حال دل همه‌مان را حسابی خوب کرد، اهدای تبلت به یک دانش‌آموز نیازمند بود که هزینه‌اش با کمک یک خیر تهیه شد. این دانش‌آموز به دلیل فقر خانواده نمی‌توانست در امتحانات شرکت کند که با اهدای تبلت، شکر خدا توانستیم مشکلش را حل کنیم. به جز این، هر وقت کار محرومی را راه می‌اندازم و دعایم می‌کند، تازه می‌فهمم در این خدمت چه لذتی وجود دارد. لذتی که وصف‌شدنی نیست». این روزها، کرونا دل‌های عاشق زیادی را از امام مهربانشان دور کرده است. دل‌هایی که با مولای خود حرف‌های فراوانی دارند. حتی کیلومترها دورتر از مشهدالرضا(ع) و از شهرستان تایباد: «یا امام رضا(ع) حالا که لیاقت خدمت به زائران را نصیبم کردی، در دنیا و آخرت شفاعتم بفرما». 

دستان سخاوتمند

شب‌های پساوه سرد است و حالا به لطف خادمیاران رضوی تایباد، این سرما از سرِ ۱۷ خانواده‌ نیازمند روستایی رفع شده. با گرمای دل‌های مهربانی که دست به دست هم دادند تا نگذارند برف و باران، از سقف خانه‌ای به داخل رخنه کند و سرما، بدن نحیف کودکی را بخراشد. گرمای نام خورشید هشتم(ع)، این روزها مایه دلگرمی پساوه‌ای‌هاست. هر چند هنوز مشکلات متعددی در منطقه وجود دارد که حل ‌آن‌ها در گرو سخاوت خیران است.

سالاری درباره شرایط خانه‌های دیگر منطقه می‌گوید: «با توجه به محروم بودن این منطقه، هنوز موارد بسیاری وجود دارد که منتظر جذب خیر هستیم». خادمیار امام هشتم(ع) حرف‌های آخرش را خطاب به این خیران می‌زند؛ آن‌ها که دل‌هایشان به عشق امام رضا(ع) می‌تپد و از دست‌های پرمهرشان کمکی هر چند کوچک برای مردم محروم منطقه برمی‌آید: «از خیران تقاضا دارم برای آبادانی شهر خودشان زمینه‌های اشتغال را فراهم کنند. اگر اشتغال ایجاد شود تا درآمدی برای خانواده‌ها فراهم شود، فقر و بیکاری از بین خواهد رفت و این، جز با همت خیران به وجود نخواهد آمد».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.