اصفهان- در آستانه شب عید بسیاری از خانواده ها طبق همان رسم قدیم در صدد نو کردن فرش و گلیم و پرده خانه هستند اما امسال به دلیل افزایش قیمت ها این تصمیم برای خانواده ها گران تمام می شود.

فرش قرمز گرانی پیش پای صنعت فرش؛ کاهش خریداران در آستانه سال نو

قدس آنلان-گروه استان ها: فرش ماشینی اصفهان در کشور حرف اول را می‌زند اما این روزها مشکلات زیادی بر سر راه تولیدکنندگان این حرفه وجود دارد که بر سر این صنعت سنگینی می‌کند.

باوجوداینکه فرش ماشینی به دلیل نقش و طرح‌های متنوعی و البته قیمت‌های بسیار ارزان‌تر از فرش‌های دست‌بافت توانسته نظر بسیاری از خانواده‌ها به‌ویژه قشر متوسط جامعه را به خود جلب کند اما بااین‌وجود این روزها تمامی خریداران از افزایش بی‌رویه همین فرش‌های ماشینی گلایه داشته و ادعا می‌کنند که قیمت‌ها اجازه خرید از آن‌ها را سلب کرده است.

این در حالی است که تولید کنندگان نیز استدال ها خود را دارند و در این رابطه مدعی هستند گرانی دلار و افزایش قیمت مواد اولیه و هم چنین واردات فرش های خارجی  و مشکلات صادرات همگی دست به دست هم داده تا صنعت فرش ماشینی را با رکود همراه کند!

گرانی و رکود بر بازار فرش

در همین راستا متصدی یکی از فروشگاه‌های فرش ماشینی در گفت‌وگو با قدس آنلاین اظهار می‌کند: نوسانات قیمت نفت و دلار باعث شده که مواد اولیه گران شود و به علت کمبود مواد اولیه بازار کاذبی برای رشد قیمت فرش ماشینی ایجاد شود و مردم کمتر اقبال به خرید کنند و بازار فرش ماشینی راکد شود.

همایون طباطبایی اظهار می‌کند: البته افزایش قیمت‌ها فکر نکنید به نفع فروشندگان است بلکه همین موضوع موجب رکود در بازار و کاهش استقبال مردم برای خرید فرش آن‌هم در شب عید شده است.

این فروشنده به ما می‌گوید : یکی از فاکتورهایی که می‌تواند قدرت رقابت ما را چه در داخل و چه در خارج افزایش دهد همین قیمت به‌صرفه است و لذا افزایش قیمت چه در بازار داخلی  چه در بحث صادرات به ضرر ما بوده و ما را عملاً از گردونه رقابت حذف می‌کند.

وی می افزاید: البته تعطیلی خط تولید آکریلیک کارخانه پلی اکریل اصفهان هم دلیل معنادار دیگری است که به رشد قیمت فرش ماشینی اصفهان دامن زده است اما اینکه چرا فرش‌های چینی و ترکی باوجود تعرفه‌های واردات و هزینه‌های تولید قیمت کمتری دارند معمایی حل‌نشده است.

وضعیت خوب تا بد

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش ماشینی و موکت اصفهان نیز در این رابطه پیرامون گرانی فرش توضیح می‌دهد: ۶۰ درصد تولیدات فرش ماشینی و ۵۰ درصد موکت کشور در استان اصفهان تولید می‌شود و  از حدود چهار سال قبل  وضعیت صادرات فرش ماشینی ایرانی در شرایط مناسبی قرار داشت.

جواد قوه عود می‌گوید: فرش ماشینی اصفهان به کشورهای آسیای میانه، عراق، افغانستان و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس صادر می‌شد، چراکه کیفیت آن ازنظر رنگ، طرح، تولید و قیمت بهتر بود.

تورم باعث شده وضعیت اقتصادی مردم با خرید فرش همخوانی نداشته باشد و لذا افراد کمتری به خرید فرش روی می آورند

وی یکی از دلایل گرانی این فرش در این روزها را نبود بهره‌وری می‌داند و می‌افزاید: متأسفانه دستگاه‌های تولید فرشی که داریم قدیمی است و تولیدکنندگان برای تجهیز و به‌روز کردن آن‌ها نیازمند بودجه‌های چندمیلیاردی هستند و به همین دلیل جایگزینی امری دور از ذهن است.

وی همچنین با اشاره به تورمی که باعث شده وضعیت اقتصادی مردم با خرید فرش همخوانی نداشته باشد و افراد کمتر به خرید روی بیاورند، ادامه می‌دهد: قیمت بالای دلار، رشد ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت‌ها را در پی داشته است، از طرفی به گفته بسیاری از مسئولان مربوط به این صنعت دستگاه‌های تولیدی فرش اصفهان هم‌اکنون ۴۰ درصد عقب‌تر از دستگاه‌های خارج از کشور است و شاید همین عامل باعث شده که فرش‌های وارداتی از چین، ترکیه و بلژیک باقیمت‌های ارزان‌تر بازار را به دست‌گیرند.

قوه عود تأکید می‌کند: از سویی دیگر وجود طرح‌های فانتزی و قیمت ارزان فرش‌های صنعتی وارداتی استقبال بیشتری را هم موجب شده است و تنها صادراتی که از استان انجام می‌شود به کشورهای عراق یا افغانستان بوده که این‌ها هم بازار مناسبی برای برخاستن فرش صنعتی اصفهان نیست.

ازنظر قوه عود باوجودآنکه سبک زندگی تا حدی تغییر کرده است و مردم به‌جای استفاده از موکت از سرامیک و کف‌پوش استفاده می‌کنند، اما از طرفی جمعیت هم افزایش‌یافته است و هنوز بسیاری از مردم در نقاط مختلف شهر از موکت استفاده می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.