تحولات منطقه

۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۶
کد خبر: ۷۴۱٬۷۲۵

آیت الله بهجت(ره) می فرمود: بعد از شهادت حضرت امام حسین (ع)، حضرت زینب (س) در اسارت آن‌چنان مردانه خطبه می‌خواند که گویی در تخت سلطنت قرار دارد.

وجود عصمت حضرت زینب (س) در کلام آیت‌الله بهجت
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، آشنایی با سیره و منش حضرت زینب (س) آموزه‌های بسیاری برای زندگی امروز ما داشته و درس‌های مهمی از شجاعت، صبر، استقامت در راه دین و ... به همراه می‌آورد.   در این میان اگر سیره آن بانوی گرامی و ارجمند را در میان کلام علمای دین و دانشمندان اسلامی پیدا کنیم، به نکات ارزنده و گرانبهایی می‌رسیم که یافتن و درک آنها مانند چراغی نورانی در مسیر سعادت زندگی دنیا و آخرت به حساب می‌آید.

به همین مناسبت به مرور بخش‌هایی از سخنان گهربار آیت‌الله العظمی محمدتقی بهجت رحمه‌الله علیه در خصوص سیره و منش حضرت زینب سلام الله علیها پرداخته ایم. لازم به توضیح است که این مطالب به تایید دفتر آن عارف کامل و عبد صالح خدا رسیده است.

شجاعت حضرت زینب علیهاالسلام

چقدر با شجاعت بوده است حضرت زینبƒ! جلوی آن‌چنان کافر جبار عجیب و غریب در دنیا، می‌فرماید: «أ مِنَ‌ العَدْلِ یَابن‌الطُّلَقَاءِ، تَخْدِیرُکَ حَرَائِرَکَ وَ إمَاءَکَ وَ بَنَاتُ رَسُولِ اللهِˆ اُسَارَی قَدْ هَتَکْتَ سُتُورَهُنَّ؛ ای پسر آزادشده‌ها [که جدّمان در فتح مکه اسیرشان کرد و سپس آن‌ها را آزاد نمود]، آیا این عدالت است که تو زنان و کنیزان خود را پشت پرده بنشانی و دختران رسول خداˆ صلی الله علیه و آله اسیر باشند و پرده حجاب آنان را بدری؟» [اشاره به آن دارد که] حضرت [رسول صلی الله علیه و آله به کفار مکه] فرموده بودند: «اذْهَبُوا فَأَنْتُمُ الطُّلَقَاء» (بروید، آزادید).

حضرت رسول صلی الله علیه و آله برای محاصره داخل مکه شده بود. مقاتله منتهی شد به اینکه خداوند همه کفار مکه را مرعوب کرد [و ترساند]. لذا حاضر شدند برای فرمایش رسول خدا صلی الله علیه و آله [و گفتند:] هرچه می‌خواهید [حکم] بفرمایید. فرمود: «اذْهَبُوا فَأَنْتُمُ الطُّلَقَاء». همان‌طور هم حضرت زینبƒ، با کمال شجاعت فرمود: «أ مِنَ‌ العَدْلِ یَابن‌الطّلَقَاءِ، تَخْدِیرُکَ حَرَائِرُکَ وَ إمَاءُکَ وَ بَنَاتُ رَسُولِ‌ اللهِˆ اُسَارَی قَدْ هَتَکْتَ سُتُورَهُنّ».

* لازم به توضیح است که حضرت زینب سلام الله علیهاƒ در مجلس یزید، خطاب به او چنین فرمودند: «أَ مِنَ الْعَدْلِ یَا ابْنَ الطُّلَقَاءِ تَخْدِیرُکَ حَرَائِرَکَ وَ إِمَاءَکَ وَ سَوْقُکَ بَنَاتِ رَسُولِ اللَّهِ سَبَایَا قَدْ هَتَکْتَ سُتُورَهُنَّ وَ أَبْدَیْتَ وُجُوهَهُنَّ تَحْدُو بِهِنَّ الْأَعْدَاءُ مِنْ بَلَدٍ إِلَی بَلَدٍ؟ آیا این عدالت است، ای پسر آزادشدگان، که زنان و کنیزان تو پشت پرده باشند و دختران رسول خدا را به اسیری این‌سو ‌و ‌آن‌سو بکشانی، حجابشان را بدری و چهره‌شان را نمایان کنی و دشمنان از شهری به شهری ببرندشان؟»

دستانی بسته اما زبان‌هایی برّان

حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام با همان وصیتی که کرد شبانه دفن شود، پیروز شد و پیروز است. بعد از شهادت حضرت حسین بن علی علیه السلام، حضرت زینب علیهاالسلام در اسارت آن‌چنان مردانه خطبه می‌خواند که گویی در تخت سلطنت قرار دارد.

امام سجاد علیه السلام در حال اسارت و درحالی‌که غُل جامعه به گردن داشت، به سائل، شاهانه کمک می‌کند. ما چنین بزرگانی داریم که همه چیز ما از آنهاست، ولی گویا آنها را نداریم!

وجود عصمت در حضرت زینب و حضرت اباالفضل علیهماالسلام

سؤال: آیا صحیح است که در مورد کسانی غیر از انبیا و ائمه علیهم‌السلام مانند سیده حوراء، حضرت زینب سلام‌الله علیها یا حضرت اباالفضل العباس علیه السلام معتقد به عصمت باشیم؟ آیا عصمت دارای مراتب است؟

پاسخ: عصمت، شرط [دریافت] منصب برای انبیا و اوصیا علیهم‌السلام است و بنابراین برای آن‌ها واجب است و این به این معنا نیست که عصمت در غیر ایشان محال است. گواه بر این مطلب آنکه هر یک از ما، مکلف به ترک همه معاصی در همه‌جا و هر زمان تا آخر عمر هستیم و لازمه یک نوعی از این تکلیف، عصمت است و در این صورت آیا ممکن است که همه، مکلف به امری باشند که برای غیر انبیا و اوصیا علیهم‌السلام محال است!؟

افزون بر اینکه از برخی از صالحین صادقین از اهل بیت علیهم‌السلام و دیگر افراد کامل، ادعای ترک جمیع معاصی شده است و صحت این ادعا یقینی است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.