هنوز چند روزی از اخبار حاشیه ساز اداره ورزش و جوانان خراسان رضوی در برخی موضوعات نگذشته بود که حالا مشخص شده اداره کل ورزش و جوانان خراسان‌رضوی با وجود مخالفت رسمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اقدام به برگزاری مسابقات منطقه‌ای جودو در مشهد کرده است.

کرونا روی تاتامی

۳۲ جودوکار روی تاتامی بی‌توجه به ویروس کرونا

چند روز پیش اطلاعاتی به تحریریه روزنامه قدس منعکس شد که بررسی آن نشان می‌داد در تاریخ چهارم اسفند ماه گذشته مسابقات جودو منطقه ۶ کشوری به میزبانی مشهد در سالن مهران مشهد برگزار شده است. بر پایه همین اطلاعات معلوم شد ۳۲ جودوکار از چهار استان خراسان‌رضوی، خراسان‌شمالی، خراسان‌جنوبی و مازندران در این مسابقات به رقابت پرداخته‌اند.

برگزاری مسابقات در حالت عادی هیچ منعی ندارد، اما با توجه به اینکه در شرایط خطرناک شیوع کرونا هر اقدام ورزشی در مناطق زرد، نارنجی و قرمز می‌تواند تبعات غیرقابل جبرانی داشته باشد و مشهد هم در زمان برگزاری این مسابقات در شرایط زرد کرونایی قرار داشت، حساسیت‌های رسانه‌ای چند برابر شد. شنیده‌ها هم حاکی از آن بود که مسئولان مربوط در ستاد مقابله با کرونای استان مجوزی برای این مسابقات صادر نکرده‌اند و مدیر کل و دیگر مسئولان مربوط در حالی که از ماجرا خبر داشته‌اند اما هیچ اقدامی در این زمینه نکرده‌اند.

این‌گونه شد که در مرحله نخست برای اطلاع از ماجرا و شفاف‌سازی در این زمینه که آیا اداره کل ورزش و جوانان خراسان‌رضوی پیش از تدارک این مسابقه مجوزهای بهداشتی لازم و همچنین هماهنگی‌های مربوط را انجام داده است، با فتاحی، مدیرکل این نهاد تماس می‌گیریم که وی پاسخی به تماس نمی‌دهد و مجبور می‌شویم موضوع را پیش از انتشار ماجرا به صورت پیامکی به اطلاع وی برسانیم.

چند ساعت بعد مدیرکل ورزش و جوانان استان به صورت پیامکی اعلام کرد: مسابقات جودوی کشوری با مجوز فدراسیون از ستاد ملی مقابله با کرونا در سراسر کشور برگزار می‌شود و برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی، مسابقات در چند منطقه برگزار شد و همه ورزشگاران با تست «پی سی آر» مجوز گرفتند.

وی در ادامه نوشت: ما به هیئت جودو به صورت کتبی نظر اداره کل ورزش و جوانان و دانشگاه علوم پزشکی را ارائه کردیم و با توجه به حضور اعضای تیم‌ها از چهار استان  و پیگیری سرپرست هیئت و اعلام شرایط و وضعیت موجود از طریق دانشگاه، مسابقات برگزار شد. برای توضیحات کامل‌تر با سرپرست هیئت تماس گرفته شود.

علوم پزشکی نامه زد همه‌چیز ممنوع، مدیرکل اقدامی نکرد!

این توضیحات از سوی مدیرکل ورزش و جوانان خراسان‌رضوی در حالی ارائه شد که اسناد دیگری هم به دست ما رسید که نشان می‌داد دانشگاه علوم پزشکی مشهد یک روز پیش از انجام مسابقات و در پاسخ استعلام گرفته شده از سوی اداره کل ورزش و جوانان و خطاب به شخص مدیرکل اعلام کرده بود: «احتراماً بازگشت به نامه شماره ۸۵۰۱/....تاریخ ۲/۱۲/۹۹ در خصوص درخواست برگزاری مسابقات جودو منطقه ۶ کشور رده سنی نوجوانان و جوانان در روزهای ۴ و ۵ اسفند ماه، به استحضار می‌رساند با توجه به شرایط فعلی(زرد کرونایی) شیوع بیماری کرونا در مشهد و عدم‌امکان رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی بین ورزشکاران در حین مسابقات(رعایت فاصله چهارمتر در فضای بسته) و ممنوعیت برگزاری تجمعات انسانی، برگزاری این مسابقات در حال حاضر امکان‌پذیر نبوده و فعلاً ممنوع است».

با همه این شواهد که حاکی از کوتاهی مدیرکل ورزش و جوانان استان در این رابطه بود، وی می‌توانست از در اختیار قرار دادن سالن مهران و دیگر امکانات احتمالی حتی اگر سرپرست هیئت اصرار بر ماجرا داشت، جلوگیری کند. با سرپرست هیئت جودوی استان ارتباط برقرار می‌کنیم که وی با ارسال تصویر نامه‌ای که با امضای رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی و در بهمن ماه صادر شده بود، مدعی بود مجوز برگزاری مسابقات را دریافت کرده است.

ستاد مقابله با کرونای استان تصمیم‌گیرنده است نه فدراسیون!

موضوع را بیشتر بررسی می‌کنیم و مشخص می‌شود به هیچ عنوان برای برگزاری مسابقات ورزشی  در شرایط  کرونایی، فدراسیون‌ها نمی‌توانند تصمیمی بگیرند و تأیید برگزاری و یا عدم برگزاری آن به ستاد کرونای استان‌ها به ریاست استاندار واگذار شد که استانداری‌ها هم موضوع را در اختیار دانشگاه علوم پزشکی که متولی اصلی مقابله با شیوع این بیماری خطرناک است، واگذار کرده‌اند.

از سوی دیگر پیگیری‌های خبری ما نشان داد  در زمان برگزاری مسابقات غیرقانونی جودو که با مخالفت رسمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سالن مهران برگزار شده بود، به دلیل آنکه این اقدام در چارچوب قانون نبوده، نیروی انتظامی هم در محل حضور نداشته است. حال با این اوصاف در صورتی که خدایی‌ناکرده یکی از این ورزشکاران به هر دلیلی درگیر بیماری کرونا شود، اعضای خانواده و دیگران را هم مبتلا کند و جان عده‌ای گرفته شود، چه کسی پاسخگو خواهد بود؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.