سخنگوی دولت دلیل رد پیشنهاد حضور آمریکا در نشست کمیسیون مشترک برجام به صورت میهمان را رفع نشدن تحریم‌ها عنوان کرد و گفت: آغاز فرآیند دیپلماتیک نیازمند نشان دادن حداقلی از حسن نیت است که دولت بایدن تاکنون از ان سر باز زده است.

 بدون رفع تحریم‌ها ادعای اعتقاد به دیپلماسی لفاظی است/ بازگشت لوایح FATF به مجلس موضوعیت ندارد/ شنبه درباره سفرهای نوروزی تصمیم‌گیری می‌شود

قدس آنلاین: علی ربیعی در نشست خبری امروز خود درباره دلیل مخالفت تهران با پیشنهاد جوزف بورل هماهنگ کننده برجام برای حضور امریکا به صورت میهمان در نشست کمیسیون مشترک و شروط ایران برای تحقق این ایده، با اشاره به اینکه پیشنهادتروئیکای اروپایی برای حضور آمریکا به عنوان میهمان در این نشست، ابتکاری بود برای حل مسائل و مشکلاتی که ترامپ با خروج از برجام و عامالت حریم ها ایجاد کرده، گفت: اما از نظر ما این زمان مناسبی برای این اتفاق نیست،   زیرا بدون رفع تحریم ها ادعای آمریکا برای اعتقاد به دیپلماسی یک لفاظی غیر قابل قبول است.

وی با تاکید بر اینکه نباید جای ظالم و مظلوم در یک کنش سیاسی عوض شود، افزود: همه شرکای ما در برجام امروز باید اول کشوری را که از میزی که برایش دو سال مذاکره شد برخاست مجاب کنند که به تعهداتش بازگردد و به توافق اعلام پایبندی داشته باشد. ما باید از تعهد آمریکا مطابق نص صریح برجام  اطمینان پیدا کنیم.

بایدن نمی‌تواند سیاست ترامپ را ادامه دهد و توقع نتیجه متفاوت داشته باشد

سخنگوی دولت تاکید کرد: ما از اقدام همه طرفها برای دادن این اطمینان استقبال می‌کنیم و اظهار داشت:  آغاز فرآیند دیپلماتیک به حداقلی از حسن نیت نیاز دارد که آمریکا تاکنون از آن سر باز زده. دولت بایدن نمی تواند سیاست دولت ترامپ را دنبال کند و توقع نتیجه متفاوت داشته باشد.

دستیار رئیس جمهور خاطرنشان کرد: دولت آمریکا تا امروز از برداشتن کوتاه ترین گامی که نشانگر تلاش برای اعتمادسازی باشد خودداری کرده است. دولت و مذاکره کنندگان ما به عنوان وکلای مردم در احقاق حق ضایع شده ملت ما در تعقیب دیپلماسی چه از راه سازوکارهای چندجانبه و چه از راه مجامع بین المللی کوتاه نخواهند آمد اما هرگز تن به بازی بی پایانی نخواهند داد که هدف از آن خریدن زمان برای دولت آمریکا و به تعویق انداختن لغو تحریم هایی باشد که نه تنها با متن قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، روح قوانین بین المللی و نص برجام مغایرت دارد، بلکه رنج را بر مردم ما تمدید می کند.

وی تاکید کرد: ایران در برجام است و اعلام کرده بلافاصله پس از اجرای تعهدات آمریکا تمامی اقدامات جبرانی خودش را باز خواهد گرداند.

توافق با آژانس نشانه حسن نیت ما بود

ربیعی در باره واکنش ایران به تصویب احتمالی قطعنامه پیشنهادی آمریکا در شورای حکام بر علیه ایران نیز با اشاره به نامه هشدار آمیز نماینده کشورمان در آژانس به این نهاد و تاکید بر اینکه کرد در صورت صدور چنین قطعنامه‌ای واکنش مناسب از سوی جمهوری اسلامی ایران  اتخاذ خواهد شد، گفت: از جمله اقدامات ایران بازنگری در توافق با آژانس خواهد بود.

دستیار رئیس جمهور خاطرنشان کرد:  توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی بر اساس مصوبه مجلس، یک اقدام توازن بخش بر مبنای بند ۳۶ برجام بوده است. ما همچنان به برجام پایبندیم و در صورت اجرای تعهدات دیگر طرفها به تعهداتمان بر می‌گردیم.

سخنگوی دولت افزود: توافق ما با آژانس نشان حسن نیت ما بوده. تعهد ما خدشه ناپذیر است و صلح آمیز بودن فعالیت‌هایمان را با این توافق نشان دادیم.

امیدواریم حسن نیت ما با پاسخ مناسب شورای حکام روبرو شود

ربیعی با بیان اینکه امیدواریم حسن نیت ما با پاسخ مناسب شورای حکام روبرو شود، اظهار داشت: آمریکا اگر نگرانی دارد باید با بازگشت به برجام زمینه را برای رفع این نگرانی فراهم کند. ما برای اقدامات جبرانی عجله نداریم اما هر اقدامی را در زمان خودش با شیوه مناسب پاسخ می‌دهیم.

 تکرار تاریخ اثری ندارد و فشارها جواب نداد و نتیجه‌ای را که بتواند به صلح و امنیت بین الملی منجر شود را با خود نخواهد آورد.

بازگشت لوایح FATF به مجلس موضوعیت ندارد

وی در پاسخ به سوالی درباره نتیجه چهار دور مذاکرات نمایندگان دولت با اعضای مجمع در مورد لوایح FATF و اظهارات دبیر مجمع در مرود رسیدن پیشنهادهایی جدید از سوی مجلس از جمله ارجاع این لوایح به پارلمان نیز تصریح کرد:  آنچه به نقل از دبیر مجمع نقل شد را در سانه ها دیدیم و در مجمع چنین بحثی نبوده. همکاران ما معتقدند زمانی که رهبری مجوز بحث در مجمع دادن و موضوع در مجلس تصویب شده ارجاع به مجلس موضوعیتی ندارد.

ربیعی اظهار داشت: در دور جدید که رهبری مجوز  بررسی مجدد این لوایح را در مجمع دادند،   چهار جلسه برگزار شده وزرای اقتصادی دولت، رئیس کل بانک مرکزی و معاون حقوقی رئیس جمهور با حضور در مجمع ابعاد مسئله را مورد بحث قرار دادند و قرار شده نقطه نظرها توسط وزیر اقتصاد جمع بند شود و ابهامات اعضای مجمع پاسخ داده شده و استدلال دولت در اختیار مجمع قرار گیرد و امیدواریم تصمیمی گرفته شود که منافع کشور تامین شود و ما به حسن نیت و تخصص اعضای مجمع اطمینان داریم.

تضمین حل مشکلات با پذیرش FATF انتظاری بیجا از دولت است

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که در یادداشت اخیرش مدعی شده عدم تصویب لوایح FATF در دوران عقب راندن حریم ها تجارت کشور را با چالش مواجه می‌کند، دو تل چه تضمینی می‌دهد که در صورت تصویب این لاویح مشکلات تجاری رفع شود؟، با بیان اینکه این سوال حاوی سه نکنه است، گفت: نکته اول اینکه کماکان معتقدم تصویب نشدن FATF چه در دوران تحریم و چه دوران عقب راندن تحریم ها هزینه زیادی را به کشورتحمیل می‌کند و این حرف من  بر اساس بحث با کارشناسان و بودن در جریان امور از دولت یازدهم تا کنون است.

وی افزود: شما رفع تحریم ها را وعده پوچ دولت می‌خوانید، اما حتی یک واحد پایین آمدن ریسک ما برای بانکها و بیمه ها و تجارت ما هم است. شرایط سال ۹۲ را کسی فراموش نکرده دورانی که با تحریم ها و قطعنامکه ها و تهدید جنگ روبرو بودیم و ما ذیل فصل های خطرناکه منشور سازمان ملل قرار داشتیم.

ربیعی با اشاره به اینکه الان نه آن قطعنامه ها را داریم و نه اجماع برای تهدید و حمله به ایران را، گفت: شاید این حرف را غلو بدانید اما سران ان کشورها در مذاکرات با رئیس جمهور گفته بودند ما این بحث ها را می‌کردیم.

مردم ایران و دولت‌ها و ملت‌های جهان می دانند سال ۹۷ ایران با یک پدیده مالیخولیایی ترامپ روبرو شد. او هم چاره ای جز عقب نشینی از تحریم نداشت و اظهارات اخیر او هم این را نشان می دهد. سه مقام امریکایی هم گفته اند فشار حداکثری تاثیر نداشته است. بله هنوز هم من معتقدم تحریم ها راهی جز عقب نشینی و شکسته شدن ندارد.

وی افزود: نکته سوم آمریکا چاره‌ای جز لغو تحریم ها که لازمه اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد است، ندارد. هرچند دولت جدید امریکا به سبک دولت پیشین، بازی بیهوده و باخت- باختی را آغاز کرده که نتیجه ای بهتر از آنچه ترامپ بدست آورد نخواهد داشت. اما بزودی خواهد فهمید که لغو تحریم ها بهترین و سریع ترین راه مطمئن است.

سخنگوی دولت اضافه کرد: تضمینی که شما می‌خواهید از اساس اشتباه است زیرا کدام موضوع در عرصه سیاست هست که همه مشکلات را به تنهایی حل کند؟.

وی تصریح کرد:؛ این انتظاری بیجا از پذیرش یک سلسله مقررات مالی بین‌المللی است اما در عوض ضمانت می‌دهم رفتن در لیست(سیاه FATF) آثار زیانباری خواهد داشت و هزینه مبادله در کشور را افزایش خواهد داد، صادرات و آوردن ارز به چرخه اقتصاد با مشکل روبرو خواهد شد، دوستان و همسایگان هم تمایل کار با ایران را از دست خواهند داد. کسب منفعت از اقتصاد جهانی تقریبا با مشکل مواجه خواهد شد. و این را هم تضمین می دهم که با تصویب این لوایح، مشکلات اقتصادی کشور را با خودتحریمی بیشتر همراه نخواهیم کرد.

شنبه درباره سفرهای نوروزی تصمیم گیری می‌شود

سخنگوی دولت درباره سفرهای نوروزی و تصمیم دولت در این باره هم گفت: جلساتی را کمیته اجتماعی و انظامی در قرارگاه داشتند با وزارت بهداشت در این مورد برگزار کرده اند و شنبه سفرهای نوروزی تعیین تکلیف می شود.

وی خاطرنشان کرد: اما آنچه که هست، بر اساس طرح هوشمند شهرهای قرمز و نارنجی با محدودیت سفر مواجه خواهند بود.

توافق های جدید بانک مرکزی  با کره جنوبی و عراق

ربیعی درباره آخرین وضعیت آزادسازی پول ایران توسط کره جنوبی، اظهار کرد: بحث آزادسازی منابع که با فشارهای غیرقانونی دولت آمریکا در کشورهایی نظیر کره جنوبی، عراق و ژاپن مسدود شده است، توسط بانک مرکزی و وزارت امور خارجه در حال پیگیری است. این پیگیری‌ها در روزهای اخیر سرعت بیشتری گرفته و گشایش‌های خوبی به وجود آمده است. بانک مرکزی با کره جنوبی و عراق توافقاتی در مورد نحوه استفاده از منابع و مقاصدی که باید منتقل بشوند انجام داده است.

وی با تأکید بر اینکه بانک مرکزی برای خرید کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی سالانه باید بیش از ۱۰ میلیارد ارز تامین نماید، گفت: به طور طبیعی اولویت دولت و بانک مرکزی در استفاده از این منابع، در درجه اول برای تامین کالاهای اساسی و تامین نهاده‌های کشاورزی و دامی و دارو و تجهیزات پزشکی است. بر اساس مذاکرات صورت گرفته استفاده از منابع به صورت تدریجی انجام خواهد گرفت.

وی اظهار داشت:در مورد کره جنوبی براساس تفاهم صورت گرفته دستور پرداخت ۱ میلیارد دلار به بانک کره داده شده است که در حال عملیاتی شدن است.

اجازه تاخت و تاز به اسرائیل نمی‌دهیم

سخنگوی دولت همچنین در واکنش به ادعای مقامات رژیم صهیونیستی درم ورد نقش ایران در حمله به کشتی این رژیم در آبهای دریای عمان و تهدید به  پاسخ، با بیان اینکه راهبرد ما در منطقه ایجاد آرامش و ثبات است و امنیت آبراه‌های بین‌المللی همواره مورد تاکید ما بوده، گفت:  ما در تامین امنیت خلیج فارس که حوزه امنیتی ما است پیشگام بوده و هستیم و طرح صلح هرمز بر همین مبنا ارائه شد.

ربیعی با بیان اینکه همه دنیا بر فرافکنی اسرائیل واقفند و معلوم نیست نتانیاهو چه هدفی را از این فرافکنی در داخل و خارج دنبال می‌کند، اظهار داشت:  دم خروس در اظهارات او پیداست. در این ماجرا نگرانی اصلی او بازگشت دیلماسی و احیای برجام است. او درباره توقف روند عادی سازی و رفع فشارهای ترامپ هراس دارد و نمی‌تواند نگرانی خودش را پنهان کند.

وی افزود: تحرکات مشکوک اسرائیل را رصد می کنیم و ایران اجازه تاخت و تاز به آنها را نخواهد داد.

دستیار رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آیا آقای لاریجانی نماینده دولت در پیگیری سند تحول اقتصادی ایران و چین تعیین شده، با تاکید بر اینکه این یک سنت پسندیده است که از همه ظرفیت ها استفاده شود،گفت: بله، ایشان پیگیری سند ۲۵ ساله ایران و چین هستند اما الان هیچ سفری قرار نیست در این مورد برگزار شود.

رانتی در  واکسیناسیون کرونا در کار نیست

وی درباره ابراز نگرانی وزیر بهداشت از شکل گیری رانت در تزریق واکسن کرونا و  شایعات و اظهارات برخی مسئولین در مورد نوع جهش یافته ایرانی این ویروس هم با اشاره به اینکه  توزیع واکسن یک امر اجتماعی است و همه باید احساس عدالت کنند ، اظهار داشت: رئیس جمهور هم به همین دلیل بر این موضوع تاکید کردند. بر این اساس ما سند ملی تزریق واکسن کرونا را نوشتیم و در ستاد کرونا بحث شدو چیزی بر خلاف آن توسط وزارت بهداشت عمل نخواهد شد.

وی افزود: فاز اول در بر گیرنده  کادر درمان و سالمندان و جانبازانو برخی مشاغل در معرض خطر مثل غسال‌ها و ... است و قبل از تکمیل این فاز مراحل بعدی اجرا نمی‌شود. اظهارات وزیر بهداشت هشدارگونه و پیش گیرانه است وگرنه در عمل بر اساس این سند اقدام می شود.

ربیعی افزود: در مورد جهش ویروس کرونا که به نقل از نایب رئیس مجلس نقل شد درست نیست و وزارت بهداشت تایید نمی‌کند.  تا کنون صرفا کرونای انگلیسی در ایران مشاهده شد و توصیه می کنیم بجر اطلاعاتی که سخنگوی ستاد کرونا می دهد دیگران از اظهار نظر پرهیز کنند.

 نبود ثبات در قوانین به سرمایه گذاری آسیب می‌زند

سخنگوی دولت در مورد مصوبه افزایش مالیات اپراتورهای ارائه دهنده خدمات اینترنتی در جریان بررسی بودجه در مجلس هم با اشاره به تغییرات مکرر در این ماده از جمله محل هزینه کرد افزایش درآمد در نظر گرفته شده، و احتمال بازگشت آن به کمیسیون تلفیق، گفت: اطمینان دادن به سرمایه گذار و ضمانت سرمایه گذاری در ایران موضوع بسیار مهمی است. یکی از مشکلات سرمایه گذار در ایران این است که ما احساس امنیت از تصمیم گیری‌های شما نداریم و باید ۱۵ تا ۲۰ سال آینده را ببینیم.

ربیعی  یکی از مشکلات جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی را به هم خوردن تعهدات دولتی عنوان کرد و اظهار داشت: بنابراین سرمایه گذار باید احساس امنیت کند، اگر چنین اتفاقی نیفتد توسعه در کشور متوقف خواهد شد.

افزایش مالیات اپراتورها خلاف سیاستهای کلی نظام است

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور با یادآوری اینکه : اپرتورهای ارتباطی در یک مدل بلند مدت ۱۵ ساله با دولت قرار داد دارند و بر این اساس  سالانه ۲۸ درصد درآمد خود را به خزانه واریز می‌کنند که به عنوان درآمدهای عمومی بودجه لحاظ می‌شود، گفت: چگونه و در یک تصمیم بدون مطالعه عمیق مصوب کنیم که این ۲۸ درصد به ۳۸ درصد اضافه شود؟ چه حرمتی برای سرمایه گذاری و قول های دولتها قائل می‌شویم؟. این خلاف سیاست‌های کلی نظام است. 

وی با یادآوری اینکه چنین تصمیمی هزینه اضافه به مردم تحمیل می‌کتند و توسعه شبکه ارتباطی را کند خواهد کرد، افزود: 

دولت در این زمینه هیچ وقت دنبال افزایش قیمت نبوده است و در همین چند ماه پیش در حمایت از وزارت ارتباطات برای برخورد با تخلف افزایش غیرقانونی قیمت اینترنت مصوبات قاطعی داد. 

مخالف گران شدن اینترنتیم

سخنگوی دولت با تاکید بر این که سیاست دولت تسهیل دسترسی آزاد به اطلاعات و توسعه عدالت ارتباطی و توسعه شبکه ملی اطلاعات در روستاها و مناطق محروم بوده و هست ادامه داد: ۱۴ میلیون دانش آموز، ۱ میلیون معلم، ۴ میلیون دانشجو و طلبه و حدود ۲۰۰  هزار استاد دانشگاه امسال از دولت یارانه آموزشی گرفتند و همه این سیاستها برای توسعه عدالت در جامعه و رعایت جیب مردم در هزینه‌های اینترنت بوده است.

وی گفت: کشورهای در حال توسعه که مطالعات آینده نگرانه دارند به سمت کم کردن از هزینه استفاده از اینترنت حرکت کرده اند. حضور در تجارت و اقتصاد جهانی، اینترنت محور خواهد بود. حتی تاثیرگذاری فرهنگی و تولیدات فرهنگی با حضور قوی همگان در فضای مجازی موثر خواهد بود.

ربیعی گفت: شکل گیری مشاغل جدید و تغییر شیفت مشاغل در این فضا خواهد بود. سیاستگذاری پیرامون اینترنت از جمله قیمت آن برای مصرف کننده نیازمند یک جامعه نگری و آینده نگری است. بنابراین گران نشدن اینترنت یک استراتژی درست است که ما امیدواریم که همکاران ما در مجلس به این امور توجه کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.